Gå til innhold

SA Frequency Boost vs. Airflo Power Taper vs. SA Amplitude MPX vs. ???


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et #6 fluesnøre som takler vind godt, samt tunge nymferigger. Men som samtidig klarer å presentere ei tørrflue OK ved behov. Dette blir jo litt motsigende, og jeg har kikket på mange snører med ulike oppbygninger (og anmeldelser). Det aller viktigste er at lina takler vind bra, på ei #6 Kilwell Innovation 8'6, som er ei medium rask/rask stang.

Jeg har også kikket på andre snører enn dem som er nevnt, blant annet ser Guideline Bullet bra ut, men jeg ønsker mer naturfarget line, med tanke på sky fisk i klart vann. Nå er jeg interessert i

Erfaringer med disse, eller andre innspill?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med Airflo er visstnok at de er svært motstandsdyktige mot skitt, solkrem og DEET, og er veldig holdbare. Jeg trodde også at de var svært glatte og lydløse, og ikke harde mot fingrene. Men nå har jeg lest så mye på Google at jeg husker snart ikke hva jeg har lest. Ikke bare en god egenskap å skulle lese seg til all informasjon man kommer over, med tanke på anmeldelser, foruminnlegg med mer :). SA Frequency virker som et bra snøre ja, og Boost passer nok best til stanga og fisket mitt. Men så lenge jeg ikke får prøvd snøret, blir det litt gjetting også. Er litt redd for at snøret jeg kjøper blir litt FOR kraftig. Er mest gira på Airflo-snørene, men tror kanskje Frequency er litt mer all round, samtidig som at det fungerer bra i vind.

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgeline til airflo er langsgående riller. De graver hardt i huden de også altså. Men de er gode å kaste med, absolutt. 

Sa sitt snøre er en halv klasse tung, det tåler de fleste stenger veldig fint, men så spørs det på preferanse til mannen bak stanga også da. 

Begge disse er gode snører, bare så det er sagt.  Ikke ulik Klumplengde eller vekt. 

Jeg har kjøpt snører på magefølelsen mange ganger, det går stort sett veldig fint. 

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Truls Takk for innspill. Kom over et fristende snøre til, Airflo Bandit. Litt mer all round, men visstnok også et solid snøre for vind. Det er muligens litt tykkere, noe eldre Airflo-snører visstnok var (tar mer plass på snella): https://www.tof-flyfishing.com/en/product=airflo-ridge-bandit&id=1009154

Leser og hører at Airflo har utrolig slitesterke snører, de bruker blant annet ikke PVC. De har hatt noen hyppige utskiftninger på snørene sine de siste årene, trolig fordi de ble solgt fra engelske eiere til amerikanske Mayfly Outdoors.

Tipper jeg går for Airflo Dash.

Edit: Virker som Ridge 2.0 (som Power Taper-snøret) er bedre for hendene enn tidligere versjoner (?).

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Kim Roger said:

Noen som har erfaringer med SA Amplitude Smooth Infinity da?


Lest og sett mye på det snøret og kommer nok til å skaffe det for min NZ planlagte tur i 2024.
Veldig godt allround snøre i følge mange hvor den har blitt brukt til alt fra tørrflue til gullhode nymfer, eller begge deler som dry-dropper.
Fulgt mye på youtuber NZ fisker "trippin on trout" og ser han kaster fint med det snøret i de fleste situasjoner.

Hvor god i vind aner jeg ikke, men erfaringsmessig så takler snører som håndterer tyngre fluer bedre i vind.

Spec messig så virker MPX mer aggresiv tappering enn Amplitude og bedre i vind, ingen aning om det er det i praksis. Håper sjøl noen med erfaring har noe innspill :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kim Roger Jeg testet Rio sin nye Gold Elite som også var meget god, skyter som bare rakkern, var litt vind på brygga da jeg testa og det taklet vinden bra.
Tenkte jeg skulle plukke med meg det der og da, men så var prisen på 1600kr. Det er litt for mye for et snøre for meg når jeg akkurat hadde plukket med meg ny stang.
Skal teste Infinity i sommer, så hvis det ikke er merkbart dårligere enn Gold så blir det infinity :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...