Gå til innhold

Bindeplan for vinteren


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg strever litt med å komme i gang med bindinga før vinteren. Det jeg egentlig mangler, er å rydde bindebua så det er mulig å komme fram til pulten samt en plan for hva jeg skal binde.

Det er haugevis med «brødvarer» jeg må få lagd, og jeg vet det er masse slikt jeg har savnet i sommer. Men jeg er da ikke heelt sikker, ogen liste av fluer jeg tror jeg må binde skrivd på husken hjelper ikke akkurat på inspirasjonen - og jeg tror det er her cruxet ligger. Å bli inspirert til å binde de tingene jeg kommer til å trenge.

Men hør, nå tror jeg jeg har løsningen! Jeg har da skrevet fiskejournal. For hver tur de siste - si to åra, snitter på 40/år - greier jeg å tenke meg hva jeg hadde ønska meg å ha med som jeg ikke ser i boksen. Og å se direkte hva som mangler er den beste inspirasjonen jeg kan få tenker jeg. Og da er det bare å starte på tur no. 1 og gå helt i surr!

Hvordan planlegger dere andre boksepåfyllet før neste sesong, og finner inspo til å fylle på?

ps: Jeg setter min lit til at bindesamling i Jan/Feb vil hjelpe bra på :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å starte med å rydde i boksene og se om det er noe jeg ønsker å endre på. Har jo en drøss med bokser for ulike tider på året og år om annet gjør jeg om litt. 
Når jeg får kasta ut skiten og maltrakterte fluer så er jeg i gang. Men har veldig lett for å bare sette meg ned å surre litt for å ha noe å pusle med. Det hender jeg ikke orker å rydde også i en boks og da kjøper jeg ny og binder opp alt fresht 😆

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere mønstre jeg har planlagt i 1-2 år, for å komplementere flueboksene, men ennå ikke rukket å binde. Ikke alltid så lett som småbarnsfar. Etter at jeg fant fluefiskesiden har jeg blitt mer metodisk, og binder opp bokser som dekker det meste jeg trenger (men med få mønstre). Men det går litt seinere enn planlagt, jeg har også bundet litt for bekjente. Så jeg har en liste med mønstre som skal bindes, noe jeg trolig vil starte på rett over nyttår.

@RolvS Løsningen din hørtes veldig bra ut 👍.

Endret av Kim Roger
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som Rune kvittet meg med fluer fra mine bokser. Dette er fluer som jeg bare ikke har brukt, hatt for mange av eller endte opp med å ønske litt endring på. Deretter er planen å binde opp alt nytt for å «sette opp boksen» ordentlig og fylle på med fluer jeg har blitt fan av. Blir også noen raringer jeg ikke har prøvd før vil jeg tro. Er det noe jeg har lært de siste år er det at en god idé ved stikka ikke alltid er en god idé når sesongen kommer... men, nye mønstre gir jo motivasjon og glede mot ny sesong, i alle fall for en ferskis som meg! Inspirasjonen min er hovedsakelig Instagram, FFS og YouTube. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For denne bindesesongen blir fokus å etterfylle hull i boksene. Samt å erstatte noen typer døgnfluer (no-hackles) som ikke fløyt som jeg ville. Rune hadde en fin demo på Nordisk, og nå er jeg ganske sikker på hvordan jeg skal få til døgnfluene på krokstørrelse 19.

Ellers blir det å se over boksene for å eventuelt ta bort de fluene som aldri knytes på.

Jeg har blitt ganske god på å notere på telefonen hvilke fluer som går tapt i gjennom sesongen. I samme lista noterer jeg eventuelle fluer som har for kort vinge, flyter skeivt eller ikke funker. På den måten har jeg god oversikt over hvor jeg bør begynne bindesesongen.

Denne sesongen har jeg startet med nr1 viktigste flue der jeg fisker; cdc-myggen #17

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får aldri nok cdc mygg i boksen 😄 17-19-21... Er strax på de selv, fikk en sånn fresh smhaen twister i posten i dag fra nfisk, måtte ha litt nye leker 😁 Så det blir vel å sette seg ned å sortere ut en bataljon med cdcfjør strax før jeg setter igang produksjonen. Nå går det litt i maur her, har en sånn 12'er maur som jeg au tenkte å filme... Tipper den er på mot neste helg.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterens binding blir ikke av den mest omfattende. Jeg skal rydde litt i boksene for å få oversikt over hva som trengs å fylles på, og så har jeg lyst til å finne en ny imitasjon av vespertina duns. Ønsker meg noen som sitter litt høyere på vannet enn de no/hackle og comparaduns jeg har pr i dag.

Så om noen har gode forslag, så er det bare å hive de ut!

Tror ikke det er så mya annet som trengs egentlig. Jeg tar bilder eller notater om jeg kommer borti noe jeg ikke er forberedt på, og ikke har dekning i boksene. Men føler jeg lever veldig godt med det innholdet jeg har pr nå. Skal rikrignok lage cdcmygg som har litt mer fyldig hackle enn de jeg har i dag, de bør flyte litt bedre.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken str. du bruker Truls på vespertina compara. Jeg har kjørt mye på krok 19 for å få de litt mindre enn originalen, de krummer jo veldig på kroppen osv.. Det har funka bra. Og de er temmelig slanke. Er spesielt en variant med Hends BQ nr 10 over mørk brun tråd jeg liker godt, trico dub i thorax. Den er også veldig god i elva. Annet... hva med å lage en para på krok 20 med haler, thorax og ikke no spes kropp... og høy vinge.. som en 16 nesten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg mener @Truls Dette er en 2488 str 18 og lengden på thorax ink øye er 3mm. Bare surra no fort sammen her... driver å binder comps her nå. Disse fluene sitter jo med rumpa rett opp i været og fisken ser trolig bare halve flua hvis den ser fra undersiden... Jeg har tenke å lage noen slike å teste hvis de da gidder å plukke så mye duns, haha! 

image.png

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (56 minutter siden):

Disse fluene sitter jo med rumpa rett opp i været og fisken ser trolig bare halve flua hvis den ser fra undersiden...

Svenskene lager jo sin Dynamit-Harry med bare litt chuck av antron/polygarn isteden for bakkropp. Uten at jeg har testet disse, så fortelles det om gode fangster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (12 minutter siden):

Svenskene lager jo sin Dynamit-Harry med bare litt chuck av antron/polygarn isteden for bakkropp. Uten at jeg har testet disse, så fortelles det om gode fangster!

Har sett de, men styrer unna chuck i mine, vil ha de litt mer "clean". Men kanskje jeg skal teste et par sånne i tillegg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (2 timer siden):

Her er hva jeg mener @Truls Dette er en 2488 str 18 og lengden på thorax ink øye er 3mm. Bare surra no fort sammen her... driver å binder comps her nå. Disse fluene sitter jo med rumpa rett opp i været og fisken ser trolig bare halve flua hvis den ser fra undersiden... Jeg har tenke å lage noen slike å teste hvis de da gidder å plukke så mye duns, haha! 

 

Ganske kul ide det der altså. Skal lage meg noen varianter rundt dette i løpet av vinteren.

Har fanget greit på comp/no hackle, men ikke alltid jeg er helt fornøyd med hvordan de står på vannet .Binder de på str 17 og 19 Jeg har også vurdert å lage noen med cdchackle. Vi får se hvordan de tar seg ut. Dette blir nok bindesesongens prosjekt å få til en variant eller to som jeg er skikkelig fornøyd med. Bare å kjøre på med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vespertina er som ignia... temmelig lett på foten. Jeg har faktisk brukt cdc mygg noen ganger og de står jo lett og fint på vannet og det er ikke dumt når det er den type døgnfluer. I bosnia lagde vi cdc mygger som hadde samme farge som ignitaene og det funka det. Det må være smått og lett.. Derfor bruker har jeg kun brukt 19 på vespertina i en god del år. Jeg skal lage 3-4 sånne parachutes bare jeg blir ferdig med litt andre saker her. Er på comparakjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
RolvS skrev (På 6.1.2023 den 20.50):

Nytt stæsj å henge/stable stæsj på burde bidra til å øke inspirasjonen… 🤔 Modulært stæsj-system fra Ikea.

Det der var kult. Jeg har jo et skatoll med 4 store skuffer under selve pulten. På pulten er det forsåvidt plass, men inni der er er det en lang og smal hylle,  og en som er delt opp i 6 små rom og to knøttsmå skuffer. Grunnen til at jeg hadde lyst på skatoll, var at det kan lukkes når jeg er ferdig og alt rotet kan skjules på 1 sekund. Men siden det er såpass små rom inni skatollet blir det mye rot og masse materialer. Skuffene under bruker jeg til ting jeg aldri eller sjelden bruker. 

Har egentlig hatt lyst til å fjerne skatollet og lage en ny pult. Kanskje dette kunne være veien å gå. Får se litt på ikea :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (4 timer siden):

Noen som har tips til en imitasjon av vespertina som står vesentlig høyere på vannet enn comparadun/nohackle?

 

Kan surre en sånn litt klassisk sak med mye hackle i thorax da og litt solide haler... Med litt kort hackle på, maks lengde til litt lengre enn krokspissen, kan klippe de under. Eller lag cdc mygg med hale og litt skrå vinge, det har fungert meget bra før på skikkelig køddete fisk. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (48 minutter siden):

Kan surre en sånn litt klassisk sak med mye hackle i thorax da og litt solide haler... Med litt kort hackle på, maks lengde til litt lengre enn krokspissen, kan klippe de under. Eller lag cdc mygg med hale og litt skrå vinge, det har fungert meget bra før på skikkelig køddete fisk. 

Det var noe ala det jeg tenkte, så når man får det bekreftet så er det bare å få surret opp noen.

Hadde en tur i fjor hvor det ikke bare var en fisk som var kødden. Samtlige rundlurte meg totalt. En fisk i ei bitteliten vik hadde flua mi og 7-8 naturlige og plukket en etter en. På det nærmeste 20cm fra flua mi. Den gjorde rent bord, tok rubbel og bit... Men flua mi ble liggende og jeg satt og klødde meg i hodet 😅

Begynner å glede meg allerede. Men først må jeg finne litt ork til denne surringen. Takk fot tips!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (13 minutter siden):

Det var noe ala det jeg tenkte, så når man får det bekreftet så er det bare å få surret opp noen.

Hadde en tur i fjor hvor det ikke bare var en fisk som var kødden. Samtlige rundlurte meg totalt. En fisk i ei bitteliten vik hadde flua mi og 7-8 naturlige og plukket en etter en. På det nærmeste 20cm fra flua mi. Den gjorde rent bord, tok rubbel og bit... Men flua mi ble liggende og jeg satt og klødde meg i hodet 😅

Begynner å glede meg allerede. Men først må jeg finne litt ork til denne surringen. Takk fot tips!

du får lage deg en liten flashbacknymfe au og den stalcup klekkeren 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2022 følte jeg at fortommen var for mye på land fordi jeg byttet flue hele tiden. for mange mønster. Så min plan er å gjøre boksen så enkel som mulig, slik at få mønster dekker mange typer. For å få det til må jeg se bort i fra fargenyanser. Så det blir da lyse (grå/oliven) eller mørke (sort/brun) som blir det jeg forholder meg til. Ser også at det er mygg det går aller mest i fordi jeg sjelden har truffet på spesielle klekkinger.

Døgnfluer:

Krøpling 12-18 i lys og mørk (baetis og lepto)

Stanko 12 (som stankelbein, bibio og Danica/Vulgata)

 

Mygg:

Klekker (CDC og påfugelherl) 14-18

CDC mygg sort 14-18

F-fly mørk kropp, lys vinge 20 (fått tips om å dubbe kroppen her for å få et lettere avtrykk)

 

Landinsekter:

Stankebein 8 og 14 (pluss Stanko)

Maur 12-18

Lyngbladbille

 

Vårfluer:

Dyret i oliven 14

Superpuppan i sort og sjokolade 12-18 (kan kanskje være brukanes til mygg også)

Mulig jeg tar med flere farger her også. 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...