Gå til innhold

Fluemønster store steinfluer (Dinacras)


Kent Skaje

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Hei Kent!

Siden jeg vet hvor du skal, så føler jeg meg rimelig trygg på at Dyret bundet på streamerkrok #8 eller lignende funger meget bra. Bruk gjerne bitte litte grann kortere hackle enn vanlig i forhold til krokstørrelsen.

 

I år har det vært mer av denne flua enn jeg kan huske fra tidligere, og det er noe av det morsomste som finnes for en fluefisker å få oppleve at de kommer flygende ut av vegetasjonen og flyr utover elva for å legge et egg eller fem.

 

Det er ikke noe mindre morsomt når stakkaren blir borte i et megaplask, gjerne i samme brøkdelen av et sekund som den setter seg på vannet. I de tilfellene tror jeg kanskje den er observert av ørreten i god tid før den lander.

 

Og enda mer morsomt enn det igjen, er å presentere Dyret for slike grådige ørreter! Jeg håper du får oppleve et par slike ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kent!

Siden jeg vet hvor du skal' date=' så føler jeg meg rimelig trygg på at Dyret bundet på streamerkrok #8 eller lignende funger meget bra. Bruk gjerne bitte litte grann kortere hackle enn vanlig i forhold til krokstørrelsen.

 

I år har det vært mer av denne flua enn jeg kan huske fra tidligere, og det er noe av det morsomste som finnes for en fluefisker å få oppleve at de kommer flygende ut av vegetasjonen og flyr utover elva for å legge et egg eller fem.

 

Det er ikke noe mindre morsomt når stakkaren blir borte i et megaplask, gjerne i samme brøkdelen av et sekund som den setter seg på vannet. I de tilfellene tror jeg kanskje den er observert av ørreten i god tid før den lander.

 

Og enda mer morsomt enn det igjen, er å presentere Dyret for slike grådige ørreter! Jeg håper du får oppleve et par slike ;)[/quote']

 

Hei Jostein

 

Gleder meg til å komme opp nå :D Sendte deg en mail i sted med tlf nr og slikt.

 

Det var ikke dumt å binde den som dyret, vilken farge er det som gjelder :D Da har jeg noe å gjøre i kveld ;)

 

Regner med at vi prates ved elvas bredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage en stor en ala Mohican Mayfly a? dvs. forlenget kropp.

Bruke 5mm foam i kroppen, litt kule vibrerende gummibein og passende vinger. Foam er fint, passer bra det til all "speyinga" i Rena :D

 

Skal til Rena i helga jeg også, skal jammen binde meg et par store. Jeg kan legge ut bilde i kveld. Blir seint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage en stor en ala Mohican Mayfly a? dvs. forlenget kropp.

Bruke 5mm foam i kroppen' date=' litt kule vibrerende gummibein og passende vinger. Foam er fint, passer bra det til all "speyinga" i Rena :D

 

Skal til Rena i helga jeg også, skal jammen binde meg et par store. Jeg kan legge ut bilde i kveld. Blir seint...[/quote']

 

Jeg har hvert inne på tanken på å lage en av foam, må nok lage noen slike i løpet av kvelden ja :D

Gleder meg noe så sykt til helga 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ved Renaelva fra lørdag til søndag. Litt baetis og ignita på dagtid lørdag, som ble avløst av puppeføre på kveldstid (1930-2230) :D

Puppeføret var ikke uforglemmelig, men nok til at jeg fikk lurt en del ørret og harr, største ørret 900 gr, største harr 850 gr. Søndag var det kraftig regnvær i 5-6 timer...og etter at det var slutt på min tålmodiget, måtte jeg ty til nymfefiske. Ble 3 stk ørret på stigende vårfluepuppe. Regnværet ga seg i 18-tida...uten at det resulterte i noen vakfest. Satte meg i bilen i 21-tida, mens jeg passerte Deset og Rød vestside kom lyden av regn slo mot frontruta....uten at jeg registrerte en eneste regndråpe.....hmmmm.

Stoppa på bensinstasjonen i Rena.... og kan med trygghet si at jeg aldri har sett en bil så innpakket i skvisa ignitaer.... fronten,panser og vindusviskere så rett og slett hårete ut. Så det er definitivt duket for døgnisfiske i Rena i tiden framover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Brålagde en stor stygg sak her.....

Liker ikke helt raffia i vingen men det går nok greit' date=' er bra mye foam i denne. Spanflexbein og monofilament haler...[/quote']

 

Den flua var veldig fin, Rune! Dinocras-spisende ørreter kommer til å gå fem på så vassføyka står langt opp på land!

Men kan det væra nødvendig å bruke så mye tid på et slikt kunstverk, når ørreten er så dum som ei loffskorpe uten mugg? (Med mugg blir skorpa smartere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein Berg,

Den flua var veldig fin, Rune! Dinocras-spisende ørreter kommer til å gå fem på så vassføyka står langt opp på land!

Men kan det væra nødvendig å bruke så mye tid på et slikt kunstverk, når ørreten er så dum som ei loffskorpe uten mugg? (Med mugg blir skorpa smartere.)

Du kan så si, men den er faktisk ikke så "prosjekt" som det ser ut til. Får du foamen inn i fingrene så går det unna... Men, kunne sikkert klart meg med noe annet. Og kjenner jeg meg selv rett så blir den knapt blauta ned. Så fort jeg kommer fram til elva og blir sånn passe "halverigert" er det på med de små døgnfluene..... samma leksa.... hver gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Du kan så si, men den er faktisk ikke så "prosjekt" som det ser ut til. Får du foamen inn i fingrene så går det unna... Men, kunne sikkert klart meg med noe annet. Og kjenner jeg meg selv rett så blir den knapt blauta ned. Så fort jeg kommer fram til elva og blir sånn passe "halverigert" er det på med de små døgnfluene..... samma leksa.... hver gang.

 

Det er ikke noen vond lekse å lære :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...