Gå til innhold

Når synet blir dårlig


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Jeg begynte fast med briller for et par år siden. Ikke noe spesielt dårlig syn, men ser litt dårlig på lang avstand OG kort avstand, i tillegg til skeive hornhinner eller hva det er. Så jeg har progressive briller. Det betyr at når jeg binder fluer, så må jeg holde hodet på en bestemt måte og bestemt avstand slik at det blir klarest mulig. Jeg synes likevel jeg ikke får det helt peise klart, og sliter litt når jeg binder fluer. I tillegg til fingre som må ha blitt mere pølsete med årene, så blir fluene vel ruskete, og blir litt støl i nakken :)

Er det noen som har det sånn høvelig likt og har kjøpt inn noe forstørrelses-greier som funker utenpå briller? Enten "clip-ons", eller sånne fancy greier med lys og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik her i høst, ble nysgjerrig på en facebook reklame og "KLINKA TIL!!" 🤣. Jeg synes den fungerer utmerket og det er med 5 glass fra 1x til 3,5x forstørrelse. Jeg ser ræva fra nesetippen til halvmetern.

mag---battery-new.jpg?v=1618683230&width
https://www.neatandhandy.com/products/eyewear-magnifier-1-0-x-3-5x-adjustable-5-lens-loupe-headband-magnifier-magnifying-glasses-with-led-lamp-jewelry-repair-tools


De har clip on også men OBS OBS!! Ser ikke ut som de fungerte for denne personen 😄

2_b18c46ac-c187-413f-bd75-6f1a1531f44a_4

  • Takk 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (28 minutter siden):

Ja, har sånne som jeg primært kjøpte for å klare å knyte fluene på fortommen. Men de synes jeg aldri var en suksess, fikk aldri justert de godt nok på en måte.

Det jeg har funnet ut med disse er at man selv må justere avstanden på det man holder på med. De virker fint når man treffer på rett avstand, og marginen for å se klart med de er ikke veldig stor.

Men syn er ikke bare syn, det kommer litt an på hva som forstyrrer synet ditt. Det kan være sånn at forstørringen ødelegger for det brillene skal korrigere for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (På 14.1.2023 den 8.55):

Du har sikkert tenkt på dette, men jeg har progressive + nærbriller ("databriller"). Sistnevnte er perfekte for fluebinding. Blir jo mye dyrere, så klart.

Ja, har dette også, og de fungerer greit nok de, men de fungerer vel best når avstanden er mer enn 20 cm.

Har bestilt meg den greia Rune linka til, så får vi se om de funker. Har ikke helt trua, da jeg tror brillene kanskje ødelegger mest her. Skal høre med optikeren neste gang om jeg kanskje egentlig bør bestille meg noen rene fluebinde-briller. I tillegg til databriller, vanlig briller og solbriller. Helsikes dyrt blir det jo siden de andre må være sånn progressive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (7 timer siden):

Ja, har dette også, og de fungerer greit nok de, men de fungerer vel best når avstanden er mer enn 20 cm.

Har bestilt meg den greia Rune linka til, så får vi se om de funker. Har ikke helt trua, da jeg tror brillene kanskje ødelegger mest her. Skal høre med optikeren neste gang om jeg kanskje egentlig bør bestille meg noen rene fluebinde-briller. I tillegg til databriller, vanlig briller og solbriller. Helsikes dyrt blir det jo siden de andre må være sånn progressive. 

Kjøper dem av deg om du ikke blir fornøyd 😜😜👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (På 15.1.2023 den 14.29):

Har bestilt meg den greia Rune linka til

Da har jeg fått den, og bundet meg en cdc-mygg. De fungerer veldig fint over vanlige briller, og jeg har 5 styrker å velge mellom. Er en vanesak, men må vippe dem opp når jeg skal ta ting på pulten, ellers bommer jeg med en meter :) Og må passe på at saksa kommer over kroken og ikke under.

Selve bindingen går veldig bra. Eller bra sånn synsmessig i alle fall, er jo så Rusten at alle fluene jeg binder nå må kasseres.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 11.1.2023 den 9.34):

Jeg kjøpte en slik her i høst, ble nysgjerrig på en facebook reklame og "KLINKA TIL!!" 🤣. Jeg synes den fungerer utmerket og det er med 5 glass fra 1x til 3,5x forstørrelse. Jeg ser ræva fra nesetippen til halvmetern.

mag---battery-new.jpg?v=1618683230&width
https://www.neatandhandy.com/products/eyewear-magnifier-1-0-x-3-5x-adjustable-5-lens-loupe-headband-magnifier-magnifying-glasses-with-led-lamp-jewelry-repair-tools


De har clip on også men OBS OBS!! Ser ikke ut som de fungerte for denne personen 😄

2_b18c46ac-c187-413f-bd75-6f1a1531f44a_4

Dæven, der sørget du for en ny kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...