Gå til innhold

Førimpregnering av tørrfluer


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å impregnere tørrfluene mine før de settes i boksen. Har tidligere aldri gjort dette, siden DryDip har løst alle problemer ved vannet. De fleste av mine tørrfluer har noe cdc i seg. Jeg har prøvd den lovpriste High N Dry Liquid Floatant (ref bildet), men den tørker aldri. Den er derfor ikke egnet for bruk ved bindepulten. Er det noen som har gode erfaringer og anbefalinger til et produkt for førimpregnering av tørrflua?

WEB_Image_Liquid_Floatant_High_N_Dry_Fishing_Produ_107703-1-358487_plid_172345-600x443.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (9 minutter siden):

Er det ikke meningen at den High n Dry'en der skal kunne brukes på samme måte som Drydip da?

Joda, den er antagelig veldig god ved vannet hvor man kan blåse på flua og blindkaste litt før nedlegg. Men High n Dry inneholder ikke løsemiddel som dunster vekk, og egner seg derfor dårlig som førimpregnering.

Kan godt hende du har rett Eirik. At man kan fortsette i samme tralten som tidligere og bare dyppe før kast.

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

High N dry tørker da den? Jeg har førimpregnert mye og satt fluene i boksen dagen etter. Jeg metter kun dubbing med det og bruker nål. Vil ikke dyppe ned cdc og hackle, det er unødvendig når man skal lagre fluene i månedsvis.

Og ved vannet så blåser du vekk restene eller enda bedre, hekter flua på gummistrikken og spiller litt på fortommen så kastes overflødig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er løsningen ja. Jeg har bare dyppa hele flua nedi og hengt den til tørk. Den tørka ikke 😄 Men det er sikkert mye smartere å bare impregnere de delene av flua som absorberer mest fuktighet, f.eks dubbing. Skal teste!

Takk for refleksjoner Eirik og Rune!

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (På 11.1.2023 den 13.10):

Hei!

Jeg ønsker å impregnere tørrfluene mine før de settes i boksen. Har tidligere aldri gjort dette, siden DryDip har løst alle problemer ved vannet. De fleste av mine tørrfluer har noe cdc i seg. Jeg har prøvd den lovpriste High N Dry Liquid Floatant (ref bildet), men den tørker aldri. Den er derfor ikke egnet for bruk ved bindepulten. Er det noen som har gode erfaringer og anbefalinger til et produkt for førimpregnering av tørrflua?

WEB_Image_Liquid_Floatant_High_N_Dry_Fishing_Produ_107703-1-358487_plid_172345-600x443.jpg

Ebay , og bare kjøpe DryDip der ??

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hareline Water-shed  i mange år. Impregnerer fluene gang når de er nye. Lar det tørke minimum 24 timer og du kan ikke se at det er impregnering på flua.  Bruker jeg en flue mye og fanget endel i løpet av en dag gir jeg kanskje en omgang med enten med tørkepulver eller lignende.  Så jeg er veldig fornøyd med denne: https://mistpool.com/en/product/149/water-shed.html

 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (16 timer siden):

Ebay , og bare kjøpe DryDip der ??

Joda, har gjort det til nå. Men så var det miljøaspektet i det (noe jeg er opptatt av). Kan nok forsvares til førimpregnering uansett, da løsemidler vil fordampe lenge før flua når vassdrag.

Terje Bendiksby skrev (16 timer siden):

Hareline Water

Takk for tips! Denne skal sjekke ut! Fint å ha en slik på bindebulten uansett.

@Rune Stokkebekk hvordan synes du om tørkeprosessen av flua når du dyppet hele stasen i flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at fluene ikke ble helt tørr ja etter 2 dager i vinkorken. hadde på en kremfarget flue her nå. Men HND er jo designet for 2 ting: 1 trenge inn og 2 legge seg utenpå for å beskytte. Derfor den flyter så bra og lenge. Jeg har også brukt watershed tror det funker ok men har ikke testet det veldig vitenskapelig. Den tørker ila 24t. Pål har watershed Jarle, vær litt forsiktig med cdc og watershed... det blir ikke ødelagt men kladder litt... Er uansett ikke nødvendig å forimpregnere cdc.

Dyppe hele flua i felt, keine problem, bedre enn dippen synes jeg, varer lengre. Og bruk gummistrikken for mest effektivt fjerne overflødig før du legger ut flua... luftkastene bidrar self også mens du kaster deg inn mot fisken.  Det med gummistrikk er noe alle bør lære seg, det holder alle fluer freshe under fiske, begynner de å gå ned, kjør en runde i strikken og ut me'n!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (27 minutter siden):

Takk for gode refleksjoner! Jeg skal snakke litt med Pål på Nordisk om Water Shed.

Gummistrikken skal med i utstyrsriggen fra våren av! Det er helt sikkert!

"Strikking" er genialt på cdc vinger og fibre som på myggen... 😁

Hvis noen lurer på strikken da så er det slik, han hadde mye strikker.. holder med en 😆🍿🍿?
 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Eirik Rusten skrev (På 4.2.2023 den 10.23):

Funker det å dyppe heile greian i den ved vannet og bare begynne å kaste?

Jeg har ikke testa den i sommer, men kjøpte en flaske her i vinter. Min erfaring så langt er at den gjør flua "bløt". Man er nødt til å blåse eller knipse av overskudd. Middelet fordamper ikke. Så dersom man har en lys kropp på flua og dypper den, så vil den bli mørkere helt til man evt vasker og tørker flua.

Tankene kommer fra en fluefisker som har vært tro til DryDip over mange år, og som er litt i overkant skeptisk til andre impregneringer 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke Rolv. Har som sagt alltid brukt DryDip når flua er knytt på fortom. Eller litt Dry Magic når jeg punktimpregnerer. Vet ikke om det er verdt å begynne med førimpregnering av fluene ved bindepulten, nå som jeg skal teste High n Dry. Er bare ikke helt gira på å stå å se på vakende ørret og ikke få presentert flua rett pga dårlig forarbeid 😙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...