Gå til innhold

Hardy Ultralite Cadd 3000 som femmersnelle?


David A.

Anbefalte innlegg

Hei dere! Vurderer å selge unna 9ft 4 og gå for 9ft 5 til innlandsfiske. Saken er at snella jeg har til ørret, har jeg blitt utrolig glad. Tenkte bare på om det er noen som har nevnte snelle i str. 3000 og om passer fint til kl 5? Litt kjipt å ha kun 8 meter backing hvis noe skulle skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David A. skrev (42 minutter siden):

Hei dere! Vurderer å selge unna 9ft 4 og gå for 9ft 5 til innlandsfiske. Saken er at snella jeg har til ørret, har jeg blitt utrolig glad. Tenkte bare på om det er noen som har nevnte snelle i str. 3000 og om passer fint til kl 5? Litt kjipt å ha kun 8 meter backing hvis noe skulle skje...

Mange fluesnører er mye lenger enn man trenger, så det går som regel fint å kappe av noen meter av bakenden av fluesnøret, og så kan man kjøre fireline e.l som backing.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Truls sier det går fint å kappe av litt av bakenden på fluesnøre. De færreste klarer 30m kast med en femmer under praktisk fiske og backingen kan være 12 lbs Dacron eller  Power Pro , fireline eller lignende tynn backing , så får du glede av snella di også under et ev langt uttas.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hardy selv skriver at dette er en 3/4/5 snelle så da bør det på en eller annen måte gå på femmerstang.

Når det er sagt, så syns jeg tre klasser kan virke litt vanskelig på lette sneller, på det som er over #8 er det lettere da samme snella kan brukes til tohånds og til tropisk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en Hardy mtx-s 3000 aka 3/4/5 for 4#, 5#, og7# stengene men da kjøre 75m med  0.15mm multifilament snøre som backing som @Terje Bendiksby nevner. 
Fungerer helt fint for i fisket her i Norge.
Kjørt havabbor på snella og selv om den drar backing så er det ikke noe særlig mer enn 20m.
Hardy MTX-S 3000 har lik brems på alle modellene, så kan i utgangspunktet bruke samme snella til tropisk. Problemet blir innsveiving ikke blir raskt nok for tropiske artene :P
  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny nøng skrev (8 timer siden):

Har brukt en Hardy mtx-s 3000 aka 3/4/5 for 4#, 5#, og7# stengene men da kjøre 75m med  0.15mm multifilament snøre som backing som @Terje Bendiksby nevner. 
Fungerer helt fint for i fisket her i Norge.
Kjørt havabbor på snella og selv om den drar backing så er det ikke noe særlig mer enn 20m.
Hardy MTX-S 3000 har lik brems på alle modellene, så kan i utgangspunktet bruke samme snella til tropisk. Problemet blir innsveiving ikke blir raskt nok for tropiske artene :P
  

Takker for gode svar. Vurderer 0,16 braid backing eller fireline så godt å høre at hardy snella kan fungere på femmer.

Aldri likt oversiza sneller på enhånds, så dette blir bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...