Gå til innhold

Først eller sist?


RolvS

Anbefalte innlegg

I avdeling for veldig viktige problemstillinger å diskutere lenge sent på kvelden under nært forestående fluebindesamling… Jeg har sett mange bindevideoer for shuttlecoks og comparaduns. De aller fleste begynner med vingen:

76A4581C-2745-4336-9BA4-851D57C803C3.thumb.jpeg.aea194455ee42d8b4f059e3afac5cb83.jpeg

For the record, dette fjunet av ei CDC-tuffs fjerna jeg etter å ha tatt bilde.

Det gir en liten «hump» som først bindetråd og deretter kroppsmaterialet må dekke. Jeg syns egentlig det er ganske utilfredsstillende, og klumpete (daah.)

For små fluer blir jeg litt lat, og binder på kroppen først, og vingen etterpå. «The hump» er synlig under dubbingen, og noen ganger lar jeg den stikke markant ut. Jeg syns den i alle fall for noen materialer fungerer som en slags ekstra flytevest. E.g rådyr (og da er vi nært en del krøppling-variasjoner og)

029508A8-BE95-473E-B0E0-8898749329EB.thumb.jpeg.8a419b555a158facf4420055ae5ca928.jpeg

Her er ferdig flue. En «martin-klekker variant jeg har tenkt teste i noen farver i sommer.

36A62EB1-BA06-4D5F-928E-AC4724D4B057.thumb.jpeg.68dc17c33a6b385bff691618474674a5.jpeg

Alle bildene over er tmc 112tr #19. Nå står noen 2487 #18 og #20 for tur…

Hva tror dere? Har det noen bakside å binde ving etter at kroppen er satt på?

Endret av RolvS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt ann på hva slags type kropp du skal ha. Skal du ha en tight og så tynn som mulig tapert kropp av biot, silke, dub så synes jeg vingen skal inn først. Slik at det du kapper av blir endel av underlaget. Jeg binder den inn først på cocks og comps åkke som. Får jeg satt den fint på plass så er resten gitt. Jeg gjør jo dette mest av estetiske grunner, den flytevesten du nevner kan helt klart ha litt misjon den. 

På duns hvor jeg splitter vinge så setter jeg den gjerne på etterpå slik at fibrene kan lute bakover mot dubbingkula.,. Jeg er visst satt opp til å binde på treffet og tenkte at jeg skulle ta en gjennomgang på ulike teknikker med cdc og valg av fjør. Kanskje ikke så spennende men forhåpentligvis matnyttig for noen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

Skal du ha en tight og så tynn som mulig tapert kropp av biot, silke,

Det er nettopp derfor jeg binder inn vingen etterpå… 😆 Dersom jeg binder vingen først, bygger dette ganske mye kropp syns jeg… Om jeg setter på vingen etterpå, påvirker det ikke kroppsprofilen. Det blir fort synlig på comparas i #14/#16 med rådyrhår for eksempel. Dette avhenger og selvsagt av hvordan flua sitter på vannet. Om jeg vil ha en så tynn tube som mulig synlig i overflata, har jeg trua på å binde inn vingen etter at kroppen er lagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Eirik Rusten said:

Om du legger på litt dubbing eller biot, så vil jo ikke det bli for tjukt?

Joa, men det var bare ei veldig spinkel cdc-fjær, så kanskje litt dårlig som eksempel. De jeg binder i den str bruker j to små cdc-fjer som begge gjerne er litt fyldigere. Da bulker det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (2 minutter siden):

Joa, men det var bare ei veldig spinkel cdc-fjær, så kanskje litt dårlig som eksempel. De jeg binder i den str bruker j to små cdc-fjer som begge gjerne er litt fyldigere. Da bulker det litt.

må ha vass saks, gjerne kurvet og klippe fra alle vinkler så blir det ikke så mye bulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...