Gå til innhold

Oppbevaring


bushman

Anbefalte innlegg

Lurte om hvordan oppbevarer dere fluer dere binder ila året? 

Sortere dere på et eller annen måte? Fjærmygg / landsinsekter / vårfluer / døgndluer osv i hver boks? Eller alt inn i en stor boks og plukker før turen basert på årstid?

Noe konkrete tips til bokser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig likt med Erik her - bortsett fra at jeg har fire nymfebokser, for små, mellomstore, store og «junk». I tillegg har jeg to skrin j kjøpte på Panduro med 5x8 rom. Her putter jeg fluer jeg binder i løpet av vinteren etter ett system, og fyller boksene fra disse «bindeboksene.» 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik dispenser som det har vært kjøpefluer i. Her havner kun fluer for brunørret som jeg vet fisker bra og som er bindt bra nok for å knyte på fortommen. Sorterer etasjene ihht fluetyper og merker hvert rom med fluetype og størrelse.

1.etg nymfer og streamere, 2.etg landinnsekter og mygg, 3.etg vårfluer, vårflueklekkere og pupper, 4.etg døgnfluer og døgnflueklekkere

20230302_205029.thumb.jpg.c2814ec68dd34646bea8dd88e8360c88.jpg

Systemet er tiltenkt slik at jeg skal hurtig kunne fylle på flueboksene ila sommeren. Det er en del igjen å binde før lageret er fullt:-)

For SØ er utvalget og størrelsesvariasjonene mindre. Her samler jeg alle backupfluer i en magnumboks fra Vision:

20230302_205109.thumb.jpg.b4287710aefd8a85aa92b718434fa54d.jpg

De overnevnte er selvsagt løsninger som ikke dras med ut. Der har jeg fluebokser for alle anledninger som jeg treffer på gjennom sesongen. Jeg foretrekker vanntett hip pack for elv og en nett chest pack for marka. Etter SØ putter jeg boksen i lomma på vadejakka.

Disse "skarpe" boksene er fulle 🙂

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (1 time siden):

Hvordan kan jeg bli stolt eier av en slik?

Har ikke sett de til salgs i butikk. Kom over en på Facebook som skulle selge 3-4 stykker av disse. Sikkert en som har fått dem av en sportsbutikk som sluttet å selge fluer. Følg med på salgsgruppene på Facebook. Det legges ut en og annen. Gjerne med noen gamle Heckham Peckham,  Zulu Silver, Telemarkskongen og Olsen i 🙂

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (33 minutter siden):

Trenger farken meg ikke andre fluer da ass :)

Det verste er vel at det finnes noe sannhet i dette 🤣 Men gode imitasjoner av døgnfluer og vårfluer er de ikke! I allfall ikke i menneskers øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (På 2.3.2023 den 23.38):

Har ikke sett de til salgs i butikk. Kom over en på Facebook som skulle selge 3-4 stykker av disse. Sikkert en som har fått dem av en sportsbutikk som sluttet å selge fluer. Følg med på salgsgruppene på Facebook. Det legges ut en og annen.

Er forresten sikkert bare å høre med butikkene hvor de kjøper de der greiene og kjøpe fra nesten samme plass. Evt finne hvilket søkeord som må benyttes og google en sjappe som selger sånt. Prøvde meg bilder og "miniature plastic drawers", men vet ikke om jeg fant no der.

Selv binder jeg så få fluer at alt går rett i flueboksen. Har jeg fylt opp av en type, så binder jeg ikke flere før jeg må. Og det er som regel kl 2 på natta før den ene turen hvor jeg trenger dem :) 

 

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...