Gå til innhold

Valg av fortom - hva bruker du i 2023?


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Monofilament, fluorcarbon, polyleader... elv, stille vann, tørt, nymfe... tippet ring... hvordan rigger du fortommene/spisser til ditt fiske, og dine turer? For min del bruker jeg bare mono, men har jo tenkt litt på fordelene med alternativene, ikke minst for å få ned fluene. Hva har dere med på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det veldig enkelt

Sjøørret/kystfiske - 9 fot tapert fortom ned til ca 0,30, mikroring og halvannen meter 0,26mm spiss

Tørt - 9 fot tapert fortom ned til ca 0,20, mikroring og halvannen meter 0,14mm spiss. Det hender jeg skjøter på en meter eller litt mer 0,10mm om det er nødvendig en sjelden gang i blant.

Gjedde - en meter 0,70mm og 30cm stålfortom med 'sluklås' for enklest fluebytte

Mono hele veien

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt vanligste oppsett er 12 eller 15 fot Rio Powerflex med 3X eller 4X ende, med en tykkelse mindre på en spiss som er ca 1 m lang, vanligvis i FC.

Bruker Rio fortom da jeg synes den presenterer flua best, slik jeg kaster. Har ikke målt tykkelser, men har et inntrykk av at Rio har litt lengre buttdel i forhold til noen andre leverandører, Hends for eksempel. Av samme grunn bruker jeg ikke lengre spiss enn ca 1 m.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert slått meg til ro med noen variasjoner på en fortom jeg binder selv med maxima chameleon, hvor jeg taperer en 11-12’ fortom fra fra .50 eller .45 til .20 eller .18, tippetring, og .18,.16,.14,.12 med FC til totalt 16’-19’ i elv. For stillevann og små elver/bekker kan jeg sikte på 9’ når j binder hovedfortommen.

I år har jeg sett litt på de originale franske nymfefortommene, som brukt av fx Piam og Boisson, og har tenkt å eksperimentere med disse for oppstrøms presentasjon av nymfer. Disse er lange - 4.5m tapering og opp til 3m tippet. Ruller over veldig rolig, og er avhengig av litt vekt i flua for å dra ut tilstrekkelig. Poenget er å kunne presentere på lang avstand, kaste flua over eller foran fisken, med så lite sannsynlighet som mulig for at fisken ser noe av lureriet som foregår. Eksperimentet jeg posta tidligere om fluer og kastelengde med bare tippet er litt del av opptakten her… :) Ett poeng er selvsagt at dette ikke er noe jeg kan holde på med overalt jeg fisker, så min «tradisjonelle» fortom får selvsagt være med på noen stenger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunørret tørt:

Hends Camou 3X eller 4X 4,5m (evt 3,5m) ferdigtapert mono, microring, 6X FC spiss på to armlengdes avstand. Varierer litt total lengde avhengig av line, baksleng, elv eller stille vann.

Sjøørret:

Ferdigtapert 9fots 0X FC, microring, 1-1,5m 1X FC

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt ulikt til tørt. Det letteste, «beste» og peneste jeg har kommet frem til er: 

Trouthunter 14ft 4x/5x litt avhengig av forholdene -> tippetring -> en meter med Trouthunter FC I enten 5x/6x basert på valg av tapert fortom. Dette slår enkelt over, lett å skifte, sparsomt på bruk av tippetmateriale og senker terskelen for å fikse vindknuter. Dersom forholdene er harde kan du skjøte på en ekstra meter med 7x uten problemer. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme som før... slikt oppsett for tørrfluer:
image.png

Dette funker perfekt i store vann og elver ofte er spissen lengre enn 1,5m men den skal ikke være kortere.. slår ut begge arma sånn passe og da blir det fort 160-170..

Fisker jeg i småvann så kjører jeg ofte 9ft tapert og korter ned litt på skjøtedel og holder spissen rundt 1,5m. har gjerne lengder da på 15-17fot...  Fisker jeg med litt nymfer.. minizonkere etc så er det vekk med alt foran microringen og på med halvannen meter tippet... Gjør det samme når jeg fisker med store fluer som vulgata, etc. med mye luftmotstand. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ørret så går det mest i Hends camou i 4 og 5x. Mest 4x med 0,18 spiss, gått lei av å miste fisk. Ørret blir fisket mest i stillevann, men ser ikke poenget med å forlenge den, dobbel stanglengde i ulendt terreng høres knotete ut. Den som vil ta, få ta.

Til laks (tohånds) blir det anerledes. Tidligfiske og normal elv; 0,43 mono rett på tippen, ca 90-cm. Liten elv på sommerføre, gjerne ned til 0,28. Aldri brukt mer enn 12ft lenge på fortom her.

Endret av David A.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...