Gå til innhold

Når klekker de forskjellige insektene


Anbefalte innlegg

Har gjennom mange år vært av og på vedr fluefiske, har bundet en del fluer av forskjellige mønstre, men mye har gått på tilfeldighetene vedr hvilken flue jeg til enhver tid bruker.

Her kommer spørsmål:

1. Finnes det en kalender / oversikt over når de enkelte insektsartene klekker. Tips??

2. Finnes det en oversikt over hvilken flue ( lys / mørk/ farget osv ) en skal velge etter de aktuelle bunnforhold? Min far sa alltid klartvann og lyse forhold som grusbunn osv så velger du en lys flue. Mørke forhold med dypt vann mudderbunn og bunnvegetasjon, så velger du en mørk flue. Noen meninger om dette?

Gleder meg til å ta fatt på ny sesong. Har bestemt meg for at denne sesongen så skal slukstangen stå hjemme og kun bruke fluestang.

Mvh Roar

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Rune sine artikler om fluefiske i stillevann. Det er 4 artikler som tar for seg ulike deler av sesongen fra start til slutt. Den gir et veldig godt utgangspunkt.

Til punkt 2 så har jeg hørt noe lignenede dette, men for laksefiske. For oss som fisker ørret så er det å etterligne de naturlige insektene som klekker, eller svømmer, som gjelder. 

Og husk, fisken er bare tellende når man tar den på flue!

 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...