Gå til innhold

Hvilket mønster passer best?


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Da er jeg i gang med sesongen på Sunnmøre. Kommet over en liten elv som renner ut i et stort og dypt vann. Her vaker det godt. Men ingen bobler på overflaten. Ser bare ringer og ryggfinner. Så jeg har tenkt at de tar noe som ligger rett under filmen. Fant en del insekter som flyr rundt om kring. De lokale kaller dem steinfluer (og vårfluer for de komme rom våren). De er ca 1 cm lange og sorte med lyse vinge i doble vingepar. Så jeg slengte utpå en f-fly som imitasjon. Men det ville de ikke ha og jeg la også merke til at det ikek var noen insekter oppå vannet. Byttet så til en sort klinkhammer str 18. Men ingen ville ha den heller selv om den hang godt under filmen. Ei heller buzzer. La til en opphenger som var lepto nymfe (str 16?) med foam i thorax. Den tok den på! Dro opp en ca 450g flott ørret. Flott åpningsfisk :)

Så er mine tanker etter dette, fordi jeg vil jo gjerne gjnta suksessen. Kanskje feil å bruke klekker når det er snakk om stainfluer siden de kryper til land som nymfer og klekker på land.? Hva ville dere brukt av møsntre i denne sammenhengen? 

 

PS: steinete bunn. Lite vegetasjon rundt. Få trær. Ingen fjærmygg er oppdaget så langt. Sandbanker på noen steder.. Ingen maurtuer. Isen gikk for en uke siden. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...