Gå til innhold
  • 0

Anbefaling av stang og evt snelle


Sputnik

Spørsmål

Hei,

Tenkte å starte med fluefiske og kjøpe meg en stang til sjøørret og i ørret, så både 9 fot klasse 7 og 9 fot klasse 5.

Har sett på følgende stenger som virker interessant, men vet ikke hva jeg burde kjøpe:

- Orvis Clearwater

- Hardy Demon

- Hardy Shadow

- Hardy Zane 

- Hardy Zephrus

- Hardy Aydon

Og av sneller så tenker jeg en Hardy snelle hvis jeg kjøper Hardy stang.. men ser det er mye å velge i.

Noen som kan komme med anbefalinger av både stang og snelle? 🙂

Endret av Vegard1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har ingen formening om de stengene, er helt sikkert ok alle sammen. Tror ikke det finnes dårlige stenger i dag, men det finnes kanskje en og annen "overpriset" :)

Tenker det er veeeldig lurt å få testet stengene selv, men om du ikke har fisket med flue så hjelper det kanskje ikke så mye. Husk at line er noe viktigere enn snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du tenker sjøørett i sjøen, så er sikkert Zane helt ok. Men hva med å holde litt i bremsen? For meg er SØ-sesongen veldig kort. Jeg får som regel et par-tre turer før isen går på våren, og da er det innlandsfiske etter harr og ørret som gjelder til været blir for dårlig til at jeg gidder.

Ørretsesongen starter neste uke (eller der omkring.) Kjøp en litt billigere (men ikke alt for billig) 9’ #5 først, og se om dette er noe du liker. Kjøp SØ-riggen litt senere.

Kan avsløre at den første stanga jeg kjøpte for SØ (High-end Hardy) ble bytta ut til fordel for en «billigere» stang. Det er fort gjort å blåse mye penger på utstyr man ikke får brukt når vi holder på med dette :)

 

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De er antagelig top notch alle de stengene du har som alternativer Vegard. Merke på stang er litt smak og behag (og jåleri), og det er er vanskelig å bomme helt. Det vanligste er å kjøpe en litt stivere stang til fiske etter sjøørret, og en noe mykere til tørrfluefiske i elv/innsjø. Henholdsvis klasse 7 og 5 er veldig innafor. Det viktigste er å få en god match mellom stangens aksjon, kastestil og line. Dette får du hjelp til hos seriøse forhandlere (ikke de store sportskjedene, med enkelte unntak).

I startgropa ville jeg tenkt litt økonomi i innkjøpene, da du må regne med ganske store utgifter for utstyrskjøp når man er helt fersk. Det kommer du til å merke etter første fisketur.

Ta en titt på denne siden: Ditt første fluefiskeutstyr (guideline.no)

..eller søk på "starte med fluefiske" på google, så ser du litt av hva man "behøver" i felten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Eirik Rusten skrev (På 17.4.2023 den 9.11):

Jeg har ingen formening om de stengene, er helt sikkert ok alle sammen. Tror ikke det finnes dårlige stenger i dag, men det finnes kanskje en og annen "overpriset" :)

Tenker det er veeeldig lurt å få testet stengene selv, men om du ikke har fisket med flue så hjelper det kanskje ikke så mye. Husk at line er noe viktigere enn snelle.

Er nok absolutt viktig å teste, får dessverre ikke testet så mye rundt der jeg bor.. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Jarle TL skrev (9 timer siden):

De er antagelig top notch alle de stengene du har som alternativer Vegard. Merke på stang er litt smak og behag (og jåleri), og det er er vanskelig å bomme helt. Det vanligste er å kjøpe en litt stivere stang til fiske etter sjøørret, og en noe mykere til tørrfluefiske i elv/innsjø. Henholdsvis klasse 7 og 5 er veldig innafor. Det viktigste er å få en god match mellom stangens aksjon, kastestil og line. Dette får du hjelp til hos seriøse forhandlere (ikke de store sportskjedene, med enkelte unntak).

I startgropa ville jeg tenkt litt økonomi i innkjøpene, da du må regne med ganske store utgifter for utstyrskjøp når man er helt fersk. Det kommer du til å merke etter første fisketur.

Ta en titt på denne siden: Ditt første fluefiskeutstyr (guideline.no)

..eller søk på "starte med fluefiske" på google, så ser du litt av hva man "behøver" i felten.

Tenker det blir klasse 5 og 7 ja. Regner med det blir dyrt i starten men utstyr jeg kjøper nå har jeg i mange år så ser litt langsiktig på det 🙂 Takk for tips, skal absolutt sjekke ut google og guideline!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RolvS skrev (På 17.4.2023 den 12.03):

Om du tenker sjøørett i sjøen, så er sikkert Zane helt ok. Men hva med å holde litt i bremsen? For meg er SØ-sesongen veldig kort. Jeg får som regel et par-tre turer før isen går på våren, og da er det innlandsfiske etter harr og ørret som gjelder til været blir for dårlig til at jeg gidder.

Ørretsesongen starter neste uke (eller der omkring.) Kjøp en litt billigere (men ikke alt for billig) 9’ #5 først, og se om dette er noe du liker. Kjøp SØ-riggen litt senere.

Kan avsløre at den første stanga jeg kjøpte for SØ (High-end Hardy) ble bytta ut til fordel for en «billigere» stang. Det er fort gjort å blåse mye penger på utstyr man ikke får brukt når vi holder på med dette :)

 

Ja kanskje det er greit å vente litt med SØ utstyr mtp sesongen. Hva slags prisklasse tenker du er greit å kjøpe utstyr i? Vil jo ikke ha noe som er for billig, er opptatt av noe kvalitet i alle fall 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Vegard1 skrev (1 time siden):

Ja kanskje det er greit å vente litt med SØ utstyr mtp sesongen. Hva slags prisklasse tenker du er greit å kjøpe utstyr i? Vil jo ikke ha noe som er for billig, er opptatt av noe kvalitet i alle fall 🙂

"Kvalitet" er de fleste stenger i dag. Det er ikke spesielt store "kvalitetsmessige" forskjeller i en stang til 8000 og en til 4000....mener jeg.

Har du mye gryn som brenner i lomma, er det bedre å donere til Fluefiskesiden enn Hardy 😀ppcrazyeyes

Neida, mener bare at noen stenger kanskje ikke er noe "poeng" å kjøpe som ny (og forsåvidt gammel) fluefisker. Men for all del; de dyrere stengene er helt sikkert flotte stenger, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Eirik Rusten skrev (32 minutter siden):

"Kvalitet" er de fleste stenger i dag. Det er ikke spesielt store "kvalitetsmessige" forskjeller i en stang til 8000 og en til 4000....mener jeg.

Har du mye gryn som brenner i lomma, er det bedre å donere til Fluefiskesiden enn Hardy 😀ppcrazyeyes

Neida, mener bare at noen stenger kanskje ikke er noe "poeng" å kjøpe som ny (og forsåvidt gammel) fluefisker. Men for all del; de dyrere stengene er helt sikkert flotte stenger, altså!

Akkurat, men 4000 kr er jo veldig overkommelig pris!

Ja kanskje jeg burde donere litt her hehe! Men for all del, et supert forum som virkelig er fint å bruke for oss nybegynnere 🙂

Skjønner hva du mener ja, kan jo selvsagt være at det dukker opp noe brukt etterhvert og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du er interessert so finnes nesten nye stenger av siste utgave Lpxe 904 og 905 rimelig på finn( kode. 289387692). Eg personlig synes de bra stenger, og eventuelle fisk eg ikkje får er garantert ikkje grunna stang men heller mine egenskaper som fluefisker. Er også tidligere toppmodell til Guideline (NT8 fario) i klasse 4 på tilbud hos Agders.no til under 3000 kr. Ser du er på jakt etter klasse 5 og 7. Eg har hatt klasse 3,4,5,6 og 7. Begynte med 5 og 7 som du tenker. Gjekk tilslutt ned til klasse 4 og 6. Synes klasse 7 vart for tungt. Men de er mine erfaringer. Lykke til med stang og alt som hører med 😄

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...