Gå til innhold

Line til underhåndakast/spey #4


Ruben Petterson

Anbefalte innlegg

Hei. Har meldt meg på kastekurs i underhåndakast/spey med enhånds stang. Derfor lurte eg på om nåken har erfaring med liner som passer bra til og lære den typen kast? Har funne eit snøre som eg synes virker spennende. SA Amplitude Smooth Creek Trout , men ser at klumpen i wf4 er 9,1 gram. Tenker bruke snøre på ei GL. Nt8 Fario #4, og lurte på om eg skulle gått for eit wf5 som er 10,4 gram. Om nåken har erfaring med dette snøre, eller eventuelt andre snører so setter eg pris på de. Takk 😄

Screenshot_20230421_232131_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bounce skrev (13 minutter siden):

Skal holde meg unna å synse om læring men har selv hatt mest hell med liner som har noe baktung klump, f.eks. Rio Single Handed Spey (!) og Barrio SLX.

Vurderte rio single hand spey, men hadde håpt på eit snøre som var litt meir allround men samtidig bra til underhåndskast. Sikkert litt kravstor 😅😂

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (26 minutter siden):

Den SA-linen du skriver om kjenner jeg ikke til, men den er sikkert super. Jeg kan anbefale GL Presentation eller evt GL Fario til det å trene på (og fiske) underhåndskast. Spesielt Presentation er lett å håndtere i startfasen 🙂

Har hatt både Fario og Presentation , men dei er solgt. De er nåkk teknikken eg må lære meg for og få til underhåndakast skikkelig. Korleis er 4Cast til underhåndakast? Såg den var anbefalt til den stanga generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns lina du peker på har for kort klump til noe forsvarlig bruk som helst… Du greier sikkert slaske ut et underhåndskast og fiske noen lunde effektivt, men jeg ser ikke helt hvordan læringa blir - feedbacken fra misslykka dloop, anker osv. Veldig ok å underhåndskaste presentation i #4 med vilkårlig nifots firrer… Og det fungerer finfint som allround. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (2 timer siden):

 

 

RolvS skrev (20 minutter siden):

Jeg syns lina du peker på har for kort klump til noe forsvarlig bruk som helst… Du greier sikkert slaske ut et underhåndskast og fiske noen lunde effektivt, men jeg ser ikke helt hvordan læringa blir - feedbacken fra misslykka dloop, anker osv. Veldig ok å underhåndskaste presentation i #4 med vilkårlig nifots firrer… Og det fungerer finfint som allround. 

Då får eg prøva meg på nytt Presentation snøre, takk for tips 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut på det du skriver, som at du har forsøkt vannkaste litt og ikke helt fått det til? Du skal se det går opp noen lys, når du får «profesjonell hjelp» :) Og da er d ikke nødvendigvis bare lengden på klumpen det kommer an på (selv om fasongen selvsagt er viktig.)

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal 

RolvS skrev (1 time siden):

Det høres ut på det du skriver, som at du har forsøkt vannkaste litt og ikke helt fått det til? Du skal se det går opp noen lys, når du får «profesjonell hjelp» :) Og da er d ikke nødvendigvis bare lengden på klumpen det kommer an på (selv om fasongen selvsagt er viktig.)

Har prøvd, og får de ikkje skikkelig til. So fekk eg mulighet til kurs og meldte meg på. Håper og trur de vil gjere de litt lettere og eg får meir forståelse for den typen kast med ein som lærer meg de 😄. Eg fekk låne line på kurset om de eg hadde ikkje skulle passe,  og om de skulle vera vind og firer ikkje var de beste so hadde han stang i klasse 5 til låns.. Men tenkte kjøpe eit som fungerer til den typen kast uansett. Fått mangen tips, og veit om ein fluefiskebutikk som selger rio her i området, so kan hende eg kjøper rio single hand spey. Der får eg nåkk prøve lina før kjøp og, om dei har de tilgjengelige.. Får tenke litt på de og vurdere om de blir Guideline eller Rio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å tenke på når du går for rio- de er rimelig overvekta, har du en mykkere stang true to aftma som jeg har, prøv først en line ned klassen. jeg må bruke en #4 på femmerstang jeg har, en klasse opp blir ubehagelig å kasme med.. rio har også lengre klump enn control og presentation, skal du fiske mye i trange situasjoner, ville jeg gå for guideline sine snørrer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bushman skrev (3 timer siden):

En ting å tenke på når du går for rio- de er rimelig overvekta, har du en mykkere stang true to aftma som jeg har, prøv først en line ned klassen. jeg må bruke en #4 på femmerstang jeg har, en klasse opp blir ubehagelig å kasme med.. rio har også lengre klump enn control og presentation, skal du fiske mye i trange situasjoner, ville jeg gå for guideline sine snørrer.

Rio får eg nåkk prøve på stanga i butikken, so de hadde nåkk ordna seg greit. Men er glad i Guideline og havne nåkk på de til slutt 😄👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart kjøpt eit Guideline control, har hatt presentation før og de har ikkje fungert for meg. Prøver meg på Control og håper de blir bra😄 Takk for tips og hjelp 👍Satser på at kastekurs og ny line vil åpne muligheten for og få fisk der eg ofte tidligere ikkje har hatt mulighet til og kaste ut til fisken 😄

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bushman skrev (19 timer siden):

Guideline Presentation, Guideline Control 3.0 eller Rio Single handed spey er alle bra sammen til spey. Control 3.0 er den rimligste og overraskende så har den utrolig lite minne. Vet at erfarne fiskere kan lett speye med den 20+ meter, ikke sant @Rune Stokkebekk? 🙂

Joda 20m inkludert fortom på 5m+ er hva jeg vil beskrive som bortimot maksimal praktisk lengde. 22-23m er mulig med fin presentasjon på underhåndskast. Noe lengre på overhode.
Presentation+ som er siste nå er ganske lik control som var laget på den første utgaven presentation med noen små justeringer. Nyeste presentation+ har veldig lik klump og en handling line som er tykkere enn control for litt bedre kontroll på overhåndskastingen og distanse. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er linen kjøpt ser det ut som, men kan gi litt av mine erfaringer. Har brukt GL 4cast og rio SH. Begge fungerte for min del, men ville gått en klasse opp på 4casten. Tar tid å bli fortrolig med underhåndskast, viktigste for min del var å ha hele klumpen ute, og å få fin ankring og D loop.

Syns jeg ble bedre på dette etter at jeg startet med tohånds etter laks...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte GL. Controll. Kurs på søndag og håpe de gir litt starthjelp. Synes ikkje lina var nåke særlig til vanlig overhåndskast. Men de kan vere for den har ein an oppbygging av klump enn eg bruker til vanlig, eller at kasteteknikken er veldig rusten etter lite fiske over lengre tid.

Takk for alle svar ☺️

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...