Gå til innhold

Kroker for micro polychenille duns


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å binde noen nye lepto-mønstre. Har alltid brukt en catskill-hacklet egenkomponert sak i alle år, som har fanget sine fisker. Nå har jeg derimot kjøpt inn en pose Bruns micro polychenille til duns (fallskjerm). Hvor stor fordel er det med kurvet krok? Blir jo lettere å binde inn en lengre kropp av micro pc, uten at det kommer i konflikt med et lengre krokgap. En rett krok krever mer kropp som bindes inn.

Jeg spør fordi jeg har et utvalg Ahrex FW500, som jeg gjerne bruker til dette. Men det er kanskje bedre å velge noe mer kurvet? Evt. kjøpe inn noen Ahrex FW510. Alternativt kan jeg binde andre lepto-duns på FW500, uten micro pc. Prøver bare å utnytte krokene jeg har best mulig, uten å handle mer nytt.

Hvilke kroker bruker dere til slike duns, hvis noen benytter micro polychenille?

Til nymfer anvender jeg for øvrig Pheasant Tail.

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kim Roger endret tittelen til Kroker for micro polychenille duns

Takk for innspill. Ja, jeg har tenkt på 2488. Har allerede disse i mindre størrelser, må i så fall handle litt. 112y har jeg i vespertina-størrelse iallfall. Jeg liker generelt minimalistiske fluer, så lenge de fisker godt (minst like bra som alternativene). Er litt derfor jeg heller mot kurvet krok med micro polychenille. Samtidig er det jo spennende å prøve litt ulike mønstre, og se om jeg merker forskjell. Så blir vel å binde 2-3 ulike typer lepto-duns. Selv om det ikke alltid er enkelt å oppleve godt fiske, slik at man kan sammenligne godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye micro-duns. Binder de mellomstore døgnfluene som Sulphurea, Fuscogrisea, Marginata og Aurivilli på Hanak 500BL #16. Har utelukkende gode erfaringer med denne kroken. Kroker godt, holder fisken og veldig sterk. Binder også noen B.Rhodani som micro-dun, og da på samme krok, men aller helst på TMC 2488 #16.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...