Gå til innhold
  • 0

Hvordan finner man den fluelina som passer best til en stang?


Erlendo

Spørsmål

Det er en haug med forskjellige produsenter, linetyper og bruksbehov for flueliner. I tillegg kommer egen teknikk vs andres som kanskje ikke matcher når man får tips og råd.
Hvordan kan jeg finne den som mest sannsynlig passer meg uten å måtte kjøpe inn alle ?😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Dra på lokal eller butikk som er god på service og mulighet for å teste. Dette vet jeg er luksus og ikke mulig for mange, men jeg tør nesten å si. Invester i reisen det vil spare deg for mye tid og penger. De som jobber der vil også kunne gi mange gode tips og veiledning.

Grei pekepinne/benchmark er å sikte på noe, så kaste på det 10 ganger. Treffer du målet ditt ish 7 av 10 så ligger presisjon inne, og da kan det være teknikk som bare må poleres før du treffer 10 av 10.
Så forsøker du 10 kast hvor du prøver å kaste så langt som mulig.
La oss si du når konsistent lengde på 17m og det krever minimalt av deg, så er distanse også good. Grei pekepinne skulle du være skeptisk/frykt for at de bare skal selge deg det dyreste :)

Men er greit å vite hva slags fiske du skal bedrive som Truls skriver. For fisker du 90% elv med lite baksleng muligheter, så blir det plutselig en helt anna pekepinne som trengs hehe

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så lenge klassifiseringa på stang og snøre er lik, er du good to go 90% av tida. Om du føler det «ikke passer», er det (desverre kanskje) trening som skal til. 🙃 

Linevalg er mest avhengig av hva du skal med lina tenker jeg :) Skal du ha håp om å vannkaste, må du ha liner med relativt kort «gulrottapering.» Skal du kaste streamere er det mange som foretrekker liner med litt mer vekt lengre framme.

Ettersom du spør her gjetter jeg at du er litt i startgropa og trenger tips til liner det er greit å begynne med. Guideline Control, Loop Evotec 85, Vision Vibe er alle ok. Scientific Angler VPT har IMO litt for lang klump for en nybegynner. Samma gjelder Rio Gold. Om økonomi er viktig, unngå de dyreste premium-linene til du vet hva du er ute etter.

Lykke til! :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det fordi teknikker og ferdigheter er så individuelt at man ikke finner noen greie beskrivelser av anbefalte linene fra produsentene?

Tanken er å reise innom den lokale butikken og snakke med de om stanga og passende liner og ikke minst evt kjøpe😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er fordi det utvikles flueliner for å dekke enhver anledning der markedet etterspør det. Korte kast, lange kast, kast med små tørrfluer, kast med tunge gjeddefluer, kast i mye vind, liner for vindstille dager, saltvannsliner, elveliner, innsjøliner, vannkastliner, speyliner, flyteliner, intermediate- og synkeliner, liner for stive stenger, liner for myke stenger osv.

Det er mye å velge i!

Det finnes en del liner for "allround" bruk også, for eksempel Guideline 4cast eller SA ART. Disse linene er ikke best på noe, men laget for å dekke flest mulige situasjoner.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...