Gå til innhold

#4 stang for lett til og lære seg vannkast?


Anbefalte innlegg

Hei, eg var på kastekurs for og prøve og lære meg forskjellige underhåndskast. Kasteinstruktør hadde lånestenger og liner som ein kunne prøve men eg ville bruke mitt eget. Har ei Fario NT8 #4. Han meinte at eg hadde for lett stang og line, då alle andre hadde fra #6 og opp til tunge tohånds stenger. Skjønte teknikken men trenger nåkk litt meir øving og disiplin for og ta de skikkelig. Men har han eit poeng i at #4 kan vere litt lett? Tenkte og ta med både #4 og #6 stanga og øve litt ein dag uansett. Ville berre sjekke om de var nåken her som hadde erfaring med dette. Mvh Ruben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Ruben Petterson said:

Hei, eg var på kastekurs for og prøve og lære meg forskjellige underhåndskast. Kasteinstruktør hadde lånestenger og liner som ein kunne prøve men eg ville bruke mitt eget. Har ei Fario NT8 #4. Han meinte at eg hadde for lett stang og line, då alle andre hadde fra #6 og opp til tunge tohånds stenger. Skjønte teknikken men trenger nåkk litt meir øving og disiplin for og ta de skikkelig. Men har han eit poeng i at #4 kan vere litt lett? Tenkte og ta med både #4 og #6 stanga og øve litt ein dag uansett. Ville berre sjekke om de var nåken her som hadde erfaring med dette. Mvh Ruben

Nei. 

Jeg spayer opptil 15m med en #4 i glass. Det er ikke spesielt langt, jeg vet, men det er nok til å nå ett vak jeg ikke når med et standard overhodet kast grunnet omgivelser. Jeg er sikker på at det er flere som spayer opptil 20m med en firer. Fordelen er en line som "egner seg", type ikke de med lengst klump synes jeg er litt lettere. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nytt GL. Controll med "riktig" klump til stanga. Føler eg fekk de ok til, men var mykje vind der so kunne sjølvsagt vore bedre me tyngre stang og line når de er vind og ein skal lære og kaste. Men får prøve litt meir, har veldig lyst og lære meg vannkast. Og 15 meter er jo somregel meir enn langt nåkk. Hadde eg klart de med fin presentasjon hadde eg nåkk vore veldig fornøyd 😊  må nåkk berre øve. Funker de på gress eller er de vanskelig og få feste til fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan speye med alt mulig bare linen er egnet til det, dvs. ikke har mye vekt fremme i taperingen. Helst konsentrert litt godt bak slik at du får tyngste delen av linen rett i stangtuppen.. 

Sett på en bred strek med svart tusj på 9,5m Ruben, det er maks hva du kan tillate deg å ha ute når du blir litt fortrolig med innkastene. Respekter den og skyt line når du skal kaste lengre. Den linen er veldig velegnet til formålet og enkel å lære seg det med. Har selv brukt den svært mye på mine 4er og 5er stenger. Og ja, 20m speykast med den lina er helt streit ink. 5m fortom. 

Jeg har hatt gleden av å være med kollega Christopher Rownes og holde demoer på kasting og fisking. Og Chris har en veldig fin regle for dette med både rulle- og speykast.

1: Give the dog a drink!  - Stangtuppen skal ned! så lavt at du kan piske i vannet... slik som en hund drikker... 
2: The Eyes! - Løft stangen slik at tuppen er i øyehøyde, ikke lengre!
3: Stroke the Pussycat - Se for deg at du stryker katten over ryggen og følger halen opp. Det blir en jevn bevegelse som ender opp på slutten. Og når du er der oppe... så er vi på... 
4: Call Your Wife! - Se for deg at du snakker i tlf og holder den inntil øret, dette er utgangsposisjonen for framkastet... 

Framkastet gjøres ved å slippe ned armen uten å endre vinkelen i albueleddet. Sett kastearmen inntil øret, så tar du langfingeren og plasserer den på albuen og bare trekker armen ned med langfingeren... der har du bevegelsen... Man må ikke ha høye inn og utkast.. men det er svært mye enklere å lære det  og enklere å få fin høyde ut som er viktig. Og trekker du armen ned slik uten å slå ut med armen så belaster du bunnen av stangen automatisk som er essensielt ved vannkast.

  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (17 minutter siden):

Kan speye med alt mulig bare linen er egnet til det, dvs. ikke har mye vekt fremme i taperingen. Helst konsentrert litt godt bak slik at du får tyngste delen av linen rett i stangtuppen.. 

Sett på en bred strek med svart tusj på 9,5m Ruben, det er maks hva du kan tillate deg å ha ute når du blir litt fortrolig med innkastene. Respekter den og skyt line når du skal kaste lengre. Den linen er veldig velegnet til formålet og enkel å lære seg det med. Har selv brukt den svært mye på mine 4er og 5er stenger. Og ja, 20m speykast med den lina er helt streit ink. 5m fortom. 

Jeg har hatt gleden av å være med kollega Christopher Rownes og holde demoer på kasting og fisking. Og Chris har en veldig fin regle for dette med både rulle- og speykast.

1: Give the dog a drink!  - Stangtuppen skal ned! så lavt at du kan piske i vannet... slik som en hund drikker... 
2: The Eyes! - Løft stangen slik at tuppen er i øyehøyde, ikke lengre!
3: Stroke the Pussycat - Se for deg at du stryker katten over ryggen og følger halen opp. Det blir en jevn bevegelse som ender opp på slutten. Og når du er der oppe... så er vi på... 
4: Call Your Wife! - Se for deg at du snakker i tlf og holder den inntil øret, dette er utgangsposisjonen for framkastet... 

Framkastet gjøres ved å slippe ned armen uten å endre vinkelen i albueleddet. Sett kastearmen inntil øret, så tar du langfingeren og plasserer den på albuen og bare trekker armen ned med langfingeren... der har du bevegelsen... Man må ikke ha høye inn og utkast.. men det er svært mye enklere å lære det  og enklere å få fin høyde ut som er viktig. Og trekker du armen ned slik uten å slå ut med armen så belaster du bunnen av stangen automatisk som er essensielt ved vannkast

Takk!😊 de skal testes i morgen 😊 veldig gla for all hjelp eg kan få til og knekke koden på dette kaste 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok å speye fint med 4r, med riktig snøre så går alt :)

Har SA art på min nrx 9ft 4, syns det funker greit. På zephrus 9,6ft 7 har jeg rio single handed spey, det er også et bra snøre,  den er litt lang - men med øvelse så går det kjempebra.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben Petterson skrev (På 17.5.2023 den 20.40):

Takk!😊 de skal testes i morgen 😊 veldig gla for all hjelp eg kan få til og knekke koden på dette kaste 😊

Bare hyggelig, det handler egentlig veldig mye om å ta det rolig og ikke starte for brått med innkastet, det skal være avslappet med kontakt fra helt ved vannet til du stopper bak. Akselerasjonen kan komme når lina slipper vannet dvs. etter "The eyes" og i siste halvdel av "stroke the pussycat".. Tenk på at tuppen også skal gå gradvis oppover til du stopper, da oppnår man å ankre riktig som er med fortommen og tuppen på lina i vannet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...