Gå til innhold

Skallenymfer


RolvS

Anbefalte innlegg

Morsom - eller kanskje tragikomisk - utfordring fra Troutbitten: Fisk med "kule på en krok".

Quote fra artikkelen, oversatt av meg: "I de fleste tilfeller tror jeg det som følger bak kulehoder med overdreven størrelse er uten betydning. La oss slutte å lure oss selv. Fisken spiser kula. Litt tråd, dubbing eller rib på kroken i tillegg betyr ingenting for fisken."

I'm in. Jeg skal ha noen "beads on a hook" i boksen, og noen "komfort-mønstre" med samme bead ved siden av. Bare for å se hva som skjer om jeg finner fisk og bytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det som kalles mormyshka..? 

Sleng på en maggot i tillegg så er man i gang 😋

Jeg har forøvrig hatt sjøørret som piler etter surringen på løkka på fluesnøret og hugg i den flere ganger, så det er vel mulig å få fisk på omtrent hva som helst. Tipper du får fisk på kulehodet, men jeg tror over tid at en nymfe vil fiske bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Truls said:

men jeg tror over tid at en nymfe vil fiske bedre. 

Det er dét som er hypotesa å teste… Én ting er #14 med 3mm bead. Det kan man kanskje akseptere som imitasjon av noe. Men det er og poppis å fiske ting med abnormt store skaller for å komme ned. #18 med 3.5mm? Bring it! Poenget til Troutbitten er at disse - mormyshkaene altså - fisker like godt uten kropp…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (16 minutter siden):

Det er dét som er hypotesa å teste… Én ting er #14 med 3mm bead. Det kan man kanskje akseptere som imitasjon av noe. Men det er og poppis å fiske ting med abnormt store skaller for å komme ned. #18 med 3.5mm? Bring it! Poenget til Troutbitten er at disse - mormyshkaene altså - fisker like godt uten kropp…

Blir spennende å se hva din konklusjon blir etter hvert. Jeg tror du får bra med fisk på kula men at man hadde fått mer, over tid, med en imitasjon. Men det blir spennende å følge med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at prosjektet viser at imitasjoner fanger bedre enn krok med kule. Skummelt nok finnes det sjanse at utfallet er uvisst. Litt drøyt å sitte hele vinteren å finslipe nymfeboksen dersom REMA 1000 sitt slagord faktisk også gjelder våre imitasjoner.

Spennende at du tester! Gleder meg til den kvantitative analysen foreligger 😉

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...