Gå til innhold

Årets sesong


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Hei. 
Blir ikke klok på årets sesong. Har hatt 7 dagsturer og en overnatting, men treffer ikke på forholdene. Er set bare slik det er av og til og man må leve med det? En del av opplæringen som fisker?

Noen tips til hvordan jeg kan angripe de kommende ukene for å få mer uttelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en del av dannelsesprosessen. Husker jeg stressa rundt lenge med bare blanking før jeg faktisk begynte å få fisk.

Det tar tid å finne ut av hva som skjer når i vanna du fisker. I går hadde jeg fx en skikkelig stang-ut kveldstur. Var superoptimist, men det endte med bare frysing og fortvilelse. Skal opp til samme vann et par turer neste uke tenker jeg.

I generelle trekk er vel gode tips å skrive fiskejournal, bli kjent med noen andre som fisker i samme område, ikke gi opp et vann selv om det ser dårlig ut en gang. Og bruk ffs 😄 Prøv også streamere og libellenymfer om d ikke vaker. Om det ikke gir fisk, gir det kastetrening.

En ting som kan være greit, er å ha en plan B og C når du er ute. Skjer det ikke her, kan det skje der?

Optimisme er en effektmultiplikator. Komme seg ut, ha trua. Fall seven times, stand up eight osv… 

Ut å fesk!

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar der. I tillegg istemmer vi alle om at dette har vært en merkelig markasesong. Fra is og vinter og rett til sommer. Det er klart det gir utslag på klekkingene. Det kan gå rasende fort unna når temperatur og forutsetning er til stede. Er man ikke ute de to timene når det skjer, så går man glipp av den mest aktive perioden.

Jeg har også hatt noen turer denne "våren" hvor det har vært helt dødt. Trua og forutsetningene har vært der, men med null resultat. Uansett er det deilig å komme seg ut å få seg en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært litt merkelig sesong. Har vært tørt og mye sol, men likevel egentlig ikke kjempevarmt, en del vind, og for min del veldig lite insekter. Tror jeg har sett en stk vespertina feks, mygg har det vært sparsomt med selv om jeg ikke har vært no i de store myggvanna egentlig. Eller ett vann har hatt "ålreit" med mygg da (har vært mygg der). Har hatt bare 7 turer. Har fått litt fisk, men ikke sånn kjempemasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaufiske sålagt i år.

20 turer ut. 1 i april, 12 i mai og 7 hittil i juni.
49 loggførte fisk.

Som folk sier, mye trått og kjipe forhold, kom seint i gang. Og varte ikke lenge.
Perioden fra 7-15 mai var ganske ok med noen brukbare dager med mygg.
Vespertina, så jeg bare rester av da jeg var i spania den uka det nok var best. Men bittelitt traff jeg på.
Vulgata kom som vanlig og er nok straks på hell her... Synd det er fint vær hele tiden for da magasineres det ikke opp noen særlig med spinnere.. Virker som de legger utpå jevnt og trutt på kveldene. Og ikke i store mengder. Men det har vært nok til å få seg en sjansje eller 5.

Hovednøkkelen til suksess er jo å vite hvilke vann som leverer på ulike typer føre og klekkinger. Har man litt erfaring på det Runar da er det straks enklere å treffe på litt.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (16 timer siden):

Hovednøkkelen til suksess er jo å vite hvilke vann som leverer på ulike typer føre og klekkinger. Har man litt erfaring på det Runar da er det straks enklere å treffe på litt.

Så ut og fisk. Skriv ned forhold og fangst. Håp på mer kunnskap og erfaring neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflua skrev (17 timer siden):

Her i området gikk isen veldig sent og vanntemperatur har gått oppover i rekordfart. Tror d.ette blir som 2018 sesongen.

Her får det ikke blitt like ille da hadde vi 20 grader i vannet 30 mai, men ser at lengre opp i høyda så kan det fort bli snipp snapp snute på noen få dager..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treg sesong så langt. Har vært ute noen få turer (har vært travelt), fått noen mindre fisker. Har et skogsvann jeg "fant" for et par år siden, som jeg og bellyen blir stadig mer kjent med. For noen uker siden vaket det en veldig fin fisk utenfor meg, men den "ga jeg bort" til et slukfiskende familiemedlem som aldri har fått ørret. Ni hekto :). På neste tur så jeg plutselig bobler fra bunnen, akkurat som noe beveget seg veldig raskt gjennom vannet der nede. Plutselig dukker det opp en enorm ubåt, som jaget noe foran meg, tipper ørreten var tre kilo. Den plasket til med bredsiden fem meter foran meg, før den forsvant for godt. Jeg stod og gapet i sikkert fem minutter etterpå.

Etter et regnskyll som varte tre uker, ble det plutselig varme og kjempevær. Forventet et godt fiske siste uka. Men nei, har vært overraskende dødt. Tross varmen, har det ofte vært en litt kald vind. De fleste jeg kjenner sier det samme, har vært lite fisk å få.

I dag var det også varmt, samt igjen mulighet for dagfiske. Og da så jeg endelig noe annet enn fjærmygg. Nemlig klekkende vulgata, samt noen enorme vårfluer, samt noen små. Men kun ett plaskevak utpå vannet, ellers var det helt dødt. Gikk ruta med bellyen, uten å se et eneste vak. Fikk etter hvert en ørret på streamer, bildet nedenfor (tok denne med hjem). Håper på mer vaking og action etter hvert, for så langt har det vært ganske dødt.

20230618_133118.jpg.3ebc4130c67cb3830c0ff7fd0d4fcef2.jpg20230618_133343.jpg.3616446465f13f3f397afa0513329886.jpg18.juni23.thumb.PNG.5805ab81af04ab482338f06280727e62.PNG

Endret av Kim Roger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventes av klekkinger fremover nå. Har jo vært stekende sol, 30 grader og null vind. Så store spinnerfall av Vulgata på kveldene. Nå kom regnet og vi er nede i 18 grader. Men i morgen er det meldt 23 grader og overskyet sol. Lite vind. Er det da sansynlig at det starter opp med klekking igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (42 minutter siden):

Hva forventes av klekkinger fremover nå. Har jo vært stekende sol, 30 grader og null vind. Så store spinnerfall av Vulgata på kveldene. Nå kom regnet og vi er nede i 18 grader. Men i morgen er det meldt 23 grader og overskyet sol. Lite vind. Er det da sansynlig at det starter opp med klekking igjen?

Vespertina i høyden. Ellers blir det muligens litt mygg og snart starter vårfluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av forsommerfisket i marka

En isløsning som var en uke senere enn det seneste jeg har registrert tidligere på over 20 år fører til tankevirksomhet om svært sene døgnflueklekkinger, for ikke å snakke om mulige hetebølger. Klekketidspunktet for døgnfluene handler om lys og døgngrader for at forsommerens vakreste eventyr finner sted. Det tar tid å varme opp vannene og man skal ikke forhaste seg selv om varmen kommer sigende.
Det er to døgnfluearter i stille vann som normalt gir gode opplevelser på forsommeren, L.vespertina og E.vulgata. De fleste har vel sine vulgatavann og brukt mye tid på disse, men har dere brukt like mye tid på å finne gode vespertinavann? Da mener jeg vann hvor det klekker godt i 2 hele uker. Dette står i sterk kontrast til mange vulgatavann hvor det klekker såpass lite på dagtid at spinnerfall på kvelden er eneste alternativ. Har man i tillegg varmebølge akkumuleres det ikke større mengder spinnere da det er gode betingelser nesten hver eneste kveld for egglegging. Har også opplevd vulgata spinnerfall tidlig på morgenen siste uka faktisk, for å gjøre frustrasjonen fullkommen.
Kan også ta med at mange vann med vulgata har mer sparsomme klekkinger enn tidligere. Her er det stor forskjell fra 90-tallet og til dagens Nordmarka.
Oppsummert har jeg de siste årene brukt mer og mer tid på vespertinaklekkingen og det er fasinerende at det klekker godt hver eneste dag. Eneste forskjellen er mengdene. Noen dager kan det være episke mengder hvor fisken nesten utelukkende tar oppstigende nymfer, og en og annen klekker unntatt tidlig formiddag og slutten av hver klekking. De dagene det klekker litt mindre er det dog mye lettere å få ørreten til å ta duns. Noen ganger duger krok 16, andre ganger må man over på krok 18. Klekkere fungerer også godt under slike forhold.
Oppsummert har jeg har hatt stor glede av å lære meg disse vannene å kjenne bedre. I starten på vespertinaklekkingen er det ofte kun enkelte områder av hvert enkelt vann som duger. Dette er ofte sørvendte plasser som også er grunne. På nordvendte områder med høy granskog langs land og stigende terreng kan det ta nesten en uke ekstra før klekkingene tar av. I starten av klekkingene begynner de første døgnfluene å dukke opp i 12:30 tiden mens det senere kan starte allerede 08:30, spesielt på slike varme dager vi har hatt mange av den siste tiden. Som tidligere nevnt klekker det hver dag i 2 uker på de beste vannene mens andre vann har kun 3-4 dager før alt er over. Med andre ord er lokalkunnskapen og utallige turer med registrering det som er avgjørende for å finne disse vannene.
Vespertinaen berger nok en sesong og nå er det bare å prøve ut de største og høyestliggende vannene i marka, eller reise opp mot fjellet, for igjen å stifte bekjentskap med de små myrdøgnfluene.
God sommer og skitt fiske!

 

Liten Lepto.jpg

PXL_20230531_093246814.jpg

PXL_20230609_100121110.jpg

PXL_20230609_114856118.jpg

PXL_20230612_093910408.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...