Sputnik Posted July 6 Report Posted July 6 (edited) Hei, Tenkte å gå til innkjøp av fortom og spiss som jeg skal bruke til ørret i skog/fjell. Hva bruker dere til dette fisket? Etter det jeg har lest kommer det an på fluestørrelse. Til ørret bruker jeg 10,12 og 14 med min 9 fot klasse 5 stang. Og er det slik at hvis man velger en fortom i 5X så bør man ha en spiss i 6X? eller kan det være samme størrelse? Edited July 6 by Sputnik
Eirik Rusten Posted July 8 Report Posted July 8 Er på ingen måte noen ekspert på fortommer, men jeg bruker vanligvis en 4x ferdigtapert fortom på 12 fot som jeg (sikkert dumt nok) kutter av en fot på. Jeg vil ha en tippet-ring på som jeg knyter en bit 4x på, og deretter skjøtes en 5x spiss på. Justerer litt om jeg skal ned på 6x. Har også brukt 3x ferdigtapert fortom, som kanskje (?) blir riktigere i dette oppsettet. Hvis den taperte fortommer slutter i 5x, er det kanskje dumt å sette på spiss i samme tykkelse - ser for meg at taperingen blir noe feil da?
Truls Posted July 8 Report Posted July 8 (edited) Jeg bruker noenlunde likt oppsett til tørrfluer uavhengig av størrelse. Jeg bruker 9 fot ferdigtapert og klipper av ytterste del, 30-40cm og spissen på den taperte delen er 0,17-0,18. Knyter inn mikroring og halvannen - 2 meter spiss på 0,14. Det er egentlig bare om jeg vet jeg skal fiske daddy eller streaking caddis at jeg bruker tykkere spiss, med 0,16 Skulle jeg trenge tynnere så knyter jeg på en meter 0,10 men det er ikke så ofte Edited July 8 by Truls
Rune Stokkebekk Posted July 8 Report Posted July 8 Det lønner seg alltid å gå ned en str på dimensjonen på tippet vs tapert fortom. Spesielt hvis den taperte er så tynn som 5x. På 4x er det ok med samme . Taperte fortommer er som regel svakere i spissen enn materiale på spoler og derfor er det lurt å bruke den taperte fortommen som en naturlig forlengelse av fluelinen. Mao. ikke noe man knyter flua rett i ved tørrfluefiske med dimensjoner på 5 til ... 6/7x. Det viktigste med fortom er å få den til å oppføre seg som du vil, og da bør du vite noe eller ha erfaring med typen du kjøper. De fleste fortommer er laget for å bruke as is og kan forlenges litt hvis du vil at den skal slå over og strekke spissen. Så har du fortommer som er laget for å forlenge som tåler at du skjøter på flere seksjoner med mellomledd og lang spiss. Ved fiske i vann er det somregel greit at fortommen strekker seg helt ut og lander rett på vannet, i elv derimot er det ofte en fordel at den ikke strekker seg helt ut slik at du får en liten naturlig slakk i spissen. Dette hjelper oss mye når strømmen i elva blir vrien og driftet kort. Til skaufiske holder det stort sett fint med en 9 fots tapert fortom som man skjøter på 1,5m. De gangene jeg bruker 12fot er når jeg fisker på større klare vann med sky fisk og ofte fra flytering. Hvis du vil ha litt fleksibilitet så er det fint å kjøre en 3X tapert fortom til dette, sett på en microring og deretter en spiss på 3 eller 4x for å fiske med store nymfer og små streamere. Skal du fiske tørt... på med 50-60cm 4x og i den setter du spissen på 5x. Til elvefiske kjører jeg stort sett en 12ft 4x som jeg setter på en bit 4x (50cm) og spiss på 5x eller skal jeg ha 6x spiss så 50cm 5x og ofte 2m 6x for å få kontrollert slakk. Dette er ting man må prøve seg fram til, kommer an på nivået på kasteren også. 3
Marius B Posted July 11 Report Posted July 11 (edited) Rune Stokkebekk skrev (På 8.7.2024 den 11.29): Det lønner seg alltid å gå ned en str på dimensjonen på tippet vs tapert fortom. Spesielt hvis den taperte er så tynn som 5x. På 4x er det ok med samme . Taperte fortommer er som regel svakere i spissen enn materiale på spoler og derfor er det lurt å bruke den taperte fortommen som en naturlig forlengelse av fluelinen. Mao. ikke noe man knyter flua rett i ved tørrfluefiske med dimensjoner på 5 til ... 6/7x. Det viktigste med fortom er å få den til å oppføre seg som du vil, og da bør du vite noe eller ha erfaring med typen du kjøper. De fleste fortommer er laget for å bruke as is og kan forlenges litt hvis du vil at den skal slå over og strekke spissen. Så har du fortommer som er laget for å forlenge som tåler at du skjøter på flere seksjoner med mellomledd og lang spiss. Ved fiske i vann er det somregel greit at fortommen strekker seg helt ut og lander rett på vannet, i elv derimot er det ofte en fordel at den ikke strekker seg helt ut slik at du får en liten naturlig slakk i spissen. Dette hjelper oss mye når strømmen i elva blir vrien og driftet kort. Til skaufiske holder det stort sett fint med en 9 fots tapert fortom som man skjøter på 1,5m. De gangene jeg bruker 12fot er når jeg fisker på større klare vann med sky fisk og ofte fra flytering. Hvis du vil ha litt fleksibilitet så er det fint å kjøre en 3X tapert fortom til dette, sett på en microring og deretter en spiss på 3 eller 4x for å fiske med store nymfer og små streamere. Skal du fiske tørt... på med 50-60cm 4x og i den setter du spissen på 5x. Til elvefiske kjører jeg stort sett en 12ft 4x som jeg setter på en bit 4x (50cm) og spiss på 5x eller skal jeg ha 6x spiss så 50cm 5x og ofte 2m 6x for å få kontrollert slakk. Dette er ting man må prøve seg fram til, kommer an på nivået på kasteren også. Samme som jeg bruker. 👍 Powerstrike 12 fot 4x. Skjøter med 5x spiss. Tilsammen 2,5-3 ganger stanglengde. (Elvefiske, tørrflue,) En sjelden gang under vanskelig forhold og man må på med småfluer, kappe litt av 5x spissen, slenger på 6x. Eller, et hot tips er 5,5x. Jeg sverger til Trout Hunter spissmateriale. Det er så sykt sterkt. De har 4x, 4,5x, 5x, 5,5x, 6c osv. 5,5x er den ultimate dimensjonen for norsk tørrfluefiske. Landa fisk på nesten 3 kg. uten problemer med Trout Hunter. Av taperte fortommer foretrekker jeg Guideline power strike. Tippet ringer har jeg utrolig dårlige erfaringer med. Her går det i knuter. Edited July 11 by Marius B 1
Bounce Posted July 27 Report Posted July 27 On 7/8/2024 at 11:29 AM, Rune Stokkebekk said: Så har du fortommer som er laget for å forlenge som tåler at du skjøter på flere seksjoner med mellomledd og lang spiss. Rune, har du noen eksempler på slike, dvs. produkter, laget for å tåle dette?
Stig Gaarden Posted July 30 Report Posted July 30 Bruker "alle"fortom i fluorcarbon?Hva er fordeler og ulemper med nylon vs fc?
Eirik Rusten Posted July 30 Report Posted July 30 Stig Gaarden skrev (2 timer siden): Bruker "alle"fortom i fluorcarbon?Hva er fordeler og ulemper med nylon vs fc? Hos meg er den taperte fortommen mono, mens spissen jeg har er fc. Etter som jeg skjønner, synker fc fortere - og fc på hele fortommen er da mest brukt ved nymfefiske. 1
Rune Stokkebekk Posted July 31 Report Posted July 31 Bounce skrev (På 27.7.2024 den 15.52): Rune, har du noen eksempler på slike, dvs. produkter, laget for å tåle dette? Jeg fisker med de fortommer vi (Guideline) har designet selv, de har veldig kort spiss, lang butt og tapering. Sjekk profiler på de fortommer du kommer over så får du et bra bilde på hvordan de oppfører seg. Jo lengre spiss de har, desto mindre kan du skjøte på før de kollapser. Det er jo ikke alltid sånn at man behøver så lang fortom, mange ganger er det bare pes og unødvendig. Man trenger ikke fluor til spiss, mono funker fint det, jeg har drevet med en liten "avvenningskur" i sommer fra FC for å teste litt nye materialer og egenskaper og merker ikke noe forskjell på fangstraten. Eneste praktiske fordelen FC har for meg ved tørrfluefiske er at det tåler mer gnissing mot vegetasjon og steiner før det ryker. 1
Recommended Posts