RolvS Posted November 2, 2025 Report Posted November 2, 2025 Dette må heies på: https://e24.no/energi-og-klima/i/MnM0XJ/full-stans-i-smaakraften-dette-gjelder-umiddelbart Energiproduksjonen fra små kraftverk utgjør mindre enn 10% av kraftproduksjonen i Norge. Det er nesten åpenbart ikke bærekraftig, og (relevant for oss) påvirker fisket i små lokale vassdrag negativt. Hurra! 1
Tørrflua Posted November 3, 2025 Report Posted November 3, 2025 I utgangspunktet kan også kraftverket være en positiv installasjon dersom den er i et vassdrag som passer. Kraverket må da kjøres på den måte at den sikrer kontinuerlig vannføring i hovedstrekket. Magasinet vil da fungere som en buffer ved tørkeperioder nedstrøms og som overvintrings kulp oppstrøms . Den kan også fungere som en barriere for sykdomspredning. Når det er sakt så er det et fåtall som drifter etter elvas beste, som regel penga som rår. 1
knut Posted November 17, 2025 Report Posted November 17, 2025 Småkraftverk har som regel små magasiner - om enn noe i det hele tatt. De aller fleste går tomme for vann utpå vinteren og det er da de største skadene skjer på biologisk mangfold i vassdraget. Vi i Nittedal Elveforum har sak inne hos NVE vedr.mangel på minstevannføring i 2 av 3 kraftverk i Nittelva. Dessverre tar det lang tid å få behandlet sakene hos NVE om dagen, så vi kan ikke annet enn å vente.
Recommended Posts