Laxenson Posted January 27 Report Posted January 27 Hej Är det någon här på forumet som vet vad detta är för dögnflue Fann den vid Borgundelva den 4 juli förra sommaren Mycket liten som du kan se Jag tänkte först på en ignita. Men den har ju bara två haletråder. Och segmenteringen på kroppen är inte lita tydlig som det brukar /Håkan
Laxenson Posted January 27 Author Report Posted January 27 Och även Aurivillii var i mina tankar. Men 2 haletråder? Och väldigt liten / Håkan
Jarle TL Posted January 27 Report Posted January 27 Flott bilde! Jeg tror den er for liten for å være en Aurivilli. Jeg vil tippe Centroptilum (ca krokstørrelse 18-20). Les om den her:
Laxenson Posted January 27 Author Report Posted January 27 Takk Jarle ja den må det vare 👍 Stämmer med storlek och bild Får bli till att binda upp lite sådana till sommarens fiske eftersom jag såg ett antal längsmed elva /Håkan 1
Eirik Rusten Posted January 27 Report Posted January 27 Hva med denne: Hadde jeg sett fluen din på elven, så ville den gått i felles-sekken "det e ei litta baetis" og så har jeg satt på en liten comparadun 2
Laxenson Posted January 27 Author Report Posted January 27 Ja så är det ju. En liten Baetis av något slag. Spelar ju inte någon roll vad den heter. Men kul att veta. Jag är absolut inte någon entomolog i mitt torrfluge fiske så en liten krok 20 hade nog fungerat bra Som denna till exempel /Håkan 4
Recommended Posts