Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Er det noen her som har god erfaring med fluefiske i Gudbrandsdalslågensone 1–3?

Jeg har vokst opp med mange fine turer i Lågen sammen med pappa. Det har nesten utelukkende vært i sone 3 med slukstang – spesielt under Randklev bru, ved utløpet av Vålå i Ringebu, og ved utløpet av den lille elva ved Fåvang (husker ikke navnet). Har fått mye fin ørret og harr på sluk opp gjennom årene, og det har gitt mange gode minner.

Jeg begynt med flue i fjor, så er fortsatt ganske fersk. Hadde en skikkelig gøy tur i juni i fjor ved Vålå, hvor jeg fikk masse harr på tørrflue. Den største var på snaue kiloen – noe som var helt rått med tanke på at det var en av mine aller første turer med fluestang!

Jeg starter derfor denne tråden i håp om å samle erfaringer og tips om fluefiske i Lågen og sideelvene i sone 1–3:

• Hvor har folk hatt suksess?

• Hvilke typer plasser bør man lete etter i hovedelva?

• Hva slags fluer og teknikker funker gjennom sesongen?

• Er det noen som fisker aktivt i sone 1 og 2 med flue?

Selv har jeg planer om å utforske sone 1 og 2 mer i år. Jeg føler jeg ikke helt har knekt koden i selve Lågen i sone 3 med fluestang – har slitt både med å finne gode plasser og å komme i kontakt med fisk.

Håper flere vil dele erfaringer, både om konkrete plasser, klekkinger, vannstand og generelle tips. Hadde vært gøy å få i gang litt diskusjon rundt fluefiske i Lågen!

Posted

Følger denne! Har selv fisket en del i og rundt fluefiskesonen ved Hunderfossen de siste par åra uten noe særlig hell. Har nylig begynt å binde egne fluer, og er interessert i gode stryk og kulper å teste disse fluene i 🫡

• Create New...