Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg har vært medlem her på forumet i flere år, men dette er faktisk første gangen jeg legger ut et innlegg.

Jeg har nylig flyttet til Oslo og savner både fiskekompiser i nærområdet og gode tips til nye fiskevann som kan gi fine opplevelser. Har kikket litt i OFA-boka og funnet noen vann jeg skal teste ut, men området rundt Bjørkelangen virker også veldig spennende.

Problemet er at jeg finner litt mindre informasjon om akkurat det området. Er det noen som har tips til vann som kan være verdt å prøve? Dere trenger ikke avsløre noen “hemmelige perler”, men gjerne vann som kan by på hyggelige klekkinger – og kanskje der det også er mulig å bruke bellybåt?

Alle tips settes stor pris på!

Posted

Du har gjort helt rett i å kjøpe fiskekartboka til OFA. Bare å begynne å planlegge turer ut i fra den i Oslo-området. Ikke regn med stor fisk. Opp til halvkiloen er mest vanlig. Et tips for å ta seg kjappere lengre inn i marka er å bruke sykkel på grusveiene innover.

Bjørkelangen kjenner jeg dessverre ikke, men vet det tas pen fisk i området.

Posted

Ja jeg har sett litt i den og funnet noen vann jeg vil teste ut. Forventer ikke de største fiskene, men hyggelige klekkinger hadde vært fint. Sliter litt med å finne vann som er fine til bellybåt, eller raske kveldsturer. Blir litt trått å sykle med belly på ryggen tror jeg. :)  Tenkte jeg skulle gi Burudvann en sjans da sesongen kommer, da det så ut til å være en overkommelig gåtur med belly på ryggen. 

Posted

Bellybåt kan være lurt på Burudvann ja, for da kommer du litt unna alle badegjestene og teltene og hengekøyene. Det kan være temmelig folksomt når det er fint vær, for som du sier så er det lett tilgjengelig. Men hvis du kommer deg litt nordover på sjøen, så slipper du den verste folkemengden.
Det er ganske mye fisk, og enkelte kan nå brukbar størrelse. Brukbare klekkinger også, med tilsvarende vaking. Men det er ikke alltid så lett å komme i kontakt med de som har litt størrelse.
Jeg har best erfaring med starten på sesongen på Burudvann, fra ca midten av mai i «normale» år (hvis det er noe som kan kalles det nå lenger). Det hender også at de ganske sparsomme vulgataklekkingene kan lokke opp litt større fisker. 

• Like 1
Posted

Det er såpass med folk ja. 🙈
Men da høres det ut som det kan være en fint vann for en kveldstur, men at en bør komme seg litt lenger inn i marka for de litt lengre turene. Er jo ikke så veldig glad i å fiske der det er så mye folk. Litt derfor jeg tenkte på Bjørkelangen, eller Vestfjella som ett alternativ.  

Posted
Tørrflua skrev (På 31.3.2026 den 20.13):

Med henger etter sykkelen er transport av belly en lek . Mange båt og belly vann i Oslomarka. Sjekk fiskekort, der står de oppført.

Spørs om jeg gidder å kjøpe meg en henger til sykkelen av den grunn altså. Men får den jo på ryggen så skal vel få til noe. 

Har sett litt i ofa boka og finnet noen vann jeg vil teste ut. 

• Create New...