Jarle TL Posted April 2 Report Posted April 2 (edited) Tjuvstartet markasesongen allerede i månedsskiftet mars/april i år. Isen er på vei til å forsvinne i mine hjemtrakter. Så to forsiktige vak på to lange dager, så det er fortsatt tidlig. Observert fjærmygg og lyngbladbiller, ellers lite insekter så tidlig. I går blåste det opp noe veldig, og redningen ble en minizonker (skittengul). Årets første markaørreter i håven! Edited April 2 by Jarle TL 12
RolvS Posted April 4 Report Posted April 4 On 4/2/2026 at 1:04 PM, Jarle TL said: lyngbladbiller Deilig å komme seg ut! Så du nok biller til at fisken burde ta notis? 1
Jarle TL Posted April 4 Author Report Posted April 4 Nei, dessverre så blåste 1.april-dagen helt bort for meg. Fant en leside i sola der jeg så flere lyngbladbiller, men utpå vannet var det for mye skvulp og bølger til å se noen aktivitet. Men minizonkeren reddet denne dagen og belønnet meg med et par fine markaørreter (dog litt vinterslunkne). Tipper at det løsner for tørrfluefisket om et par uker! 3
RolvS Posted April 13 Report Posted April 13 (edited) Var meldt ganske bedritent på søndag, men jeg måtte ut. Heldigvis ble det mye mindre vind enn hva Yr påstod, og det klekka nok mygg til at et par ørretter drista seg til å kikke over kanten i det fire grader varme vannet. Årets første tørrfluefisker er berget. Ikke store - men etter en lang vinter tar man til takke med nesten hvasomhelst. Da gjorde det ikke så mye at regnet kom både tidligere og våtere enn beregnet. Edited April 13 by RolvS 10
Jarle TL Posted April 18 Author Report Posted April 18 Ute en liten tur i Østmarka igjen, og det er fortsatt tidlig. Noe vind, pent vær, 7grader i overflatevann. Så årets første Marginata og en del lyngbladbiller. 5 vak observert, men ingen på mine kreasjoner dessverre 🤪 Like før det smeller nå! 8
bushman Posted April 28 Report Posted April 28 Romeriksåsen, dansefluer, lyngbladbiller. Tatt en dans. Blir spennende med varme dager som kommer. Og forresten: Jeg har gått over til en skikkelig bushman-måte å krysse myra på. Gidder ikke å tørke vadestøvler lenger – det holder med et par ekstra store Crocs og gamle vadere 🙂 4
Stian Midtdal Posted April 30 Report Posted April 30 Benytter anledningen til å tipse om siden www.hatchwatch.no Tror den i det minste kan gi noe informasjon om når det klekker rundt om. Ikke eksakt vitenskap - men i det minste et verktøy som samler infomrasjon for oss fluefiskere, så vi slipper 13 forskjellge faner for å forstå når vulgataen kan dukke opp. Det varierer tross alt litt mellom år.
Tørrflua Posted April 30 Report Posted April 30 bushman skrev (På 28.4.2026 den 18.51): Romeriksåsen, dansefluer, lyngbladbiller. Tatt en dans. Blir spennende med varme dager som kommer. Og forresten: Jeg har gått over til en skikkelig bushman-måte å krysse myra på. Gidder ikke å tørke vadestøvler lenger – det holder med et par ekstra store Crocs og gamle vadere 🙂 Har du forsøkt gamle tretruger av den nesten runde typen. Funker som bare F på myr, men husk å sette de løst på så det er mulig å få ut foten dersom du tråkker igjennom. 1
bushman Posted April 30 Report Posted April 30 2 hours ago, Tørrflua said: Har du forsøkt gamle tretruger av den nesten runde typen. Funker som bare F på myr, men husk å sette de løst på så det er mulig å få ut foten dersom du tråkker igjennom. brukte du de kun med vadere uten sko? jeg var ute en del hanger nå og syns det er mye styr å vaske skitt fra myr + tørke vadesko hver gang, i tillegg er crocksene ganske lett å bære..
Tørrflua Posted May 1 Report Posted May 1 Bruk det du har. Tror du kan bruke det. Jeg pleier ikke å bruke bakstroppen. Jeg brukte slagstøvler eller jaktsko. Med truger synker du ikke langt nedi, men bli ikke for tøff når du er på myra. Gå bare der du er sikker på at det bærer. 1
Stig Gaarden Posted May 10 Report Posted May 10 Fjellfiske (400 mho),Steinsdalen 02.05.26.Kaldt vann og 4 grader i lufta med sludd og haglbyger.Men fisken var villig.Den ville ha damsel-nymfe.Ørreten var ikke i super kondisjon.....enda. 6
Joachim Strømsnes Posted May 11 Report Posted May 11 Deilig å se det fanges! Var en helgetur i ett skogstjern for 3 uker siden, 3 vak var fasit etter 3 døgn, så rimelig dødt da, til helga er det 4 uker siden isen gikk, har vært kaldt egentlig siden isen gikk, så er spent på om døgnfluene er igang til helgen. Hadde med 2 ivrige 16 åringer forrige gang, som og vil være med nå. Frykter det e hakket for tidlig før Vespertina klekking, som e håpet vårt. Meldt ca 10 grader noe som nok er det høyeste på en stund, tror dere det er nytteløst angående Vespertina? Fisket mye på disse klekkingene tidligere på denne årstiden, men klarer ikke å huske tilbake med kald vår. Litt redd jeg ødelegger den gode iveren til guttene med dødt vann igjen. Meldt vært fra nord som vi har hatt siste 3 ukene. 4
Jon Arne Tomter Posted May 14 Report Posted May 14 Om ikke vespertina klekker, er det stor mulighet for at marginata gjør det. Så nytteløst i forhold til å treffe på døgnfluer er det nok ikke, vil jeg tro. I «mine» vann kan det fortsatt klekke noen etternølere av marginataer når vespertinaene setter i gang. Og enda vanligere er det å finne spente marginata-spinnere på vannet blant klekkende vespertinaer. I mitt nærvann (Østlandet, drøyt 200 moh) virker det i år som marginata-klekkingene trekker ut i tid i det kjølige været, men er sparsomme. Jeg er også litt spent på om verspertina-klekkingene er langt unna. Jeg ville vært optimist med tanke på å finne døgnfluer på vannet, hvis været spiller på lag.
RolvS Posted May 15 Report Posted May 15 (edited) Jeg skryter på meg å ha observert to - 2 - vespertina i går. Ostlandet, 350moh. Like før det smeller sku j tro. Mulig man burde spandere på seg en feriedag til uka. Edited May 15 by RolvS 1
Krankman Posted May 15 Report Posted May 15 (edited) Vulgata så jeg i går på et vann i nærheten av Drammen og det var en del vak ja. Edited May 15 by Krankman 5 1
Jarle TL Posted May 16 Author Report Posted May 16 Krankman skrev (11 timer siden): Vulgata så jeg i går Jøss, det var tidlig! Bare å komme seg ut da!
myggheim Posted May 20 Report Posted May 20 Var ute på tur denne helgen, til tross for at værmeldingen i forkant så ganske ruskete ut. Yr meldte masse regn og opp mot 12 m/s i kastene, men heldigvis slo ikke det aller verste til. Det ble i stedet veldig skiftende vær og stort sett rolig vind i løpet av dagene. Egentlig veldig gode klekkeforhold, men forekomsten av insekter var overraskende lav. Litt lyngbladbiller, dansefluer og en sparsommelig Marginata klekking på dagtid. Det ble med andre ord ikke noe vak bonanza, men det var mulig. Fisken tok en og annen dun. Fredag ettermiddag hadde jeg gått runden rundt vannet. Etter å ha brukt en god del tid på å observere og speide etter vak, satt jeg igjen med følelsen av at dette kom til å bli tregt og vanskelig. Jeg satte fra meg stanga og sank ned i Helinoxen. Etter noen få minutter hører jeg plutselig et solid skvulp. Jeg reiser meg opp å ser vakringene 10m rett ut. Denne er jeg nødt til å prøve på tenkte jeg. Jeg sniker meg ned i posisjon med en goo maur i enden av tippeten. Gjør noen luftkast og i siste baksleng setter jeg den selvfølgelig oppi furua. Helvete. Etter å ha satt på ny tippet og flue gjorde jeg et nytt forsøk. Fisken vaket fortsatt, og fluevalget ble en Marginata dun str. 14. Denne gangen ble flua presentert lett og delikat i nærheten av vaket. Tok ikke lang tid før fisken slurpet i seg flua. Årets første tørrfluefisk ble omsider håvet - en kilosfisk. Ikke noe forhold å skryte av denne helgen, men akkurat slike øyeblikk er nok til at man glemmer både vindvarsler og furutrær. Veldig tilfredsstillende 😀 8
Stig Gaarden Posted May 22 Report Posted May 22 Ny fjelltur 16.05-17.05.(450 mho) Trøndelag,Fosenhalvøya.Fisken var enda litt treg,men så noen myggvak......:).dette lover godt for fortsettelsen..... 7
J.E.Hagen Posted May 23 Report Posted May 23 Årets første ferskvannstur i går… satset på at vulgataen ville ha spinnerfall i går kveld.. kom frem til vannet kl 21 og da var det i full gang….kastet på en ryddefusk som jeg så var pen… ville ikke ha dun,så satte etterhvert på en foam spinner og padlet på utsiden av vika,kastet den inn mot runden til fisken… fisken vaket seg rundt i vika og så nesten ut til å unngå flua,men klok av skadd lot jeg den ligge… blir fort usikker på flue og egne evner når det skjer… 5 min senere slurper den i seg flua og jeg kroker den fint!… raser rundt uti der med meg på slep i en icross….lander den relativt raskt. 0.18 fortom så kan kjøre den hardt. Pen fisk på 53cm og 1480g… har forøvrig fanget denne nett par ganger før… 7
Joachim Strømsnes Posted May 26 Report Posted May 26 Vespertina e godt i gang i Sogn og Fjordane nå, vi har fisket på 300moh. Tidvis veldig mye vind, tidvis altfor masse, så en må være på når en får muligheten. Når det e helt håpløst så e det bålkos og det e jo digg. Fått noen fisker ikke de helt store men veldig gøy å være igang igjen. Fantastisk kjekt å fiske med 16 åringer som tar helt av når en ser vak. 20260514_193828.mp4 20260514_001652.mp4 Messenger_creation_B034C9C5-6FE0-47BE-BAD0-2B303FEC18DB.mp4 9
Rune Stokkebekk Posted May 28 Report Posted May 28 Det har blitt mange turer i skauen i år og det har vært tidvis ganske mye godt fiske. "Billeriet" har vært svært bra med store mengder innimellom. Vespertina som nå er på hell der jeg fisker har vært ok et par dager. Maur har lokket opp noen puddinger mellom vindkastene og jeg har vært heldig nok til å komme opp i fisk på 2kg 2 gange, det skjer ikke hvert år. Var ute en sving i går og så litt vulgataspinnere, målte 15grader i vannet. Med litt varme som er spådd nå så er nok første del av markafisket der jeg bor over ila en uke, med flaks kanskje to uker. 12
Stig Gaarden Posted May 31 Report Posted May 31 Fosenhalvøya 350-400 mho.Nordavind og skodde på morgen/formiddag.Noe vakaktivitet.Det nederste vannet på turen,var det en del Lyngbladbiller fisken gikk etter.På det øverste fjellvannet var det en viss klekking av Leptophlebia.fisken var litt av og på ift.skodde og nordavind.Men det ble årets først på tørt:) 8
Stig Gaarden Posted June 7 Report Posted June 7 Ny tur på Fosen (400 mho).Suverent vær:)det klekket noe som jeg ikke er helt sikker på hva det var.Noe vak,men den tok også villig PTN.Gikk opp på Lørdag ettermiddag/kveld.Fisket utover kvelden.Men nordavinden kom også på besøk,og da roet det seg betraktelig.Våknet til tett tåke og nesten vindstille.10 grader:( Vi tok en fikk en smakebit,jeg og Balder (Legger ved ett bilde av døgnfluen....er sikker på at noen av dere kan artsbestemme denne?KAN det være en Siphlonurus..?Ser at den ikke skal klekke før i Juli?) 4
Recommended Posts