Gå til innhold

Siphlonurus Aestivalis


Anbefalte innlegg

Denne flua har jeg ikke truffet ofte, men tror jeg hilste på'n i en rolig elv i Lierne, Nord-Trøndelag i midten av juli for noen år siden. Ser i div. lektyre at den er kjent for å svømme til land og klekke, slik at imago-fiske etter denne kanskje ikke er aktuelt?

 

Grunnen til at jeg spør er at denne klekkingen var en svær døgnflue, nesten Vulgata-str, men sto som dun på vannet. Det fikk stor fisk opp å vake, en svenske tok en på over 2 kg den dagen/kvelden. Vet ikke om han tok på spent. Farge og str tilsier S. A, men er ikke sikker.

 

Noen som har erfaringer med S. Aestivalis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bånngjedda!

 

Jeg har truffet på den flerer ganger i Femundsmarka, Hemsila og på fjellet.

Jeg har kun sett nymfer som har krøpet opp på land for å klekke.

Det er spinnerfallet som er gull og meget bra nymfefiske i overflaten når den klekker. Den er nesten like stor som Vulgataen dvs. rundt 17 mm.

Selv om det er spinnerfall så fisker man bra med duns, de "flater" jo ikke helt ut med en gang.

 

Juli-august er typiske måneder for S. Aestivalis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hmm.. jeg har opplevd å treffe på noen døgnfluer i Nordmarka som var nesten like store som vulgata, ca str 12-10. Dette har vært i dagene rett før vulgata klekkingene i begynnelsen av juni. Har lurt lenge på hvilke art det var. Kan det ha vært S.A? Noen andre som har opplevd denne i Nordmarka? Var forøvrig ikke rare vakingen den eventuelt skapte, men så var den da heller ikke særlig tallrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, den trives best i elver, men finnes også i vann. Den er observert i alle fylker bortsett fra Vestfold, Aust-Agder, Hordaland og Sogn og Fjordane, og trives best med PH mellom 6,5 og 7, og er ikke observert i vann med PH < 5,5.

 

Tror det ikke er så mange vann som kvalifiserer som gode habitater mht PH, men jeg vet om noen i marka. Hvilke(t) vann har du observert dem i?

 

Stemmer ikke helt mht klekkingstid, men kan ikke tenke meg så mange andre døgnfluer på strl 10..?

 

Sjekk denne for bilde ++ :

http://www.fluefiske.biz/sider/Midtframesider/Entomologisider/dognfluer_inorge/rasktsvommende.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tror ikke ph skal være noe problem. Har ikke målt selv, men den tror jeg er grei nok. Vannene er Gørjene og døgnfluene var store. På avstand kunne de minne om vulgata, men ved å se nærmere på dem så jeg at det ikke var den. Når er egentlig klekketiden for Aestivalis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fine bilder Øystein!!

 

Jeg tror det er S. Alternatus som er mellom 14 og 17 mm.

Den har mørke bånd som er v-formede på siden av leddene på bakkroppen.

Videre skal Imagoen ha et mørkt bånd over lårene, det ser slik ut til tross for at dette er en dun, er det ikke?

Den skal også ha brune flekker og prikker på oversiden av bakkroppen, det ser slik ut kanskje du kan bekrefte det Øystein?

 

Fant du denne nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...
×
×
  • Opprett ny...