Gå til innhold

Fluesnøre til gjeddefiske


tm

Anbefalte innlegg

Har ambisjoner om å fiske litt gjedde utover høsten. Snøret jeg bruker i dag er ikke spess egnet virker det som. Vanskelig å få det til å slå over med så store fluer.

 

Hvilke snører er egnet for et sånt fiske? Burde dette være et klumpsnøre?

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Rio Pike og det funker fint for meg. Mye bedre enn et standard SA snøre jeg brukte tidligere. Nå skal det sies at med de aller, aller største fluene jeg mekker sammen etter et par øl sliter til og med Pike-snøret med å slå de over, men tørrfluepresentasjon er vel neppe heller nødvendig under gjeddefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gule Foxtail-snøret funker bra. Har ganske brå fronttapering' date=' kommer i #7 og oppover. Intermediate-snøre (intermediate klump og flyt skyteline)fra Foxtail er også bra!

 

Bjørnar[/quote']

 

Den er jeg med på, den ruller fint over. Er sjelden det er noe stort problem å strekke ut fortommen under gjedde fiske, kan jo sammenligne flua med ei 60grams stingsild. Det viktigste er at man har kontroll over flua når den er i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en ikke så rent lite harry tur til Nordbysenteret på Søndag så kom jeg over et Scierra XDA supersynk til 118 kroner. Fant ut at det var så billig at jeg bare måtte prøve det.

 

Testa det på plassen utenfor blokka i går. Det virka litt tungt og rykka noe så vannvittig i stanga så jeg tør ikke tenke på hvordan det blir med en gedigen flue i tillegg. Men det har potensiale til å gå langt ihvertfall.

 

Nå lever Gjedda i Krøderen utrygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...