Gå til innhold

gjeddefiske


Morten1991

Anbefalte innlegg

Gjeddefiske er, etter min mening, sterkt undervurdert. Jeg var tidligere svært kritisk til dette fisket, men det var før jeg prøvde det... :oops:

 

Det er et skikkelig kick når storgjedda smeller på popperen, og kaskader av vann spruter i alle retninger :shock:

 

Hvis man da i tillegg sitter i en kano og er rustet med femmerstang, så kan man se fram til en rå fight som virkelig setter både utstyr og tynnslitte nerver på prøve... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange kun bruker tjukk nylonsene helt ut til flua, men jeg (og de fleste?) bruker en kort stålwire ytterst.

 

Det er svært viktig at denne er så tynn som mulig, ihvertfall hvis du ønsker å fiske med lett utstyr (dvs. #5-7 i gjeddesammenheng laugh.png' alt=':lol:'> ).

 

PS! En tynn stålstreng fra gitaren gjør jobben... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddefiske er' date=' etter min mening, sterkt undervurdert. [/quote']

Helt enig! :D

Det blir ikke så mange turer i året på meg, men jeg har blitt stadig mer fasinert av denne fisken gjennom årene. Da jeg fisket gjedde som liten guttunge var det med en skrekkblandet fryd, og syntes selv en 2-kilos var fryktelig stygg og skummel. I dag er jeg meget fasinert av fisken, og synes til og med den er PEN!!! laugh.png' alt=':lol:'>

 

en lengde med 0' date='50 mm fungerer veldig bra det også.

den biter ikke over det.[/quote']

 

Det holder som regel greit ja. Men én dag smeller 14-kilosen på, og klemmer av 0,50 på et sekund om den treffer riktig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddefiske er' date=' etter min mening, sterkt undervurdert.

[/quote']

 

Ikke tvil om det!

 

Gjedda kan by på masse action..

 

230420062202429AL4C3JsRiAE.jpg

 

170420051918192Jr5xTtmFg1Q.jpg

 

15042005191206L72km5l69235.jpg

 

05052006200910S3191f3FQ7nh.jpg

 

.. også er det en vakker og fascinerende fisk, i alle fall etter min mening :)

 

1404200518382389E6T3ps4n8Y.jpg

 

05052006200909Hw251aptjR52.jpg

 

05052006201644DcIp9Vw6jseY.jpg

 

050520062009096TQ37HJNYRis.jpg

 

05052006200910s394M1Tqd8I3.jpg

 

 

En liten ting jeg har lyst til å nevne i farta;

Anbefaler alle å lære seg kjeve-grepet. Det gjør det hele mye lettere og mer smertefritt når kroken skal ut, både for fisken og fisker`n. Jeg har sett folk som i manko på alternativer har tatt levende gjedde i øye-hulene og bært dem inn til land for avkroking, for så å slippe dem ut :shock: Håper de fleste prøver å unngå det..

 

Par eksempler på kjeve-grep;

 

05052006200909USC288IeHhXp.jpg

 

05052006200909bVwxljI6Ooiw.jpg

 

Man vil vel helst unngå disse..

 

230420062202421Aiyc26ml4uF.jpg

 

Selv om det ikke alltid lar seg gjøre..

 

23042006221059VR3brX35q71c.jpg

 

23042006221059HGH55Ln7L4YM.jpg

 

18042005232607j6848njE1My3.jpg

 

05052006200909PSEVa6M8qP8m.jpg

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Even!!! :shock:

 

De bildene var ikke akkurat god reklame for kjevegrepet... :shock: :D

 

Til informasjon; fisk spreller laugh.png' alt=':lol:'>

 

-Det er etter å ha brukt samme hånda på 22 gjedder i løpet av to dager :) Begynte å bli slurvete etterhvert laugh.png' alt=':lol:'>

 

Også er det jo name of the game da. Bryr meg mer om at fisken har det bra. Skal man først fiske etter gjedde så bør man lære å håndtere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sarte pianofingre holdes ihvertfall langt unna gjeddekjeften... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg sverger heller til vanlig ørretgrep når gjedda løftes opp i kanoen, og i likhet med all annen fisk så roer gjedda seg betraktelig hvis den holdes opp-ned mens kroken løsnes. Noe som forøvrig gjøres med en jævlig laaaaang tang... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sarte pianofingre holdes ihvertfall langt unna gjeddekjeften... laugh.png' alt=':lol:'>

 

laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg sverger heller til vanlig ørretgrep når gjedda løftes opp i kanoen' date=' og i likhet med all annen fisk så roer gjedda seg betraktelig hvis den holdes opp-ned mens kroken løsnes. Noe som forøvrig gjøres med en jævlig laaaaang tang... laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Tro meg, ørretgrep fungerer dårlig på de over 7... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger heller til vanlig ørretgrep når gjedda løftes opp i kanoen

 

Tro meg' date=' ørretgrep fungerer dårlig på de over 7... :)[/quote']

 

Det "ørretgrepet" sixpack prater om, er nok ikke et "nakkegrep" Ole M, noe jeg tror både du og jeg tenkte i første omgang..

(man tar jo bare en ørret i nakken dersom den skal spises ;) )

 

Med "ørretgrep" tror jeg Sixpack mener å løfte den med en hånd rundt halen, og en under øvre del av "brystkassa". Har jeg rett sixpack..?

 

"Nakkegrepet" fungerer greit på mindre gjedder, men er nesten umulig når en gjedde blir 5-6 kilo, eller større. Da er det bedre å ta den med "kjevegrepet". Dersom dette gjøres riktig, og fingrene bøyes inn bak kjevebuen så langt opp mot midten som mulig, så skader du ikke fingrene i det hele tatt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger heller til vanlig ørretgrep når gjedda løftes opp i kanoen

 

Tro meg' date=' ørretgrep fungerer dårlig på de over 7... :)[/quote']

 

Det "ørretgrepet" sixpack prater om, er nok ikke et "nakkegrep" Ole M, noe jeg tror både du og jeg tenkte i første omgang..

(man tar jo bare en ørret i nakken dersom den skal spises ;) )

 

Med "ørretgrep" tror jeg Sixpack mener å løfte den med en hånd rundt halen, og en under øvre del av "brystkassa". Har jeg rett sixpack..?

 

Hvis det var det du mente six så missforsto jeg :) Men "ørretgrep" sånn sett bør man OGSÅ være forsiktig med har jeg inntrykk av. Hvis man holder for hard rundt halen, og fisken begynner å sprelle så kan man risikere å knekke opp ledd o.l.

Jo større fisken er des større er faren for det.

 

Slik holder jeg;

 

05052006200910uPRWEdkh5IV1.jpg

 

Dersom dette gjøres riktig, og fingrene bøyes inn bak kjevebuen så langt opp mot midten som mulig, så skader du ikke fingrene i det hele tatt... ;)

 

Jeg er generelt slurvete, det skal sies laugh.png' alt=':lol:'> Men grunnen til at fingra mine ofte ser ut som kjøttfarse etter gjeddefiske er kanskje også fordi jeg bruker kjevegrepet til å "brekke" opp gjeddekjeften for å få ut flua. Jeg prøve liksom å unngå å knekke av for mange tenner.

 

En annen grunn er småfisken. Nå trenger man strengt tatt ikke å ta de minste med kjevegrep men, jeg gjør nå uansett det :) Som du ser på bildet så skal det ikke mer til enn at gjedda lukker kjeften før huden ryker.

 

23042006220241g5U2bCS7G823.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...