Gå til innhold

Svømmende vårfluepuppering


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bindebeskrivelse på vårfluepuppen min.

Krok: TMC205bl str.8

Kropp: Oliven Høreøredubbing blandet med Caddies farget Fire Star Dubbing (tror det er den)

Torax: Brun Hareøredubbing

Vingesekk: Smeltelim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke for alle bidrag. Mye interessante kreasjoner!!

Øivind T's puppe vet jeg funker godt i mange vassdrag i Finnmark da denne fargekombinasjonen er veldig vanlig. Har fisket lignende pupper med godt hell!

Kalle's flue er ny for meg mtp. materialvalget. Firestar er sikkert ingen dum idé for å imitere puppeskallet :-)

Labosa's flue skaper litt assosiasjoner til "Ullsokken" som jeg vet funker når mørke VFP'er svømmer til land (da i mørk utgave).

De øvrige er nye for meg hva både fasong og materialvalg angår.....

Gleder meg og prøve samtlige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Vil takke for alle bidrag. Mye interessante kreasjoner!!

Øivind T's puppe vet jeg funker godt i mange vassdrag i Finnmark da denne fargekombinasjonen er veldig vanlig. Har fisket lignende pupper med godt hell!

Kalle's flue er ny for meg mtp. materialvalget. Firestar er sikkert ingen dum idé for å imitere puppeskallet :-)

Labosa's flue skaper litt assosiasjoner til "Ullsokken" som jeg vet funker når mørke VFP'er svømmer til land (da i mørk utgave).

De øvrige er nye for meg hva både fasong og materialvalg angår.....

Gleder meg og prøve samtlige :D

 

Jeg ser du nevner "Ullsokken". Jeg snakket med en eldre kar her ene dagen som påstod at det var han som hadde funnet opp denne flua. Hvor har du hørt om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bok heime som heiter "sjøørret".

Der er eg nesten sikker på at det står om opphavet til ullsokken.

90% sikker på at den kommer fra sverige, men kan sjekke dette når eg kommer heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det hadde vært litt deilig å arrestere denne eldre herremannen med opphavet av denne flua. Han er en liten røler;) Mulig han kaller den raggsokken, men den er laget kun av dubbing fra de vanlige grå ullsokkene du får fra bestemor hver jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

... og nå innser jeg at dette faktisk er to forskjellige fluer. Den ene en kjent lakseflue, den andre en obskur flymfe. Fant et tidligere innlegg her på siden der jeg spurte om fluen. Det var rett etter at jeg hadde snakket med denne karen og han kallte den raggsokken. Han mente også at Staffan hadde brukt denne flittig. Er det noe Renakarer her som vet noe om "raggsokken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Erling Sand har med Ullsokken i boka "Hvilken flue?", under laksefluer, og han skriver:

 

"Ullsokken er en lettbundet lakseflue med et så "fælslig" utseende at en mest skulle tro den ville skremme laksen til havs igjen.

Men i følge den svenske storfiskeren Svend Åke Standings, som forøvrig bare fisker med flue, er realiteten helt andre. Han antyder forøvrig at flua er av svensk opprinnelse og at opphavsmannen heter Ingvald Ingvaldsson. Her til lands er flua lite kjent - men blant danske og svenske laksefiskere er den høyt skattet" ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "sjøørret" står det at Kent Håkansson har forska på hvem som laga denne flua først, og har etter masse arbeid komt fram tl at det var Karl-Alberth Johansson fra Hemingsmåla utenfor Olofstrøm som var den første som benytta seg av denne flua. Flua har hale av rød ibris eller ullgarn, svart kropp, og brunt kroppshackle. Står masse om denne flua i denne boken, men orker ikke å skrive mer :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den versjonen jeg kjenner til har en kort hale av rødt ullgarn, sort kropp og tre brune hackleseksjoner hhv. bak, på midten og foran.

I mindre utgaver er dette en liten killer når drittværet herjer og vårfluepuppene padler mot land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars M,

Den versjonen jeg kjenner til har en kort hale av ullgarn, sort kropp og tre brune hackleseksjoner hhv. bak, på midten og foran

 

Stemmer det.......Var litt sløv og skrev kroppshackle.......Men det er rett så du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...