Gå til innhold

Sjøørreten på Sørlandet


Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært ute på SØ-jakt i Kristiansand-området i det siste?

 

Jeg tenkte meg en tur ut med stanga til helga, og lurer litt på hva jeg kan forvente meg. Det er nemlig lenge siden sist jeg fisket i saltvann... :roll:

 

I den forbindelse har jeg en liten digresjon. Hovedgrunnen til min høyst midlertidige fiskepause, Sixpack junior (også kalt Tupac av noen av mine dårligste fiskekompiser), var inne på helsesjekk i dag.

 

Vekt: 6190 gram.

 

Lengde: 60,5 cm.

 

Det gir vel en k-faktor på ca 2,8... :roll:

 

Slå den dere ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Heisann !

Vet ikke hvor langt du er villig til å strekke Kristiansandsområdet, men Arendal/Grimstad er vel uansett utenfor. Likevel kan jeg fortelle fra disse områdene at det er mye sjøørret i sjøen nå. Det virker også som om mange av dem har unnagjort gytingen allerede og nå er tilbake i sjøen. Så neste gang drar jeg lengere ut mot havet i håp om å finne fisk av gjennomgående høyere kvalitet. Høy vanntemperatur for årstiden gjør at det faktisk er mulig å få makrell på flue enda :eek:

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo svært lovende ut, Osprey! :D

 

Jeg har faktisk fått flere tilbakemeldinger fra svært optimistiske SØ-jegere i det siste. Noe som egentlig er litt optsiktsvekkende, årstiden tatt i betraktning... :roll:

 

PS! En kamerat av meg var ute i sjøen med stanga her om dagen. Han fikk 7 SØ (de største på 7-8 hekto), 2 makrell (1-1,5 kg :shock: ) og 2 lyr (1,5-2 kg). Alt ble releaset. Sannsynligvis hadde han en særdeles morsom tur... :D

 

PS!! Grimstad er vel i "Kristiansand-området"...?! ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har vært ute på SØ-jakt i Kristiansand-området i det siste?

 

Jeg tenkte meg en tur ut med stanga til helga' date=' og lurer litt på hva jeg kan forvente meg. Det er nemlig lenge siden sist jeg fisket i saltvann... :roll:

 

I den forbindelse har jeg en liten digresjon. Hovedgrunnen til min høyst midlertidige fiskepause, Sixpack junior (også kalt Tupac av noen av mine dårligste fiskekompiser), var inne på helsesjekk i dag.

 

Vekt: 6190 gram.

 

Lengde: 60,5 cm.

 

Det gir vel en k-faktor på ca 2,8... :roll:

 

Slå den dere ;):D[/quote']

 

Din største fangst noen sinne! Gratulerer så mye :D

 

Jeg kunne kanskje invitert deg med på fiske rundt odder og skjær i Lillesand ( men må vente til jeg er på hytta da ). Et par flotte elveoser er det også der som ingen 'eiger'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig bra ut Osprey! Høy vanntemperatur gjør vel at de også finner mer føde og raskere restitueres etter gytingen?

 

Ja, skulle tro at det betyr at de kan jakte mer fritt uten å bale så altfor mye med saltbalansen. I tillegg, eller som en følge, er sjøørreten også bedre i stand til å nyttigjøre seg næringen til vekst. Likevel går det jo en stund til det er anstendig kondisjon på den utgytte fisken. Mildt vær og mye nedbør bidrar jo også til å øke ferskvannsgehalten i sjøen slik at sjøørreten antagelig spres mer enn hva tilfellet er når det er kaldt. Det er jo fremdeles over 10 grader i sjøen og faktisk over 13 grader på 75 meter skal vi tro Flødevigen (og det skal vi vel).

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din største fangst noen sinne! Gratulerer så mye :D

 

Jeg kunne kanskje invitert deg med på fiske rundt odder og skjær i Lillesand ( men må vente til jeg er på hytta da ). Et par flotte elveoser er det også der som ingen 'eiger'

 

Takk for det! :D

 

Har du noen bankers høst- og vinterplasser i Lillesand da?

 

I såfall er jeg mer enn klar for å dra opp noen sølvblanke torpedoer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bankers høst- og vinterplasser i Lillesand da?

 

I såfall er jeg mer enn klar for å dra opp noen sølvblanke torpedoer... :D

 

Om jeg påstår at jeg har noen bankesplasser er jeg redd jeg mister siste rest av troverdighet laugh.png' alt=':lol:'> men jeg har jo noen plasse jeg liker bedre en andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag var jeg ute og luftet stanga i skjærgården (Kristiansand vest). Det var dårlig bett og kun tre små, slanke ørreter (200-500 gram) ble landet. Samtlige fikk beholde livet.

 

I løpet av dagen hadde jeg èn pen fisk (+/- 1000 gram) etter flua helt inn til land, men den ville selvfølgelig ikke ta... :?

 

Uansett så var det utrolig deilig å loffe rundt med fluestanga igjen!!! :D Det har ikke blitt for mye av det siden lille Jonathan kom til verden for 9 uker siden... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så var det utrolig deilig å loffe rundt med fluestanga igjen!!! :D Det har ikke blitt for mye av det siden lille Jonathan kom til verden for 9 uker siden... :roll:

 

Da er det vel ikke lenge til før du kan ha med poden ut på fisketur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig krøking ..ja :roll: ..bare ikke gjør som meg.

Hadde med meg yngstemann på 1 år og var så dum å gi ham en sluk i forseglet inpakkning, en solid sak, som han kunne sitte og skrangle med.han synes jo det var helt toppers , fine farger og alt det der ,helt til jeg snudde ryggen til og han greide med to småstumper av tenner å tygge igjennom hardplasten og kjøre slukkroken i gjennom underleppa.Tabbe :oops:

For de som har hatt slike små barnehender fastlåst i håret vet hva jeg snakker om når jeg sier at han ville ikke gi slipp på sluken men dro i den så leppa så ut til å skulle splittes :shock:

 

Og både skulle holde hodet hans og løsne begge henda fra sluken ,samtidig som jeg måtte klippe kroken med leatherman'en var litt av et sirkusnummer ...rett og slett ubeskrivelig laugh.png' alt=':lol:'>

 

Vel vel guttungen var blid igjen etter fem minutter og har pr i dag ikke "krokskrekk", så ingen skade skjedd laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dæven det var litt av en historie Teton :shock: Jeg leste den med skrekkblandet fryd, og blir nok å holde poden min langt borte fra slukeska. Hva hadde forresten den sluken med på turen å gjøre? Var det ikke et eller annet med å kaste stein på den fineste dama i klassen? :roll: Sånt gjør man bare ikke!!! :twisted: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Forøvrig så har jeg vært ute og veivet med fluestanga i dag. Det ble ingen SØ på land, men jeg kjørte på flere pene fisk (+/- 1 kilo). I tillegg hadde jeg en skikkelig flott SØ etter flua helt inn til land. Den måtte ha vært nærmere 2 kilo... :roll:

 

Jeg kan også nevne at jeg testet det nyinnkjøpte synkesnøret mitt i dag (Rio Density Compensated S3), og det gikk så det ljomet. Ettersom dagen stort sett besto av kasting i sterk motvind, så var det en gedigen opptur å kaste med et snøre som skar gjennom vinden som kniv i varmt smør. I dag var et tungt synkesnøre med liten diameter definitivt et must, og med et vanlig WFF i #7 så kunne jeg nok bare glemt hele fisketuren... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe' date=' dæven det var litt av en historie Teton :shock: Jeg leste den med skrekkblandet fryd, og blir nok å holde poden min langt borte fra slukeska. Hva hadde forresten den sluken med på turen å gjøre? Var det ikke et eller annet med å kaste stein på den fineste dama i klassen? :roll: Sånt gjør man bare ikke!!! :twisted: laugh.png' alt=':lol:'>

 

:roll:[/quote']

 

HEHE.....sluk på tur ja ..hva er det for noe svinaktig tull :oops:

Det var nok i min spede barndom som fluefisker denne episoden utspant seg ser du ;) og da var det vel nok større sjanse for å kroke, guttungen og vogna, i en ukontrollert sleivete baksleng, og sende de til sjøs. laugh.png' alt=':lol:'> man sparer jo som regel ikke på kreftene i fremkastet når man er fersking med fluestanga. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en liten tur ute på sjøørret-jakt etter jobb i dag. Resultatet var tre små sjøørreter (200 grammere), samt én sølvblank torpedo av akseptabel størrelse (45-46 cm, men slank).

 

PS! En fiskekompis tok en sølvblank (men noe slank) SØ på ca 2,5 kg for noen dager siden. Det er altså fortsatt håp i hengende snøre... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...