Gå til innhold

Brunørrettur på tampen:)


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Tok meg en tur opp i fjellet i dag. Nydelig vær og gradestokken over 10 skulle tilsi litt aktivitet på ørreten. Spesielt den som er ferdig med gytinga og skal begynne å spise seg opp igjen. I Norge er det litt fyfy å fiske på slik fisk. I NZ er det helt vanlig. Personlig ser jeg ingen problemer med dette så lenge den blir satt tilbake etter alle kunstens regler... Uansett så hadde jeg en fin tur og fisket på finfin fjellørret som beitet på nymfer i strømmen. Elva ligger ca 300 meter over havet så det er ganske utrolig at det fortsatt er liv på dem. Det var skikkelig spottefiske slik vi liker det:) Den jeg fikk har jeg nok løftet på et par ganger før i vår og det er en av de minste i gjengen. Den hadde gytt i høst og begynt å spise igjen nå. Den hadde til og med lagt på seg noen gram! Fisket også på noen som var en god del større. Ca 1,5-1,6 kg. Fint å ha litt å gå på til den kalde vintern.

post-367-13949847041597_thumb.jpg

post-367-13949847042094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe. Jeg antar du er av en annen oppfatning enn meg ang fiske på beitende ørreter. Nå er det jo ikke slik at denne var midt i gytinga. Etter den informasjonen jeg har tilegnet meg ang. fisket i dette området så var gytinga ferdig for ca 3-4 uker siden. Det er etter min mening mer enn nok tid til at de tåler litt "medfart". Denne har iallefall gjort det de siste 4 årene:) Dette er ei elv uten noe tilknytning til vann så ikke misforstå og tro at denne ikke har rukket å komme seg tilbake til vannet den hører hjemme. De gyter et godt stykke vekk fra hvor de vanligvis står og beiter. Denne jeg fikk var tilbake på sin vante beiteplass.

 

Håper som du antyder i innlegget ditt at DU ikke er like "skvetten" 3-4 uker etter "parring". Eller at det går så lang tid mellom hver gang du i det hele tatt parrer deg for den saks skyld:) (Ironisk tone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, slike diskusjoner er alltid like morsomme :D

 

En moralsk pekefinger rettes (som oftest av en person som aldri ville ha tenkt tanken på å foreta en umoralsk handling med fiskestang i hånda), og han som blir "angrepet" (selveste Belsebub, som virkelig er selve manifestet på umoralen som preger dagens samfunn) inntar naturlig nok en noe forknytt forsvarsposisjon... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Flott fisk forresten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe. Jeg føler meg på ingen måte forknytt i forhold til mine handlinger i denne situasjonen. Belsebubben har vært helt bevisst i fohold til hva han gjort:) MEN. Av erfaring får man ofte reaksjoner på slike ting. Det er jo derfor man har et forum å lufte sine meninger i:) Og kanskje en liten pointer til Norsk forvaltning i samme åndedrag. Eneste stedet jeg kommer på at man freder akkurat i den tiden fisken gyter og åpner igjen like etter er Smøla. Åpnet vel 1 November der hvis jeg ikke tar helt feil. Fredning 15. Sept til 01. Nov. Det hadde vært noe det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klimautviklingen fortsetter kan vi kanskje oppleve at fisken gyter i september, og så spiser seg skikkelig opp, slik at vi kan fiske på feit fisk senere på høsten? Det kan jo ikke være fy fy. Og den Nicolaj viser fram ser jo ikke så gærn ut. Elva ser fin ut, den og. =D>

 

Fredningstidene er vel foreløbig til hinder for sent høstfiske - de fleste steder jeg kjenner har fredning fra medio september til mai/juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...