Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

De siste fluene i gaveserien er ferdig.

Så får vi håpe vedkommende blir fornøyd.

 

hekla rhodani klekker cdc loop

hekla rhodani klekker hackle

Hekla vårflueklekker med slør av cdc

 

Terje!

 

Jeg hadde brukt noe annet i rævva på dem, som for eksempel rapphøne. Ikke alltid det slår ut positivt med cdc stjert. Det tror jeg ganske sikkert hadde gjort det lettere å få dem til å flyte riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

De siste fluene i gaveserien er ferdig.

Så får vi håpe vedkommende blir fornøyd.

 

hekla rhodani klekker cdc loop

hekla rhodani klekker hackle

Hekla vårflueklekker med slør av cdc

 

Terje!

 

Jeg hadde brukt noe annet i rævva på dem, som for eksempel rapphøne. Ikke alltid det slår ut positivt med cdc stjert. Det tror jeg ganske sikkert hadde gjort det lettere å få dem til å flyte riktig.

 

Har brukt disse i 10 år, Ole Marius og de flyter riktig hver gang :) :) Den hekla kroppen drar cdc fibrene under som en kniv i smør ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti at du nevner Long Bjørnar, lagde et innlegg om han og bla håndbindt fluer på GG en gang........fløtter over alt for å spare tid jeg! :)

-----------

Både på Villmarksmessa her på Hamar og Jakt og Fiskedagene på Elverum har det de siste tre åra sitti en beskjeden kar å bindt fluer.

Long Nguyen Ngoc heter'n, og han binder fluer av en annen værden enn min!

Det er fulldressa laksefluer av høy kvalitet det går i der Long sitter, konsetrasjonen er beinhard og den holdes ofte på topp i mangfoldne timer før ei flue er ferdig.

 

Det første bildet er fra i fjor, da jeg lyktes bedre enn i år med å fange nettopp den konsentrasjonen på billedbrikka.

21486_s.jpg

 

Her er foresten det ferdige resultatet fra den gang!

21491_s.jpg

 

I år var det hei, hallo og takk for sist ei stønn før det gikk opp for meg at noe som finnes på det øverste bildet mangla..........og det var bindestikka!

Gutten satt der å bandt fluer uten bindestikke slik som de gamle mestera hos House of Hardy gjorde en gang i gamle dager.

Ingen stikke, ikkeno trådholder, ja kort sagt bare fingra og litt voks!

Saks hadde'n såklart, han beit jo ikke av tråd og matrialer, men det var jommen det eneste også!

21487_s.jpg

 

Denna flua er bindt slik som den han holder på med over, helt uten andre redskaper enn ei lita saks og ti av de beste fingra jeg noengang har sett!

21488_s.jpg

 

Long har ikke satt vekk bindestikka for godt.....og takk for det!

De to fluene under her er bindt med bindestikke, og er fra nå i år.

Lyssettinga er ikke så superbra som fluene, men alikavæl får jeg lyst til å sitere Lektor Tørrdal i Stompa-filmene å si.....

21489_s.jpg

 

....."Du store alpakka!":D

21490_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjempeflott at du trekker frem Long, Tore :) :). Jeg var så heldig å få se han i aksjon, og tror ikke jeg har sett makan noensinne fra en så ung

herremann.

Den gutten er rett og slett helt bort i natta dyktig. :)

 

Jeg bøyer meg i støvet :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende av Long.

 

Kunne nesten vært morsomt å arrangere en uformell konkurranse her for å finne ut hvem som klarer å binde den beste cdc no hackle (f.eks.) uten bindestikke  ;D

 

Her er mitt bidrag 8)

 

37984_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15418/37984.jpg

 

37985_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15418/37985.jpg

 

Men det der er siste gang jeg binder flue uten stikke også!!!!!! Fobanna knot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sitter å binder noen hekla Danica/Vulgata klekkere som skal gis bort til en hyggelig fyr. :)

 

Terje!

 

Nå bare si tusen takk for fluene! Utrolig flotte!!  Gleder meg til å presetere dette til sommeren, og da kanskje ved Renas bredde.

 

tusen takk nok en gang!

 

 

De er deg vel undt, Andrè :) :)

Det er jeg som skal takke :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Satt å leste litt på entomologi sidene her på fluefiskesiden, og kom over dette bildet av noen biller.

37994_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15422/37994.jpg

 

Tenkte jeg skulle prøve å lage en slags imitasjon av en bille med hekla bakkropp som utgangspunkt.

Fant frem noe antron i grønt og gult bare for å forsøke å kopiere fargene til billene på bildet.

 

For at billa skal flyte (veldig viktig ;D) så formklippa jeg litt foam og hekla kroppen over foamen.

Til bein valge jeg cdc spunnet i serafil tråd og lot litt av foamen stikke ut foran som et lite hode og ekstra flottør.

Legger ved to bilder med litt forskjellig vinkel

 

Gøy å eksperimentere litt ;D

 

Terje!

 

post-0-13949852319246_thumb.jpg

post-0-13949852319866_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste litt på entomologi sidene her på fluefiskesiden, og kom over dette bildet av noen biller.

37994_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15422/37994.jpg

 

Tenkte jeg skulle prøve å lage en slags imitasjon av en bille med hekla bakkropp som utgangspunkt.

Fant frem noe antron i grønt og gult bare for å forsøke å kopiere fargene til billene på bildet.

 

For at billa skal flyte (veldig viktig ;D) så formklippa jeg litt foam og hekla kroppen over foamen.

Til bein valge jeg cdc spunnet i serafil tråd og lot litt av foamen stikke ut foran som et lite hode og ekstra flottør.

Legger ved to bilder med litt forskjellig vinkel

 

Gøy å eksperimentere litt ;D

 

Terje!

 

 

 

Mat for aurene på New Zealand, send meg et dusin ;D ;D ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Stemmer det Gisle, du er jo på vei dit snart du ;D

Takk for sist :)

 

Et dusin, jeg tror jeg får ha den tilgode til en senere anledning ;D ;D ;D da blir jeg sittende i en uke, sammenhengende. ;D ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En vårflue med mange ingredienser.

Kropp av Staffan`s polythulen (eller hva det heter :)), cdc spunnet i serafiltråd over dubbingen.

Undervinge av aero dry wing og hovedvinge av hjortehår.

Thorax/fremkropp av cdc spunnet i serafiltråd.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Gisle, du er jo på vei dit snart du ;D

Takk for sist :)

 

Et dusin, jeg tror jeg får ha den tilgode til en senere anledning ;D ;D ;D da blir jeg sittende i en uke, sammenhengende. ;D ;D

 

Terje!

 

 

Takk for sist ja, det var stor stemming ;D

 

35 dager 14 timer 37 minutter, 17 sekuder til flyet letter ;D

 

Tøffe biller, bare en skummel ting med dem, De kan fort finne på å synke..... ;D ;D

 

Gisle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Stemmer det Gisle, du er jo på vei dit snart du ;D

Takk for sist :)

 

Et dusin, jeg tror jeg får ha den tilgode til en senere anledning ;D ;D ;D da blir jeg sittende i en uke, sammenhengende. ;D ;D

 

Terje!

 

 

Takk for sist ja, det var stor stemming ;D

 

35 dager 14 timer 37 minutter, 17 sekuder til flyet letter ;D

 

Tøffe biller, bare en skummel ting med dem, De kan fort finne på å synke..... ;D ;D

 

Gisle

 

 

Nei da, de synker ikke. :)

Hekla rundt foam og med cdc og foam hode så flyter de som bare pokker ;D ;D

Skulle jeg ta feil, går de rett i søppla ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vårflue med mange ingredienser.

Kropp av Staffan`s polythulen (eller hva det heter :)), cdc spunnet i serafiltråd over dubbingen.

Undervinge av aero dry wing og hovedvinge av hjortehår.

Thorax/fremkropp av cdc spunnet i serafiltråd.

 

Terje!

 

Har brukt en tillsvarende nå et par år. Førstevalget ved flyteringfiske. Legger litt dubbing under fronthackelet. Ellers så er dette ei super flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på fluebinding. Og tenkte at nå har jeg sjansen til å bli skikkelig slakta, i og med at det stadig dukker opp det ene mesterstykke etter det andre i denne tråden.

Siden vinteren bare såvidt har begynnt er det greit å prøve noen sjøørett fluer, og de er jo litt større så da er det jo litt lettere å få til.

Her er et par forsøk på "cdc reke". Hvit, men klarte ikke å la være å legge inn litt grizzly hackle fiber i beina(så da er den vel hvit/grå).

Og en hvit/orange.

Krok: "Owner kappa sw-1" size 8.

kropp og bein: cdc hvit på den hvite - hvit/orange på den andre.

følehorn: 2 stk flashabou fiber og 2 stk grizzly hackle stammer.

øyne: monofil 0,70 varmet til en kule, farget svart og  så lagt på litt smeltelim.

innerkroppskjold: Bodi-stretch orange.

ryggskjold: Smeltelim.

post-2332-13949852320682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er helt ny på fluebinding. Og tenkte at nå har jeg sjansen til å bli skikkelig slakta, i og med at det stadig dukker opp det ene mesterstykke etter det andre i denne tråden.

Siden vinteren bare såvidt har begynnt er det greit å prøve noen sjøørett fluer, og de er jo litt større så da er det jo litt lettere å få til.

Her er et par forsøk på "cdc reke". Hvit, men klarte ikke å la være å legge inn litt grizzly hackle fiber i beina(så da er den vel hvit/grå).

Og en hvit/orange.

Krok: "Owner kappa sw-1" size 8.

kropp og bein: cdc hvit på den hvite - hvit/orange på den andre.

følehorn: 2 stk flashabou fiber og 2 stk grizzly hackle stammer.

øyne: monofil 0,70 varmet til en kule, farget svart og  så lagt på litt smeltelim.

innerkroppskjold: Bodi-stretch orange.

ryggskjold: Smeltelim.

 

Da kan du slappe helt av, for den reka der var jo skikkelig flott :) :) Ny på fluebinding å lage en så flott rekeimitasjon, det kaller jeg

talent så det holder :) :)

Dessuten er nok ingen som blir slakta her inne :)

 

Keep up the good work, Sandro ;D

 

Terje"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den andre, hvit/orange.

 

Det var litt av en jobb å få lagt inn bilder. Men vi er jo entusiaster så da er vel alt greit. Max 180kb, ja ja, etter 8 resize-picture så er vi i mål, selv om det er seint.

 

Jeg selv foretrekker FastStone Photo Resizer til bildene mine og setter pixelene til 800x600 e.l  :)

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

 

Fin reke forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv har et godt tips til deg Sandro. Hvis du justerer ned selve størrelsen i stedet for fil størrelsen vil du opprettholde kvaliteten god nok for web og få mindre filstørrelse. Hvis man fyller ut mesteparten av bildet med selve flua slipper man å kappe og kan kjøre en batch som ulv foreslår. Jeg har ikke prøvd det programmet. Til nesten alt som er laget av menyer, bilder, design o.l. på denne siden har jeg brukt Macromedia Fireworks. Det kan også lastes ned som prøveversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...