Gå til innhold

Stangbygging - fighting butt og stanglengde


Anbefalte innlegg

Sage Z-Axis 796-4 ferdig bygget og prøvefisket. Funker som en drøm, finishen ble bra og stanga kaster fantastisk. Alt vel og bra med andre ord.

 

Inntil stanga skulle legges i transportrøret...

For lang!

 

Dette er første gang jeg bygger med fighting butt (hva det nå heter på norsk) og jeg mistenker at det et eller annet sted i bøkene jeg har lest, burde stått noe om tilpasning av stangemnet, så lengden blir den samme - inkludert fighting butt'en???

 

Eller?

 

Burde jeg strippe av håndtak/snellefeste/krokholder og kappe stangemnet litt nederst? Er kjent med jobben det er å erstatte håndtaket, så det er ikke det som skremmer. Kappe blanksen derimot :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vim,

 

Basert paa mine erfaringer med stangbygging, ville jeg kjopt nytt transportror fremfor aa strippe av haandtak, snellefeste og krokholder. Jeg vet ikke hva slags lim du har brukt, men hvis det er epoxy, tror jeg det blir en grisete jobb.

 

Du nevner krokholder. Er det noen som bruker disse lenger?

 

Lykke til,

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop strippet en Sage SLT og laget nytt håndtak (mitt første byggesett kom med et tynt og pinglete håndtak), så det går greit, selv med epoxy. Men grisete - ja.

Mht. krokholder, er jeg tradisjonalist nok til å ha den der, selv om den sjelden brukes ;)

 

Problemet er at lengre rør fra Sage blir en hel del lengre.

Tror vel jeg bare dropper røret, lar atngen være og bruker kreftene på å firks istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På en vanlig fightingbutt ville det vært riktig. Denne har en permanent metall"fot", som skal inn i enden på snellefoten. Dermed er f.b.'en uunngåelig ca. 4-5 cm. lang. Enden på visa ble at jeg kjøpte et rør som er 2" lengre enn std. røret.

Takk for tips uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir det nok litt annerledes ja. Har ikke vært borti den typen fightingbutt før.

Men hvilken type lakk bruker du når du lakker surringer? Jeg bygde noen stenger for noen år siden, brukte u40 lakk og den herdet så hardt at jeg fikk ikke løsnet det igjen når jeg trengte det.Satt i flere dager og spikka lakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg bruker U-40 LS supreme. Går greit å få av med skarp kniv, men herder bra ja. Meningen det  ;)

 

2) En Z-Axis med ringer, snellefot, kork, stangrør (orig.) etc. fra REC kommer på ca. 2500-2800 avhengig av kvalitet på delene og dagsformen til US Dollar. Bestiller fra en fyr som heter Jon Lewis i USA. Han sender alltid uten problemer og sender som gave (= ingen moms...). Mail: mhcr@teleport.com

Venter nå på en femmer fra han, men det er bestillingstid. Med litt stilig fot og kork havner denne på 400 dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...