Gå til innhold

Hobbyprosjekt


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Få se modellen uten speil effekten - det blir lettere å se linjene -gjerne fra forskjellige vinkler

nu føler jeg at jeg har sett "s" i ramma til spolen tidligere (vet ikke hva "ramma" heter på fagspråk)

 

+ har de hullene noen funksjon lengre ? - mener å ha hørt at hull (luft) hadde en funksjon til silkesnører etc. men dagen snører ikke trenger dem

 

hvis de er kun pynt: trenger de å være der eller bør de bli mere synlig etc...

 

masse valg å tenke på - gøy =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

espen_gunner,

har de hullene noen funksjon lengre ? -

 

Det blir jo ein vektreduksjon vist du fjerner store deler av metallet uten å svekke konstruksjonen. Trur det er ein viktig faktor med alle utfresinger og hull i snellene nå til dags............................trur eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Hva tror dere?

 

Tror det er ei fluesnelle... :)

Spøk til side, ikke så enkelt å tro noe som helst, det er sparsomt med opplysninger her. Etter mitt syn er vekta ikke ubetydelig, all den tid stengene stadig blir lettere. Syns kanskje designet virker litt massivt slik at den vil veie en del, hvis den ikke er tenkt laget i kompositt?

På fluesneller som med de viktige tingene i livet ellers er det innsiden som teller mest, syns nå jeg, selv om et tiltalende ytre selvsagt ikke er å forakte, på alle slags sneller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei kalle, et lite tips spm jeg kanskje tror ville funket var hvis du laget spolen oval på toppen på de høyeste ringene slik at ikke linen har mulighet til å kile seg i mellom spolen og snelle huset, hvis du skjønner hva jeg mener. dvs at spolen løper i et spor på snelle huset slik at du har rom for litt slakk uten at lina klarer å kile seg, prøvde å tegne inn litt på skissen din men ble ikke akkurat no auto cad tegning :oops: ble jævlig dumt forklart dette egentlig, men håper du skjønte hva jeg mente ?

post-408-13949847254815_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Men du får problem med å montere snella med de spora. Spolen vill ikke gå inn i snelle huset. Jeg har dreid ytterringen på spolen større enn den indre, og ytterste biten på snelle huset er litt større. Du får samme effekt som du har tegnet, men på en litt annen måte. Er ikke alt som har kommet med på tegninga ennå.

Viktigste nå er å få snella ferdig får å teste backlash effekten på den. Så kan man pynte på designet om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er laget i T-6 herdet aluminium. Og delene skal jeg lage selv. Bruker cnc-styrt fres og dreibenk på jobben og har tillatelse til å bruke de på kveldstid

:D

 

Sett på en sveiv' date=' det finner ihvertfall jeg utrolig praktisk av og til ;)

 

RJ[/quote']

Skal ha motor på, så sveiv er unødvendig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kalle,

 

 

 

De er laget i T-6 herdet aluminium. Og delene skal jeg lage selv. Bruker cnc-styrt fres og dreibenk på jobben og har tillatelse til å bruke de på kveldstid

 

Ok. Dette har eg god tru på, og det må da vere heilt konge å bruke ei snelle som ein har laga sjøl. Det eneste eg er litt "bekymra" for, er at hullene kan vere "litt" for tett, og det vil bli små bulker rundt hullene. Ser faktisk ut som det er små bulker der allerede....Kan det stemme? Skal iallefall bli morro å følge prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har betalt for til nå er kulelagrene, og de fikk jeg skambillig.

Ordinær prisen var rundt 400,- pr stk og så fikk jeg 4 til 450,-.

Aluminiumen fikk jeg tak i gratis ved forsøksavdelingen ved alu-verket på Sunndalsøra.

Eller er det jo noen timer med tegning , programering og maskinering. Så om jeg ikke regner time pris så blir den jo billig laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg synes du er kreativ jeg, Kalle. Man skal våge å gjøre sine egne greier. Og dette ser jo bra ut. Blir moro å høre fortsettelsen. Du vet, det var jo slik som du har startet, at den gamle Danielsson startet hele Loop- suksessen, med familien som satt på søndag og polerte sneller/grader på alluminiumen hele gjengen :)

 

Jeg har jo sett eksempler på tidlige Loopkonsepter - med snelle inkorporert i stanga - som Sage mange år senere lanserte, men opprinnelig var en Loop- greie. Og det er for så vidt moro, at folk er kumulative og benytter seg av eksisterende kunnskap. Din snelle, Kalle, ser i hvert fall unik og spennende ut og det er moro.

 

Good Luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser kjempemessig ut dette her kalle ! gleder meg til å se den ferdig polert!!

godt å se at et er noen som har kreativitet å pågangsmot til å gå løs på slike prosjekter.

Å tidligere i tråden var det noen som tvilte litt på at bremsen skulle bli stram nok ?

syntes du nevnte overløpsbrems jeg p den trenger ikke være spesielt stram . skal jo kun hindre backlash . klokketro på at du vil kose deg maks med denne snella på fisketur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøkkenvekta veier den 197gram.

Så den er litt tung. Det ligger mye vekt i kulelagrene.

Bremsen vil virke, det er helt sikkert.

Kommer til å eloksere snella, har lest litt om det på nett. Høres ikke så komplisert ut, så det skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...