Gå til innhold

Stangbygging


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har fått overtatt et halvferdig byggeprosjekt av en fluestang. Hvordan fester dere stangringene når de skal surres på?

 

Har sett at noen fester det ene beinet på snake'en med maskeringstape. Limes foten fast på noen måte eller holder det med tape? Toppring er festet på så jeg har en rettesnor ang. resten av ringene, men hvordan kan jeg merke emnet slik at alle ringene kommer i rett linje?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis snake ringer. Hadde lurt enda mer om det bare var ett bein på dem :shock:

 

Bruker så og si bare enbeinte jeg.....

Som Viggo sier kan du justere litt etter at de er festet, jeg surrer ofte halve ringen (på enbeinte for så og justere litt før jeg surrer resten)

 

Det som er viktig når du skal bevege ringene etter at de er festet er at du passer på så det ikke er grader/ spisse kanter som kan skade klingen...dette er egentlig viktig samme hva :D jeg bruker ofte et fint krokbryne og drar over noen ganger på alle ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis snake ringer. Hadde lurt enda mer om det bare var ett bein på dem :shock:

 

Det som er viktig når du skal bevege ringene etter at de er festet er at du passer på så det ikke er grader/ spisse kanter som kan skade klingen...dette er egentlig viktig samme hva :D jeg bruker ofte et fint krokbryne og drar over noen ganger på alle ringene.

 

Jepp meget viktig å pusse ned ringene, surringene blir også mye finere når du får gjort dette, det blir ofte en liten kant på surringen om du ikke pusser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det allerede er gjort.

 

Så jeg får prøve meg frem snart.. Godt det er 100m surretråd ;)

 

Noen spesielle anbefalinger til epoxy\trådlakk?

 

Surrer man ringen fra innerst til ytterst (mot stangemnet)? måten å feste inn tråden ser grei ut. Bruker dere en løkke under de 4-5 siste tørna for å dra endetampen tilbake under surringen?

 

Mye spm her nå, men setter stor pris på alle svar!

 

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det allerede er gjort.

 

Så jeg får prøve meg frem snart.. Godt det er 100m surretråd ;)

 

Noen spesielle anbefalinger til epoxy\trådlakk?

 

Surrer man ringen fra innerst til ytterst (mot stangemnet)? måten å feste inn tråden ser grei ut. Bruker dere en løkke under de 4-5 siste tørna for å dra endetampen tilbake under surringen?

 

Mye spm her nå' date=' men setter stor pris på alle svar!

 

-A[/quote']

 

Jeg vil anbefale deg å begynne ytterst å jobbe deg innover med surringene, altså motsatt av det du hadde tenkt

 

Surretråd har jeg bare brukt fra en leverandør: gudebrod.

 

Når det gjelder lakk har jeg brukt 2 typer den gamløe typen med epoxy som kom på små brune flasker, og den noe nyere epoxyen som er bergenet på stangbygging.

 

Ingar kan sikket fortelle deg mer om hvem lakk som fungerer best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det allerede er gjort.

 

Så jeg får prøve meg frem snart.. Godt det er 100m surretråd ;)

 

Noen spesielle anbefalinger til epoxy\trådlakk?

 

Surrer man ringen fra innerst til ytterst (mot stangemnet)? måten å feste inn tråden ser grei ut. Bruker dere en løkke under de 4-5 siste tørna for å dra endetampen tilbake under surringen?

 

Mye spm her nå' date=' men setter stor pris på alle svar!

 

-A[/quote']

 

Jeg bruker stort sett U-40 LS Supreme epoxy.

Ja, bruker som du skriver en løkke for og dra enden tilbake under surringen....se bilde 8, 9 og 10 under artikelen her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=122&mode=thread&order=0&thold=0

 

Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nå er inne på temaet stangbygging (spesielt til Ingar):

Hva bruker du for å lakkere stangemnet mellom trådholder og øverste pyntesurringer. Altså de +/- 15-20 cm. der stangas navn blant annet er skrevet på emnet. Jeg lakket ikke dette området på min Z-Axis, da jeg aldri får det 100% strøkent med vanlig LS Supreme epoxy. Blande inn mere tynner, er det en løsning eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nå er inne på temaet stangbygging (spesielt til Ingar):

Hva bruker du for å lakkere stangemnet mellom trådholder og øverste pyntesurringer. Altså de +/- 15-20 cm. der stangas navn blant annet er skrevet på emnet. Jeg lakket ikke dette området på min Z-Axis' date=' da jeg aldri får det 100% strøkent med vanlig LS Supreme epoxy. Blande inn mere tynner, er det en løsning eller?[/quote']

 

Enig i at det er vanskelig og få det området 100%.....

Jeg lakker med klingen på det området, drar penselen i lengderetningen inn til det blir bra! Tar alltid endene først slik at de er bra for så og ta det i mellom, som sagt, i lengderetningen. Begynner alltid der med nyblandet lakk.

Har aldri tynnet lakken mer enn det som står i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...