Gå til innhold

SØstang


Gladlaks

Anbefalte innlegg

Hei. Foreslår at du tester Redington CPS

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=17_70&products_id=335. Brukte #8 i Bahamas en ukes tid.. Flott stang. Lett og morsom å kjøre fisk med.

 

Ellers er Shimanos XTA er bra stang. http://www.elbe.no/Produkter/Stenger/Fluestenger/9511. Bruker den i klasse 6 i sjøen når det er lite blåst.

 

 

Ta deg en tur og prøvekast. Nordisk og Gero er to gode butikker i Oslo området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Seatrout Stix 9' #7 4-delt er ei ganske så kurrant sjøørretstang om man lasser på en kurrant line. Vil anbefalle ett Ultra 4 snøre i klasse 8. Kan være klasse 7 også er bra.

 

Billig, trivelig og faktisk helt ok om man ser bort fra alle skjønnhetsmessige ting, krok, ringer, lakk og slikt ser ræva ut på min i alle fall

 

Ser man kan få den billig i enkelte nettbutikker omdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp testet SA Striped Bass intermediate i WF 7 og det blir mitt neste snøre, når jeg har latt vinterkulde og saltvann slite litt mer på skyteklumpen fra Climax. Orker snart ikke bale mere med skyteklump, etter en halv sesong med testing av det konseptet... Bare tull og krøll med skytelina i kulda og ikke så vanvittig mere å hente på kastelengden.

SA snøret er kanskje litt stivt i kulda, men funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også i samme tanker. Hva med Scott A2 og Sage FLi?

sage fli er en god stang' date=' har den selv.

er en ganske tung etter en stunds kasting.

meget solid. :)[/quote']

 

Har testet SAGE Launch #6, må si det føltes som en stang etter min smak.

Gode resultater på tester og "bare" ca. kr 2000,-

 

Vurderer selv å kjøre denne som lett SØ-stang, mye stang for pengene eller??

Blir i miljøet beskrevet som en bedre stang en Fli-modellen, stemmer det??(Har ikke testet Fli)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp testet SA Striped Bass intermediate i WF 7 og det blir mitt neste snøre' date=' når jeg har latt vinterkulde og saltvann slite litt mer på skyteklumpen fra Climax. Orker snart ikke bale mere med skyteklump, etter en halv sesong med testing av det konseptet... Bare tull og krøll med skytelina i kulda og ikke så vanvittig mere å hente på kastelengden.

SA snøret er kanskje litt stivt i kulda, men funker bra.[/quote']

 

Striped Bass lina er i følge S.A. selv ikke egnet for slike kalde forhold som vi har her.Intermediate lina er alt for stiv i kulda.Synk-utgaven er helt ok.

Den lina er vel absolutt noe av det siste jeg ville anbefale.

Det finnes et hav av intermediate liner som er langt bedre enn striped bass lina.

En halv sesong med skyteklump vel ingenting i "testsammenheng" for å regne, hvis du har brukt samme skytelina hele tiden.

Det er jo veldig stor forskjell på de også.Det er fullt mulig å få skyteliner som ikke krøller seg i kulda.Et annet problem kan være "tvinn"på skytelina.Da kan det lønne seg å ta av klumpen ,dra all skytelina ut på plen og dra lina i gjennom fingre slik at du får dratt ut/fjernet evntuell tvinn.

Uannsett så lenge skytedelen ikke henger for mye i vannet og annet dritt så er det kasteteknikken som avgjør kastelengdene ....men det er selvfølgelig ingen nyhet ;)

 

Når det gjelder stangvalg så er Sage Launch #6 nok ikke et dårlig valg.Bruker stort sett kun #6 til sjøørret selv.

Scott A2 kan også være et godt valg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 333 pro trout intermediate? Hvordan er egentlig den billigste serien til Cortland?

 

"A crystal clear full-length intermediate fly line with a long belly for distance casting.

 

Taper: WF Rocket

Weights: 5-9

Length: 30 yards

Color: Crystal Clear

Sink Rate: Intermediate"

 

http://www.cortlandline.com/catalog/333pro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om du spør om stang eller snøre, vil du få en million ulike svar. Foreslår at du søker litt rundt på forumet her, fiskersiden og fluefiske.net, der er det skrevet noen spaltemetre om emnene.

Ut fra dette bør det gå an å danne seg en mening om hva som kan passe deg. Helsnøre/klump, F/I osv.

 

Mht stang har jeg de siste årene brukt Guideline, selv om mange her har lagt Aktiv Fritid for hat. Har hatt Tricast 4 9' #7, denne har fungert fantastisk bra både mht lettkastethet, spenst, vind og kjøring av fisk. Selges nå til under 1000 kr hos Agdars i Trondheim. LPXe (RS) er raskere og noe dyrere, men denne får du nok rabatt på på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hehe...Det som slår meg i slike tråder som dette er at INGEN anbefaler det samme. :) mao kan du kjøpe hvilken stang du vil til den prisen, og du får ei god stang samme pokker :) Kjøp eit merke du har sansen for du. feks vist du liker sage sine sneller og anna ytstyr, kan du legge deg på det....eller vision osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo noe med at jeg har en 5'er stang med ræva snøre osv som jeg fikk for en del år tilbake, og da er det greit å se hva jeg ihvertfall ikke skal ha. Siden det ikke blir tur til hytta før etter påske, blir det nok på Villmarksmessa på lillestrøm det store innkjøpet blir. Dømmer bandykamper, ukelønna ligger på 1200.... Slå den dere, til å være 15 år....:P Så da blir det ca 70 % av alle penga jeg har tjent opp til nytt SØutstyr, og så er det jo bare erfaring som gjelder etter det:) Hva mener dere om snøremiddel. Er det et must for å hive lengre i saltvann, eller trengs det ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale deg Loop Black Line 2, kl 7, 10 fot. Det er en nydelig stang som blir erstattet nå til sommeren av nytt konsept fra Loop. Dermed skulle du kunne få den til redusert pris nå om dagen. Den koster kr 1900,- i utg.pkt, men den er rett og slett en kastemaskin jeg skulle kunne betale mye mer for.

Det er et kjøp du aldri ville angre på.

Merk deg at stanga er 10 fot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...