Gå til innhold

Paraloop?


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl
Takker for den Terje.

:D

 

Bare hyggelig.

Du får kjøpte en slik galge hos de fleste seriøse fluebindings forhandlere.

Vet at Jarle og Bjørnar på Lillestrøm har.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore!

I boka "Tying flies the paraloop way" av Ian Mouttter anbefaler forfatteren og binde inn en slags floss av "gel-spun polypropylen", tror også det blir brukt litt tjukkere ting som ligner antrongarn...?

Jeg har aldri brukt annet enn Danville's bindetråden jeg bruker til nesten all fluebindinga mi, tar bare tråden oppom galgekroken en to-tre ganger, mer også hvis flua er diger eller hackelstammen er veldig skjør.

Det fungerer bra og er mer lettvint synes jeg.

Sjøl er jeg så klønete at jeg helst bruker lange sadelfjær fordi det er lettere og bytte grep når man surrer, men det går med litt fikling med nakkehackle også sjøl om det da ofte blir mye banning for min del! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tore Litleré Rydgren,

 

 

 

En annen ting som er interessant i denne sammenheng er hvilket stoff man bruker for lage selve paraloopen. Hvilket materiale bruker dere?

Det var vel det eg egentli ville vite når eg starta denne tråden, men på linken til terje såg det ut for meg som han hadde brukt flere tørninger med bindetråden, og da tenkte eg at det er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Tore Litleré Rydgren' date='

 

 

 

En annen ting som er interessant i denne sammenheng er hvilket stoff man bruker for lage selve paraloopen. Hvilket materiale bruker dere?

Det var vel det eg egentli ville vite når eg starta denne tråden, men på linken til terje såg det ut for meg som han hadde brukt flere tørninger med bindetråden, og da tenkte eg at det er tingen.

 

 

Jeg har alltid brukt bindetråd, som er surret noen tørn gjennom galgen. Det fungerer helt utmerket. Litt avhengig av tykkelsen på hacklestammen med tanke på hvor mange tørn med bindetården jeg bruker. En sjelden gang har hacklet brukket, da tar jeg bare et par tørn til rundt galgen og problemet løser seg som oftest.

Ser også at Tore Slettengen gjør det samme, så da funker det nok. :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Terje Refsahl,

 

Jeg har alltid brukt bindetråd, som er surret noen tørn gjennom galgen. Det fungerer helt utmerket. Litt avhengig av tykkelsen på hacklestammen med tanke på hvor mange tørn med bindetården jeg bruker. En sjelden gang har hacklet brukket, da tar jeg bare et par tørn til rundt galgen og problemet løser seg som oftest.

Ser også at Tore Slettengen gjør det samme, så da funker det nok

 

Har brukt litt antrongarn, uten galge, og det kan bli litt klammeri kan du si, men galge skal annskaffes, og bindetråden skal brukes.

Takker for tips folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore!

I boka "Tying flies the paraloop way" av Ian Mouttter anbefaler forfatteren og binde inn en slags floss av "gel-spun polypropylen"' date=' tror også det blir brukt litt tjukkere ting som ligner antrongarn...?

Jeg har aldri brukt annet enn Danville's bindetråden jeg bruker til nesten all fluebindinga mi, tar bare tråden oppom galgekroken en to-tre ganger, mer også hvis flua er diger eller hackelstammen er veldig skjør.

Det fungerer bra og er mer lettvint synes jeg.

Sjøl er jeg så klønete at jeg helst bruker lange sadelfjær fordi det er lettere og bytte grep når man surrer, men det går med litt fikling med nakkehackle også sjøl om det da ofte blir mye banning for min del! :D[/quote']

 

Vi har nok lest samme boka, Tore. Jeg har fått tak i gelspun polypropylen, det blir litt tjukkere enn å mangedoble bindetråden. Da blir det enklere å bruke regulære hanehackle uten å risikere at de brekker. Men jeg har også prøvd med en del andre materialer uten at jeg føler jeg har funnet det definitive svaret på hva som best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...