Gå til innhold

Debutant Femmer -cup!!


Lth

Anbefalte innlegg

Takk for godt svar, Tom. Nå må jeg ut i snøføyka å teste litt ;-) Kunne være spennende å kjørt en skikkelig test på dette en gang, med samme stang i snøreklasse 5, 7 og 9.

Men jeg håper du har rett i dine konklusjoner, Tom. Og jeg håper budskapet når helt inn til stangkonstruktørene hos de ulike merkene slik at de slipper å sende ut underklassifiserte stenger som etter min mening er håpløse fiskeverktøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei t-erini

 

Når jeg kjøpte T5 var jeg 100 % sikker på at man kastet lengst med stive stenger. I dag er jeg ikke så sikker lengre. Selv om jeg har trent mye med T5, så kaster jeg nesten like langt med en myk stang. For min del er forskjellen mellom T5 og en myk stang på under 1 meter.

Tror nok du kan bruke den vanlige fiskestanga i cupen, men det kan være lurt å prøve flere av de aktuelle snørene til du finner det som du trives best med. Det er viktig å finne et snøre som passer til stanga, og et som kasteren klarer og håndtere.

 

At du trener innendørs på vinteren er kjempeflott, er man tålmodig og trener riktig, skal det ikke så veldig mye trening til før man kommer opp på et akseptabelt nivå.

 

Når det gjelder regler så kan de sikkert bli bedre, men har det egentlig noe for seg å forby stive stenger hvis dette ikke gir utøveren noen fordel?

 

Ønsker deg og lykke til med kastinga, t-erini!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; du antyder noe i retning av det ikke nødvendigvis hjelper å ha en stivere stang for å kaste langt. Dette er basert på resultatene fra AoF testen som viste at ulike stenger med veldig forskjellig CSS resultater grovt sett kastet like langt. Det var faktisk noen av de stengene lå nærmest en riktig klassifisering (5) som i snitt kastet lengst.

Men jeg lurer på; mener du at man på bakgrunn av dette kan si at man ikke kaster lenger med stivere stang og samme line? Dette stikker i så fall hull på en gammel myte og kullkaster mine erfaringer. ;-)

 

Jeg skal ikke være for påståelig, for jeg har ikke så veldig mye tallmateriale på dette, men jeg tror det.

 

I 2005 skrev jeg en tilsvarende test for AoF der vi testet stenger klassifisert for #7 med en relativt tung skyteklump. I den testen var det med enda flere testkastere, men færre stenger. Dessverre har vi ikke CCS-data fra den testen, men jeg tror de fleste vil være enige i at en G.Loomis GLX Distance er stivere enn den tilsvarende vanlige GLX. I denne testen ble det overraskende nok kastet lengre med den klassiske GLX'en enn med distancen. Her er begge stengene i samme karbonvalitet og designet av samme mann, men med svært ulig stivhet. Allikevel ble det for 11 kastere som kastet med begge stengene, kastet signifikant lengre med den mykeste G. Loomis stanga. Med de testkasterne som deltok, tror jeg vi kan utelukke som feilkilde at de ikke skulle være dyktige nok til å beherske den noe stivere GLX Distance stanga. Dette var forøvrig det resultatet i den testen som overrasket oss mest også!

 

I 5'ertesten i AoF i fjor ble det kastet med XXD-lina. Her veier klumpen omtrent 18 gram i #5, noe som er langt mer enn det man vanligvis belaster en stang klassifisert for #5 med. Allikevel plasserte G. Loomis Streamdance MLS med en ERN på 5,2 seg helt i toppen og Orvis T3 med en ERN på 5,6 gikk gjennomsnittlig lengst av alle.

 

Jeg vet også fra castingmiljøet at Steve Rajeff, som er sterk som en bjørn, ikke benytter spesielt stiv stang (38 g) i flue lengde enhånds, sammenliknet med flere av de vasseste konkurrentene.

 

Det virker veldig naturlig å tenke seg at en stivere stang kaster lengre, men de tallene jeg sitter på, tyder i alle fall ikke på at så er tilfelle. Selvfølgelig snakker vi om personlige variasjoner og preferanser, og det vil alltid være noen i en stor gruppe som kaster lengst med den stiveste troda, men jeg tror ikke at stivhet i seg selv gir lengre kast.

 

Edit:

Jeg forutsetter at vi snakker om stenger som alle sammen bærer snører det kastes med. Om man i 5'ertesten hadde tatt med en 2'erstang (ERN = 2,5) på 9 fot tror jeg den sannsynligvis ville kollapset under belastningen av 20 meter XXD #5, og fallt helt gjennom i sammenlikningen (men nå er jeg over på gjetting!  ;)  )

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg brukte en loop opti i konkuransen i helga, noe som vel må karakteriseres som en fiskestang! Likte den utrolig godt. Prøvde flere stenger, blandt annet TCR og T5. Visst er dette stenger som med rett oppspenning er langtkastende, men det er de vel ikke alene om...

 

Uansett! Det var min første opplevelse i 5#cupen, og jeg må vel si meg sånn tålelig fornøyd. Skulle kanskje satt meg litt mer inn i poengsystemet før jeg deltok! 14 poeng i presisjon er jo på ingen måte bra, og der er det potensiale til forbedring! :)

Men, det var i alt en veldig hyggelig opplevelse, og det var kult å se hvor høyt nivået på enkelte var!

Takker Robin O. for all hjelp, og håper vi sees til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interesert  så ligger resultatene her    www.castingforbundet.no

Artig at det var så mange nye denne gangen også, og de var faktisk meget dyktige kastere!!!!

Jeg har i år fått passet påskrevet med bare dålige resultater etter en ok sesong 2005/2006 men at jeg skulle bli knust av min sønn på 12 år kom noen år før jeg hadde håpet :o, han endte på en 13 plass i dette selskapen og det er en bragd i seg selv.

Og det er bare å ta av seg hatten for vinneren av dette stevnet og hele cupen, grattis til deg Mikael Blomberg!!!

Robin Olaussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men at jeg skulle bli knust av min sønn på 12 år kom noen år før jeg hadde håpet :o, han endte på en 13 plass i dette selskapen og det er en bragd i seg selv.

 

Hehe.. Det var vel bare et spørsmål om tid det der.. ;D

Det er utrolig gøy å se sønnen din kaste Robin. Det ser ut til at Dennis storkoser seg med både én- og to-hånds, og han kaster jo som en gud. Tenk når gutten vokser, og får litt sterkere håndledd enn i dag. Han blir nok ofte å se i toppen av konkurranser etter hvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mange fine argumenter fram her, men må få lov å påpeke at det her er snakk om konkurranse ;). Har man bare lyst å kaste kan man jo gå ut å fiske. Der er det bare fisken som er kritisk til kastinga.  :o

Mulig reglene kan justeres slik at alle stiller med likt utstyr men er det konkurranse så er utstyret en del av det hele. Se bare på alpint, langrenn, hopp osv. Der er jo utstyret forskjellig og de som har de beste utstyrsavtalene får det beste utstyret. ;) Det er jo en presisjonsdel også i cupen :o

Tvi,tvi og skitt fiske(casting)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...