Gå til innhold

hvordan få strukket fortommen??


Gjest Johan

Anbefalte innlegg

Gjest Johan

Jeg sliter med å presentere tørrfluer for ørreten,gang på gang havner fortommen som spagetti på vannflaten,uansett hva jeg gjør vil den ikke strekke seg skikkelig. Dette er svært irriterrende og går på sjela løs!!

Håper noen her inne på forumet kan bidra med råd og tips slik at jeg kan legge dette skrekkscenarioet bak meg!

 

Takk på forhånd!!!!!

 

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen ferdigtaperte fortommer med en alt for tynn buttdel.

Jeg har ikke prøvd orvis, det finnes fortommer som er konstruerte for

elvefiske=stripefri flyt (harvey fortom). Disse skal ikke være så enkle å strekke. Sliter du med nok kraft/hurtighet på lineutrullingen så er det kanskje kastingen som må forbedres. Overdreven hastighet = krøll, det samme med for lite. Du kan prøve å bremse snøret i lufta for å få det til å strekke seg ut penere. Hvordan er det med kastingen? Røsker det litt i stanga når du skyter ut snøret eller er det slappe greier?

At snøret slår deg litt over fingrene når du skyter det ut er et godt tegn.

Har du riktig stor hastighet hører du det durer i snella når snøret vil mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg selv som en middels kaster,men jeg tror nok bremsingen av snøret i luften kan få fortommen til å strekke seg bedre.Jeg har nok hatt en tendens til å la alt løs-snøret bare fyke ut ved siste trekk. Noe annet jeg også sliter med under elvefiske er strømmen som tar snøret mitt når jeg står i strøm. Har prøvd å kveile det med venstrearmen ved inntrekk,men som regel blir det en gigaknute på fluesnøret når jeg skal begynne et nytt kast. Det er en mulighet for at det også reduserer min presentasjonferdighet av flua.Har du noen tips også på dette punktet? er det vanlig å holde kveilen i venstre armen mens man holder på med kastetdobbeltrekket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med at du får kaos hvis du skyter snøret for høyt over vannet, da blir det fallskjermkast ved at fortommen og snøret kommer litt tilbake etter at det har strukket seg ut.

 

Jeg holder alt i venstre hånd ja, i store kveiler.

Når jeg ikke fisker rett oppstrøms bruker jeg et "se på flua kast" for å få snøret på oversiden av meg før jeg trekker opp. Det er lettere å trekke opp snøret når det kommer i mot meg. Se på flua kast = løft stangtuppen mot deg og vipp den fra deg. Snøret kommer mot deg.

Hvis jeg ikke kaster langt gjør jeg et slikt kast og tar inn litt og kaster ut før snøret har passert meg. Det er tungt å dobbelttrekke når man har masse snøre hengende nedstrøms.

 

Hva med en slik snørekurv? Prøvd det?

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest morten.lunde

Hei Johan!

 

Jeg regner meg også som middels i dette gamet, og det hender ganske ofte, spesielt når jeg blir ivrig, at jeg ikke er konsekvent i kasteretningen. Dvs: Jeg fører stanga i en D-form, noe som fører til at mye av kraften blir borte på veien, med resultat; fortommen lander som en vase på vannet. Fenomenet er ikke alltid så enkelt å oppdage selv, men kan derimot sees tydelig av andre. Mitt råd blir altså at du får en kompis med noenlunde samme fiskegalskap i kroppen til å observere mens du kaster. Hvis du har et videokamera kan det også være smart å tape hele seansen og analysere selv etterpå.

Gudd løkk!!!

 

Hilsen Morten :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...