Gå til innhold

Hva skal dere kjøpe, da?


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Etter å ha starta denne tråden og lest utviklingen som nærmet seg en eksitensiell filosofering om ansvaret "vi erfarne" har om de "signaler" vi sender til sarte unge sinn som står der med kr 483.50 de har samlet på flaskepant og skal kjøpe utstyr for første gang, tenker jeg tre ting:

 

1) Hvis man vil, kan alt tolkes på en annen måte enn det var tiltenkt.

Min tanke med tråden var: "Kanskje det finnes noen der ute som skriver "Nei, er du gal, ligg unna RidgeLine, det suger stålull!" slik at jeg ble spart kr 599.- i feilslått kjøp.

Eller kanskje det fantes en ny, billig og banebrytende sak som jeg ikke visste om (chestpacken Mycket Bra fra Vision, kanskje?).

 

Eller kanskje det ikke lå noen tanke bak det i det hele tatt - jeg var bare nyskjerrig.  ???

 

2) Min far fisker med utstyr fra rundt 1982 - gamle havfiskestenger, pilker og sluker spraymalt for n'te gang og en Morakniv som er så rusten at den snart detter fra hverandre. Han fyller lett opp en stor stamp med torsk etter et par timer i sin 15 år gamle Askeladden med en mildt sagt lunefull Mercury-påhengs fra den gang Henry Ford gikk i kortbukser. Han har råd til nytt, men det gamle duger jo, så hvorfor bruke pils-penger på ny stang? God logikk, det. Ham om det.

JEG derimot, siden jeg har råd til en ny stang, 2 nye snører og kanskje vadere og bellyboat i samme sesong, bruker gjerne både tid og penger på å sammenligne, kjøp og kose meg. Jeg simplethen ELSKER å dasse rundt på Nordisk Fiskeutstyr, XXL, Midtgård, Gero, Hesby Sport, G-Sport Oppidalen og Samvirkelaget i Indre Skittvik. Kanskje jeg kjøper noe, kanskje ikke.

Åja - jeg fisker en del av tiden også...

 

Før påske solgte vel XXL, G-Sport og de andre "pusherne" vel slalom-utstyr og skismurning for millioner - alt sammen står nå ubrukt ved siden av en forblåst hytte et eller annet sted i fjelllheimen. Sønnen spiller "Kill Them All With Lots of Big Guns" på sin Playstation Portable, tenårignsjenta leser i Det Nye om den seneste veska fra Muddberry eller Lovisa Vittån og 4000-kroners jeans fra Råkk 'n Republikk mens far gremmes over at hans Salomon SuperX ten-four ("Sånne som Bjørndalen har") nettopp falt ned fra takstativet på X5'en kjøpt på forbrukslån.

Med mindre det sitter værfast på Halne Fjellstove, da. Da angrer de på at de ikke tok med dopapir i bilen likevel. Kjipt å tørke seg med de nye Björn Borg-bokserne....

Så kanskje vi fluefiskere ikke er de verst utstyrsfreaks og over-kommersialisterte forbrukernissene likevel?!

 

Jeg fisker sjøørret på Tjøme denne påska - gratis er det også. Har kun fått flyndre (!) så langt, men bruker den nye 8'er stanga jeg kjøpte på salg før jul. Moro å endelg "ta møydommen" på den.

(Bor hos svigers - har ikke hytte her, helt rik er man jo ikke.... ;) )

 

Har jeg sympati for 13-åringen, studenten eller andre som må skrape sammen penger i månedsvis for å kjøpe et eneste snøre? Selvsagt! Jeg har selv vært der, med lengselsfulle blikk etter det som var utstillt bak glasset på Finn de Lange i Bergen på 90-tallet. Derfor selger jeg mine gamle greier meget billig til kompisens nevø, naboen eller gir det vekk til han som lot meg låne hytta hans etc etc. Hvis jeg ikke bruker det, kan andre få det. Får jeg mer fisk enn dem? Neppe...

 

Får jeg dårlig samvittighet av å fokusere på utstyr i den grad jeg starter en eller flere tråder om det? Nei, niks og slett ikke.

Like lite som jeg får dårlig samvittighet av å spise kneipp med leverpostei til jeg blir mett og drikke lettmelk i litervis - selv om nærmere 70% av verdens befolkning mangler mat og rent vann. Jeg fisker med flue. Jeg står ikke på ski, spiller ikke ishockey eller PlayStation og bruker veldig lite penger på andre "helt normale fritidsaktiviteter".  Og jeg LIKER å snakke utstyr - som jeg liker å snakke bil. Så hvorfor ikke?

 

 

3) Jeg skal nå kjøpe superlim - jeg brukte opp resten i går på å fiske en snelle jeg ødela. Superlim - fiskerens hemmelige våpen.

 

God påske - skitt fiske!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 235
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Og om få dager er det Villmarksmesse på lillestrøm . . . ! Gud bedre som jeg skal handle  ;D  ;D  ;D

Var det forresten flere som kjøpte boka "Ørretfluer" av Dave Hughes på messa i vikingskipet ?

50kr for denne kladden av ei bok syntes jeg var rasende billig, og da kan jeg leve med at cutthroat blir oversatt til strupesnitt-ørret  :D Er liksom ikke alt man behøver å oversette til norsk syntes jeg, da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er kult at den lager litt lyd jeg!

Ta f.eks de gamle hardy-snellene, da snakker vi om knarr!

 

Sikkert mange som er uenig i akkrat dette med lyd på snella, men jeg syns bare det er tøft.

Er jo i de fleste tilfeller litt mindre, eller litt annerledes lyd på innsveivinga

...kan jo være litt greit om det ikke er like mye lyd på innsveivinga som på "bremsen"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble visst en Lamson Litespeed, tror ikke det er noe videre dårlig valg. Også var det jo 40% på den da...  ;)

Også prøvde jeg The Dry på messa i går. Må vel si at det er noe av det bedre jeg har prøvd (kan legge til at jeg bare har 2 år som fluefisker), så bare den kommer i norske butikker så blir det vel en sånn på Lamson snella ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svensk utstiller på messa på lillestrøm har 25% på de nye Opti og Multi stengene til Loop, og der kan man fort gjøre et bra kjøp !

Kjøpte meg ei Multi jeg, og etter å ha kastet mye med den i dag er jeg så fornøyd at jeg har fått lyst på ei til  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Kasta senest med Multi #4 tidligere i dag (og Opti #4).

Multistanga er konge! Dette er ei stang å trives med. Ligner mye på Grey Line, men virker faktisk enda lettere og mer spenstig. Hvis det går an  ;D Kanskje til og med litt dypere enn Grey Line. Og prisen har jo blitt kjempeattraktiv! Det er jo det tøffeste av alt synes jeg. Faktisk.

Opti Streamen føles kanskje mer ned i håndtaket og har litt mer punch ved akkurat kast fra vannet. Utrolig lett å spenne opp. Og smalt i veien noe forferdelig ved overhåndskast. Skal for moro skyld ta en tur med nesten hele Loop #4 familien - Grey Lineen, Opti og Multi på stranda nedenfor her en dag for å føle litt mer på forskjellene.

For ordens skyld må jeg vel si at jeg er sponset av Loop, men håper det er greit å si noe om positive opplevelser allikevel.

 

Blir forrsten moro å prøve stengene med enda flere snører. Har prøvd de med Vision Presentation2, Airflo Tactical Trout og Loop OptiStream. Kjempebra ørretsnører alle tre, spør du meg. På hver sin måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Da var ryggsekken i boks (Bergans Alpinist I)

2 stenger er bestilt (Albright EXS, 9' #4 og 10' #7), samt Snowbee XS snøre # 7(Extreme Distance).

Da gjenstår ei fluesnelle, vadebukse og en GL Drifter belly++

 

Gleder meg forøvrig til å høre flere tilbakemeldinger på de nye LOOP-stengene!!

Utseende er det ingenting å utsette på..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kasta senest med Multi #4 tidligere i dag (og Opti #4).

Multistanga er konge! Dette er ei stang å trives med. Ligner mye på Grey Line, men virker faktisk enda lettere og mer spenstig. Hvis det går an  ;D Kanskje til og med litt dypere enn Grey Line. Og prisen har jo blitt kjempeattraktiv! Det er jo det tøffeste av alt synes jeg. Faktisk.

Opti Streamen føles kanskje mer ned i håndtaket og har litt mer punch ved akkurat kast fra vannet. Utrolig lett å spenne opp. Og smalt i veien noe forferdelig ved overhåndskast. Skal for moro skyld ta en tur med nesten hele Loop #4 familien - Grey Lineen, Opti og Multi på stranda nedenfor her en dag for å føle litt mer på forskjellene.

For ordens skyld må jeg vel si at jeg er sponset av Loop, men håper det er greit å si noe om positive opplevelser allikevel.

 

Blir forrsten moro å prøve stengene med enda flere snører. Har prøvd de med Vision Presentation2, Airflo Tactical Trout og Loop OptiStream. Kjempebra ørretsnører alle tre, spør du meg. På hver sin måte.

 

Jeg kjøpte Multi'en i 9'6 fot #6, med tanke på lett laks og sjø-ørretfiske !

Prøvde først et gammelt Guideline-snøre jeg har liggende (vet ikke hvilket) i #6, uten at det ga den helt store opplevelsen !

Så satte jeg på et Opti Stillwater snøre, og da våknet stanga til liv  :D Kan bare komme på ett tilfelle der jeg har fått så godt inntrykk av ei ny stang, og det var med Scott G2, ei langt dyrere stang !

Tilpasset en klump til Multi'en i går også ,endte på ca 10m, 16gr (flyteklump), og herregud som det gikk  ;D

I dag blir det å komme seg til rennende vann og få prøvd den på underhånds-kast !

Med denne aksjonen føler jeg meg rimelig trygg på at det kommer til å bli gøy !

Jeg lar meg faktisk imponere av så fantastiske stenger til en så grei pris, og ser ikke bort fra at både Opti og Multistengene kommer til å gi Loop en skikkelig opptur  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kasta senest med Multi #4 tidligere i dag (og Opti #4).

Multistanga er konge! Dette er ei stang å trives med. Ligner mye på Grey Line, men virker faktisk enda lettere og mer spenstig. Hvis det går an  ;D Kanskje til og med litt dypere enn Grey Line. Og prisen har jo blitt kjempeattraktiv! Det er jo det tøffeste av alt synes jeg. Faktisk.

Opti Streamen føles kanskje mer ned i håndtaket og har litt mer punch ved akkurat kast fra vannet. Utrolig lett å spenne opp. Og smalt i veien noe forferdelig ved overhåndskast. Skal for moro skyld ta en tur med nesten hele Loop #4 familien - Grey Lineen, Opti og Multi på stranda nedenfor her en dag for å føle litt mer på forskjellene.

For ordens skyld må jeg vel si at jeg er sponset av Loop, men håper det er greit å si noe om positive opplevelser allikevel.

 

Blir forrsten moro å prøve stengene med enda flere snører. Har prøvd de med Vision Presentation2, Airflo Tactical Trout og Loop OptiStream. Kjempebra ørretsnører alle tre, spør du meg. På hver sin måte.

 

 

Jeg kjøpte multi i klasse 5 og synes denne var knall med en kjempe god pris..

synes denne føles litt dypere enn greyline, har prøvd et wetcell #5 og et xxd #5 på den og dem kaster som bare det :)

prøvde også flere av opti stengene, utrolig gode stenger også.. :)

gleder meg til å prøve mere på villmarksmessa i bardu.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...