Gå til innhold

Femunden


helland

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på kanotur til Femunden i sommer. Er der noen som vil hjelpe meg med info ang. fluer, turforslag, når jeg bør reise, hvor jeg bør reise osv? Har lyst på min første aure over kiloen. Jada...jeg vet at man først og fremst ikke skal skremme fisken, vite hvor den står, velge riktig flue, ha trua på jeg driver med osv  ;D En godelv uten for mye mennesker hadde vært fint. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kanopadling på Femunden har jeg aldri skjønt. Å padle på selve Femunden kan fort vekk være livsfarlig. Det blåser opp fort og det er vel ikke noe særlig sjarm over å padle på en så stor sjø. Av fiske så er det vel heller trollingfisket som dominerer på Femunden, ikke fluefiske...

Det som derimot kan være en fin tur, er å følge vassdragene inne i Femundsmarka. Men det er en tøff turer med endel bæring. Vil anbefale å ta båten inn til Røa noe bæring opp til Roasten, så kan du plade/bære helt over til Sverige via ulike ruter.

 

Til det med klekking; første uka i juli klekker det insekter, men det klekker også fiskere... siste uka i juni kan være vel så bra.. men det er egentlig hemmelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke interressert i å padle rundt i et innlandshav. Jeg så egentlig for meg endel padling i elver i området, men jeg vet lite og ingenting om Femunden og Femundsmarka ennå. Ta båten inn til Røa sier du? Hørtes fristende ut. Må kjøpe noen kart over området slik at vi kan planlegge litt. Når du sier bæring, hvor lange strekninger snakker vi om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det blir vel noen hundre meter fordelt på en 5 kilometer lang strekning. Det er en litt tøff tur. Men sjekk ut denne boka "Kanopadling i Norge". Der er det beskrevet i detalj flere ruter i Femundsmarka. http://www.cappelen.no/main/Katalog.aspx?f=8771&isbn=8202216656

 

De letteste padlerutene finner du på svensk side, der kan du kjøre helt frem til vannsystemet og padle deg over til norsk side og tilbake igjen. En fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei helland,

 

Jeg var i Femundsmarka i fjor. Tog færgen til Røa, padlede/bar op til Roasten.

Det er som der blver sagt en MEGET stor del af vejen du skal bære din kano og alt dit udstyr. Der er ca 6 km op til Roasten og vi bar i hvertfald halvvejen :o det er meget bæring med kano og udstyr.

 

Har hørt at der ikke skulle være så meget bæring hvis man starter ved Kjeringsjøen, i Sverige

 

Du kan se billeder fra vores tur i fjor her: Billederne er desværre fjernet fra serveren

 

/Vagn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite bæring fra svenskesiden ja.

Har i alle fall 2 forskjellige ruter man kan velge på for å nå Rogen,

pluss at man kan velge mellom Røa og Reva.

Røa kan man ta tur-retur, eller hele veien ned til Femunden.

Velger man Reva, så har man Revsjøn og Styggsjøene også å prøve.

Anbefaler kartene:

Grøna kartan 172A-Rogen (1:50000).

Femunden turkart (1:100000).

Om mere info ønskes, send en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er nok noe risky. Men er du heldig med været kan du råke på godt fiske. Men jeg ville holdt meg i lavere strøk, kanskje Galtstrømmen/Isterfossen eller Jyltingsmarka..

 

Risky når det gjelder været?

Hvilke fluer burde jeg ha med meg?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er nok avhengig av godt vær. I fjor kjørte brøytebilen hele dagen 17. mai på drevsjø....

Men, treffer du så kan du få noen kanon baetisklekkinger. Og jeg ville hatt med meg noe mygg. Maur er ofte en vinner tidlig på sesongen. Oppsøker du vann, kan du treffe første vespertina/marginata klekkingen ( selv om jeg tror det er litt tidlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fine bilder Vagn.

Hvor lenge var dere i marka, hvor campet dere og hvor langt inn dro dere...???

 

Tommy.

 

Vi var der i knap 2 uger, vi kamperede der hvor vi syntes vi lige havde lyst til at ligge men kun på afmærkede pladser og husk på : DU MÅ IKKE SLÅ TELT OP PÅ ØERNE.

 

Vi startede som sagt ved Femunden og vores sidste camp var ved Storbuddhåen, der er en fin plads markeret på kortet.

 

Vi gik op til Kløfthåen langs Røa, som vi så fiskede retur - fantisk flot tur.

 

Du kan rolig glæde dig.

 

Min tur til sommer er desværre blevet aflyst da min makker er blevet opereret i benet.

 

Vi tager så en tur til Lapland i stedet for, flyver ind i Helikopter og skal fiske helt inde i vildmarken ;D

Det glæder jeg mig helt vildt til  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...