Gå til innhold

Tanaelva og omegn


Vitzefritz

Anbefalte innlegg

Hei, vi er noen kompiser som skal til Tana i sommer. Vi skal disponere en hytte i

nærheten av Skippagurra/. Vi kommer til å fiske med forholdsvis lett utstyr (så

ørreten er vel å foretrekke). Vi tenkte å prøve litt i selve Tana-elva og noen av sideelvene.

Er det noen som vet om bra fiskevann(ørret/røye) i nærheten?

Ellers noen tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi er 4 kompiser fra Drammens området i samme ærend. Skal til Tana i uke 27 og har leid en hytte ved utløpet til Laksjohka og det blir fiske både i sideelva og Tana hvor vi disponerer båt. Har aldri vært i Finnmark før så det blir spennende (kan jo ikke hjelpe til med spørsmålet ditt da  :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! Da er dere der uka før vi drar opp. Det blir

spennende, gleder meg som en unge.

På kartet ser det ut som det også er flere fiskevann i nærheten.

Det er kort vei til grensehandel i Finland. Håper de har en liten fiskebutikk

der også, man kan sikkert få bruk for nødhjelp. Jeg har hørt at Laksjohka skal være

bra.

 

Dere får ha lykke til med planlegginga! - så får vi håpe at vi får noen tips.  :)

 

Det er bare 4 mnd igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør prøve tørrfluefiske etter smålaksen (Laksjohka-diddin) i Laksjohka! Det er også en og annen pen ørret i denne elva, hvis ikke mye har forandret seg siden jeg var der inne i tre uker for 12-13 år siden da..

 

Vi fisket "vått" etter laksen den første dagen og fikk ingen ting, før en av oss satt på en liten "bomber" og fikk fisk. Da fikk vi over 20 laks på tørt de to neste dagene, og mistet sikkert like mange. Fiskene lå på mellom 1-3kg. Artig på lett utstyr.. ;)

 

Hvis dere går fra Sirbma, så er det lett å gå opp Laksjohka. Vi fikk vel mest laks og ørret fra der elvene møtes, og en km nedover.. Ovenfor "krysset" fikk vi enorme mengder med røye, men ingen av stor størrelse. Det er også mange vann i området, men mange av dem var ødelagt av garnfiske da vi var der. Fant garnrester over alt, og samene hadde forsøplet flere steder. Dette ødela en del av stemningen, og du kan også treffe på en del folk.. Men som sagt, dette er erfaringer fra mange år tilbake. Mye kan ha endret seg til det bedre.. :)

 

Uansett, det er fin natur og fine fiskeplasser i området, hvis dere bruker litt tid på å bli kjent.. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming !

 

Takk for gode tips. Du skulle ikke ha noen bilder eller henvisninger til "bombere" som virker i Laksjohka ? eller er mønster mindre viktig. Fiskes bomberne i dead drift eller stripende ? Aldri fisket laks med tørt tidligere så dette blir spennende.

 

MVH

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fisket i Laksjokka, men i mine elver funker bomberne både i dead drift og stripende. Fisker de først dead drift. Prøver så stripende på neste kast... Men vårfluer funker også på smålaksen ;)

 

Jeg fisket også bomberne som JK, og alltid dead drift først...

Det kan være du vil slite litt med kroking til å begynne med, for de kan ta flua på så jæ... forskjellige måter. Flere av de fiskene som tok flua gikk opp i lufta og tok flua på vei ned (helt sant!)...

 

Ikke bruk for store bombere.. Jeg bandt opp bombere som er litt mindre enn de du ser i butikken, dvs bare litt større enn en "grandis-lengde"...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kom hjem fra jokha på tirsdag, litt seint med tips nå men prøv wolf og riffling hich. RH er helt fantastisk å fiske med. Laksen er helt vill etter den, måten de tar på er også verd å fiske med den i en uke for å få en fisk på den.

Prøvde RH 400 meter nedstrøms tanabru, var enorme mengder harr der og de likte RH kunne fylt en bøtte med 3-500 på en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...