Gå til innhold

Vanskelige C&F fluebokser


tm

Anbefalte innlegg

Har alltid sett på meg selv som ihvertfall middels begavet, men disse C&F flueboksene har jeg stussa over.

 

Har lest flere ganger på forumet at de er bra og kule. Har 2 selv og har vært fornøyd, men har ikke skjønnt hvorfor de er så mye bedre enn andre bokser. De ser kanskje litt kulere ut, men måten å feste fluer på har jo vært lik har jeg trodd. Kanskje til og med vanskeligere.

 

I dag så jeg Ørretjegeren for 7 gang, plutselig stussa jeg når han ene guiden viste frem fluene sine i C&F bokser. Jeg har festa fluene mine feil. Dette har jeg gjort et helt år. Jeg har kjørt krokspissene inn i foamen.

 

Litt flau, men legger denne ut for å hjelpe andre som også sliter litt med hjernebarken.

 

post-384-13949849076846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

LITT FLAUT???  ;D ;D ;D

Du er sikkert ikke den eneste....

C & F-boksene er ikke de eneste med denne type foam. Scierra bl.a. leverer tilsvarende.

Fordelen slik jeg ser det er slitestyrken til disse boksene, samt at fluene kan stables og sorteres både penere og tettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh...De er vel feil ontert på bildet der? De skal vel vere med krokbøyen inn i hakka?`slik at du ikke skader foamen med spissen?

 

Jepp. Mulig jeg ikke var helt klar her, men bildet er sånn som fluene var montert før jeg skjønnte implenterings feilen min.

 

Og ja, de har nå blitt snudd nå. Synd at foamen bærer litt preg av akupungtur.

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk morsomt  ;D  ;D  ;D

Omtrent som da jeg var så fortvilet over hvordan en bekjent av meg spleiset fortommen sin til fluesnøret at jeg ga ham noen sånne R. Moser løkker til å hjelpe seg med !

Da jeg senere fikk se at han faktisk hadde knytt fast fluesnøret med blåknute i løkka, og på utrolig vis knytt fortommen i selve strømpa, skjønte jeg at dette kanskje ikke var til hjelp alikevel  :D

Senere toppet han dette med å kjøpe seg ei knallgod 5-delt Orvis Trident stang, hvorpå han fant det så kjedelig å montere alle delene at han limte sammen noen av dem med superlim  :o  ;D

Om ikke det i seg selv var full krise, presterte han å få limt delene skjevt på hverandre også ! Stanga hadde spigot-holker, og dette var selvfølgelig umulig å få fra hverandre igjen !

Han ga seg uansett ikke før det ble brudd i skjøtene og stanga kunne kastes, noe som nok var like greit  ;D

Stanga kostet bare mellom 5000-6000 kr i norge på den tiden . . .  :D  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Fantastisk morsomt  ;D  ;D  ;D

Omtrent som da jeg var så fortvilet over hvordan en bekjent av meg spleiset fortommen sin til fluesnøret at jeg ga ham noen sånne R. Moser løkker til å hjelpe seg med !

Da jeg senere fikk se at han faktisk hadde knytt fast fluesnøret med blåknute i løkka, og på utrolig vis knytt fortommen i selve strømpa, skjønte jeg at dette kanskje ikke var til hjelp alikevel  :D

Senere toppet han dette med å kjøpe seg ei knallgod 5-delt Orvis Trident stang, hvorpå han fant det så kjedelig å montere alle delene at han limte sammen noen av dem med superlim  :o  ;D

Om ikke det i seg selv var full krise, presterte han å få limt delene skjevt på hverandre også ! Stanga hadde spigot-holker, og dette var selvfølgelig umulig å få fra hverandre igjen !

Han ga seg uansett ikke før det ble brudd i skjøtene og stanga kunne kastes, noe som nok var like greit  ;D

 

Fiskekompiser er ikke som andre kompiser... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk morsomt  ;D  ;D  ;D

Omtrent som da jeg var så fortvilet over hvordan en bekjent av meg spleiset fortommen sin til fluesnøret at jeg ga ham noen sånne R. Moser løkker til å hjelpe seg med !

Da jeg senere fikk se at han faktisk hadde knytt fast fluesnøret med blåknute i løkka, og på utrolig vis knytt fortommen i selve strømpa, skjønte jeg at dette kanskje ikke var til hjelp alikevel  :D

Senere toppet han dette med å kjøpe seg ei knallgod 5-delt Orvis Trident stang, hvorpå han fant det så kjedelig å montere alle delene at han limte sammen noen av dem med superlim  :o  ;D

Om ikke det i seg selv var full krise, presterte han å få limt delene skjevt på hverandre også ! Stanga hadde spigot-holker, og dette var selvfølgelig umulig å få fra hverandre igjen !

Han ga seg uansett ikke før det ble brudd i skjøtene og stanga kunne kastes, noe som nok var like greit  ;D

 

Lime sammen stanga med superlim, nå lo jeg godt her. :)

 

Det er noe med disse lite gjennomtenkte snarveiene som er utrolig sjarmerende. En polsk kompis av meg, nekta å kjøpe ordentlige vadesko. Han insisterte på å bruke farens feltstøvler fra den stolte polske arme. En sein høstdag for noen år siden kjørte vi fra Oslo til Koppang for å fiske harr. Vi var fremme 10:05.

 

10:45 tryna han i elva p.g.a glatte strøvler, siden han ikke hadde skift og min daværende volvo 360 ikke hadde fungerende varmeapperat så mått vi dra hjem 10:50.

 

Var litt sur da. de 3,5 timene hjem til Carl Berner var preget av stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med dette at når vi står overfor genialt enkle løsninger så har vi ofte en tendens til å gjøre det vanskelig, og sånt blir det, om ikke annet, mye moro av  :D

Har også en fiskekompis som nærmest har et religiøst forhold til sine låringser med åleglatte såler !

I fjor tilbød jeg meg å gi bort ei pustende vadebukse og sko til ham, men neida, det var visst mer praktisk med låringser fikk jeg høre  ;D

Han banner og sklir om hverandre når han står i elva, men ikke pokker om han skal prøve sko med filtsåler !

Jeg husker selv hvor håpløst det var å vade på steinbunn med disse gummistøvlene, og hvor fantastisk det var første gangen jeg tok ibruk vadebukse og sko med filtsåler, så jeg har vanskelig for å forstå denne motviljen !

På en annen side er jeg litt fascinert av denne holdningen også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

ehhh...De er vel feil ontert på bildet der? De skal vel vere med krokbøyen inn i hakka?`slik at du ikke skader foamen med spissen?

 

Jepp. Mulig jeg ikke var helt klar her, men bildet er sånn som fluene var montert før jeg skjønnte implenterings feilen min.

 

Og ja, de har nå blitt snudd nå. Synd at foamen bærer litt preg av akupungtur.

 

TM

 

Hører med til historien at eg heller ikke skjønte desse "hakka" første gangen eg såg ein slik boks :):):)

 

Glemte berre å ta det med i forrige innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA!!! :o

Har 5 stk. slike bokser fulle av fluer.Har gjort samme feilen som trådstarter,har en jobb mot sesongstart.

Takk for tipset..

 

 

Endelig gjør jeg noe godt i verden.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin historie den der oppe med han som limte stangdelene. Jeg smilte godt av den.

 

Selv har jeg opplevd et par eksempler på kommende fluefiskere som har montert snøret innerst og backingen ytterst på snella. Noe mer vanlig den kanskje, hva vet jeg? Det viktigste er at det blir riktig til slutt. Vi har gjort mye rart gjennom årene de fleste av oss antar jeg. Jeg ler av meg selv, men aldri av andre  ;)

 

Over til fluebokser.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)Aj, aj, aj. Jeg har også stusset over hva som er så genialt med C&F, men kjøpte selvsagt likevel en boks til nær 500 kroner. Brukte forrige sesong på å resonnere meg frem til hvilke side av foamen som krokspissen skulle festes. Har aldri vært helt komfortabel med svaret jeg til slutt kom frem til. Nå bærer det rett hjem, og i dag dropper jeg middag med kone og barn. Her må det sorteres og ryddes i viktige saker.

 

Jørn

C&R! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg var ung og dum forvillet jeg meg nedi Orkla en kveld. Der møtte jeg en som strevde så inni granskauen med kastinga si. Han lurte etterhvert på om jeg ville prøve stanga hans. Han hadde investert både i stang, vadeutstyr, kastekurs og laksevald dette året og var ikke helt fornøyd.

Han hadde gått hele sesongen med WF snøret feil veien :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg var ung og dum forvillet jeg meg nedi Orkla en kveld. Der møtte jeg en som strevde så inni granskauen med kastinga si. Han lurte etterhvert på om jeg ville prøve stanga hans. Han hadde investert både i stang, vadeutstyr, kastekurs og laksevald dette året og var ikke helt fornøyd.

Han hadde gått hele sesongen med WF snøret feil veien :) :)

 

La oss håpe det ikke var instruktøren hans som monterte snøret  :P

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre gode eksempler på "Utstyr feilmontert":

1) En svenske jeg traff på Vestlandet hadde følgende å si om tubefluer: "Dom beter sig så konstigt i vattnet, det känns som dom är riktigt tunga..." Antageligvis fordi han monterte dem feil vei - med kroken ved hodet og vingen pekende mot fortommen. Vannmotstanden var enorm - bøyd stang og greier.

 

2) Skyteline i stedet for fluesnøre - min tidligere sjef skjønte at dette hadde mindre frisksjon og greier, men det var veldig vanskelig å kaste med...  ;D

 

3) WF-snøre montert feil vei (klassiker). Det var meg, det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...