Gå til innhold

Fiskebriller


Gjest Kristian R

Anbefalte innlegg

Har man brukt et par gode pola briller med ekte glasslinser er det ingen vei tilbake til plastlinser senere. Bedre kontraster, mindre stress for øynene, lenger holdbarhet osv osv. Verdt de ekstra kronene, end of story.

 

Ekte klasslinser har teoretisk den beste optikken, det er det vel ingen tvil om. Men veldig holdbart er det ikke. Det er faktisk veldig lite holdbart, og knuser fort. Jeg er iallefall så klønete at hvis mine fiskebriller hadde hatt klasslinser så ville de vært knust 10 ganger, for lenge siden. Jeg bruker også brillene mye pga. beskyttelse for øynene. Og da er det jo relevant å spørre hvordan klassliner takler 5 gram stål susende gjennom lufta i 150 m/s. Jeg forestiller meg at det kan bli lite pent om det clouser-hodet treffer brilleglasset. Polycarbonate linser tåler det, eller de knuser iallefall ikke. Til og med enkle plastlinser  beskytter deg myyye bedre glasslinser. 

 

Det finnes noen sykt bra polycarbonate linser der ute, og optikken er ikke såå mye dårligere en glass, at det gjør noe (om du i det hele tatt er i stand til å merke  forskjellen da). 

 

Og glass er tungt, det er det ikke noe tvil om. 

 

Så som fluefisker synes jeg man skal tenke seg om et par ganger før man kjøper rene glasslinser. 

 

-Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå Guideline Viewfinder igjen etter at jeg mistet mitt forrige par i fjor. Har ikke prøvd så mange briller, men har hatt god nytte av mine. Fjerner reflekser bra og med gule glass kan de også brukes litt utover skumringen. Sitter godt på skallen og veier lite, noe jeg synes er en fordel. Har aldri prøvd glass, men synes Viewfinder er veldig mye fiskebrille for 399,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vebjørn, er ikke enig i at glasslinser er veldig lite holdbare. Er klar over at polycarbonate i teorien er sterkere enn glass, men i fiskebriller av høy kvalitet vil glasslinsene oftest være bedre enn det som oppfattes som "standard glass". Har selv tre par fiskebriller med glasslinser, særlig det ene begynner å dra på åra, men har aldri hatt en eneste sprekk eller knas. Fra samme merke (Smith/ AO) har jeg også hatt polycarbonate linser, disse har nå for mange riper til at jeg orker å bruke dem.

 

For meg er optisk kvalitet og høy ripe motstandsdyktighet årsakene til at glass er nummer 1. Dessuten er det greit å vite at om flua treffer glasslinsa på moderne fiskebriller vil ikke linsa gå i tusen knas med splinter i øyet som resultat. Vektforskjell? Vel, på brillene jeg bruker og har sjekket ut er linsa så tynn at det spiller mindre rolle. Innfatningen utgjør størstedelen av vekta.

 

Er likevel enig i at gode polycarbonate briller er et bra alternativ, de er bedre enn vanlige plast briller og koster mindre enn glass. Men som jeg sa i forrige innlegg, har man vent seg til glasslinser går man ikke tilbake til plast.   

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var så uheldig å ødelegge brillene mine her i går. Må jo skaffe meg et par til, og måtte derfor skjekke litt rundt om hvor mye glasslinser faktisk tåler. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=x9hkF9irI3k

 

Og for å si det sånn: Jeg skal ikke bruke glasslinser når jeg er ute å fisker!

 

Mitt gamle par var oakley jupiter squared med tungsten iridium linser. Bedre fiskebriller skal du lete lenge etter, så jeg vil nok kjøpe meg et nytt par med de samme linsene. 

 

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Først og fremst: Det er en grunn til at alle bra kamera- og objektivprodusenter bruker glass i sine linseelementer når de lager dyre lyssterke kameraobjektiver. Gjerne med 15-16 linseelementer i et objektiv, som gjerne koster like mange tusenlapper. Glass er det mest optisk perfekte, som Cascade sier. 

 

For det andre: Det er veldig stor forskjell på glass også, og laminert egnet glass tåler langt mer enn bare herdet glass, fordi det opptar sjokket og sprer det utover en større flate slik at det ikke blir glassplinter. Blant annet. (Selv i bilers frontrute (som er "billigglass" i denne sammenhengen), splintres ikke glasset, som i denne "reklamefilmen"  :)  )

 

Noen typer plastikklinser tåler nok sikkert noe mer enn noen typer glass. Men jeg ville aldri vært bekymret for å dra på fisketur med 9 lags Maui Jim-glass eller 9 lags Action Optics-glass   :)

 

 

Man bør også huske på at denne Oakley-filmsnutten er en reklamefilm for Oakley  :) Mulig de har lett verden rundt for å finne glasslinser fra de beste under sammenligningen. Eller mulig ikke. Et herdet glass fra en eller annen, og CR-39 fra en eller annen, hva vet vi   :) De sier jo ikke fra hvem, så det er ikke etterprøvbart  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At glass rent teoritisk er det beste optiske materiale har det ikke vært noe tvil om. Men hvis man prøver de beste polariserte polycarbonate linsene, og glasslinser om hverandre, så er det ikke bare bare å se forskjell. Jeg prøvde både glass og polycarbonate fra Maui Jim i fjor. Så ned i vannet fra kaia, og greide ikke å finne ut av hvem som var best. Likevel endte jeg opp med glasslinse, og har den nå som "kosebrille". 

 

Du har jo helt rett Andrè. Glass er så mangt, og jeg vet ikke engang hvordan glass som brukes i briller. Jeg bare synes det høres skummelt ut. 

 

Joa det er viktig å ha en kritisk holdning til slike reklamefilmer, men faktum er at Oakly er de eneste som utfører slike tester (etter hva jeg har fått med meg iallefall). Her er en annen snutt hvor et par MJ Kahuna glassbriller sliter veldig. Det er jo bare å etterprøve...

(0:30) 

 

Men når sant skal sies, så er det jo svært få norske fluefiskere som i det hele tatt fisker med fluer som er så tunge at det er av betydning. Og kraftige stenger ikke minst. Men det finnes faktisk noen av oss som står hele vinteren med ekstremt tunge fluer susende en halvmeter fra hodet i voldsom fart. Jeg er 18 år, og redd for øynene mine. Kanskje litt for engstlig, men jeg føler det er bedre å være på den sikre siden...

 

Det blir ikke riper like lett i glass da, og det er jo en kjempefordel. Likevel har jeg ikke hatt noe problemer med det etter tre år med polycarbonate. 

 

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den store fordelen er jo at vi alle står fritt til å velge fritt om vi vil ha godt optisk glass, billigere glass eller annet materiale, som også er godt og sikkert også av forskjellig optisk kvalitet  :) Vi ender stort sett opp med det vi er fornøyd med etter noen år. Få vil kompromisse med det øya ser, og da velger vi det vi synes er bra, om det er glass eller annet  :)

 

Finner man briller man er fornøyd med, glass eller ikke, i 460nm eller 580nm så kjører man på det. Det viktigste er hva man ser selv med brilla og ikke hva andre synes   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd diverse polabriller, i både glass og plast, og i alle prisklasser. Kortversjonen er at det meste funker, så lenge glassene ikke er veldig ripete. Jeg tror ikke man ser flere fisk med briller til 3000,- enn med briller til 300,-. Derimot har jeg erfart at fargen på glassene kan ha en del å si.

 

Driver mye med visuelt fiske/spotting, ofte på natta i midnattsol, og da er spotteforholdene som regel ganske marginale.

Til nattespotting i midnattsola foretrekker jeg lyse, knallgule glass som booster lyset litt - sånne som gjør at man ser ut som en sinnsyk voldtektsmann;)

Har et par billige med plastglass fra Loop som funker veldig fint til dette formålet, men svakheten er at det veldig fort blir riper i dem, så jeg har vært gjennom noen par. Har også hatt noen sånne fra Guideline som var akkurat like bra/dårlige.

 

De siste årene har jeg hovedsaklig brukt Ray-Ban med polariserte glass (bronsefargede) som allround fiskebriller på dagtid, og synes de funker meget bra. Det er god kvalitet på innfatninga, og pilotmodellene har jeg tråkket på flere ganger uten at de har blitt ødelagt, det er bare å bøye dem tilbake. Det skal også ganske mye til for å lage riper i dem. Jeg opplever ikke noen forskjell på kontrast/optisk kvalitet i forhold til dedikerte fiskebriller, men det kan godt hende det faktisk er målbar forskjell, for alt jeg vet.

 

Tror det skal ganske mye til for å knuse glassene på et par vanlige briller, så det er ihvertfall ikke noen avgjørende faktor for meg - så tunge fluer bruker jeg ikke.

Min konklusjon må vel bli noe sånt som at dyrere briller som regel har vesentlig bedre byggekvalitet enn billigere. Ikke noen bombe, mao.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gitt Villmarksbutikkens nye VMB briller en sjangse. De har nå kommet med 2 stk helt alminderlige briller i utseende. Og også i 2 pris klasser.  trur dette var 499,- og 599,- selv falt de til 499,- i smak utseende messig. det er samme glassene på begge brillene. Kort fortalt, de funket utmerket!
Og også til en utmerket pris. Kim og Stein må jeg virkelig gi honør til med sine nye VMB produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål fra en som ikke har det minste peiling på briller,men ville det

ha betydning å velge glass som ikke filtrerer bølgelengden som fisken ser?

Eller ville jeg selv ha blitt blendet og dra liten nytte av det?

Tom.

Er du seriøs nå Tom, eller bare tuller du? 

Nå vet jeg ikke helt hva fisken ser av farger. Har jo hørt at den har fargesyn, og da sikkert ser de fargene vi gjør (400-700nm). Solbriller filtrerer ikke ut dette lyset, Tom, da ville vi ikke kunne sett noe ;) I og med at det er snakk om så mye UV materialer, så har vel fisk mulighet til å "se" stråling med lavere frekvens også. Dette man jo forsåvidt filitrere bort, for vi vil ikke kunne se det uansett. Når strålingen blir for energirik så blir den jo skadelig, og det er jo den som blir filitrert ;) 

 

Hva er det du egentlig vil oppnå med "å velge glass som ikke filtrerer de bølgelengdene som fisken ser"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål fra en som ikke har det minste peiling på briller,men ville det

ha betydning å velge glass som ikke filtrerer bølgelengden som fisken ser?

Eller ville jeg selv ha blitt blendet og dra liten nytte av det?

Tom.

Det er hva jeg kaller et godt, og særdeles intrikat spørsmål :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...