Gå til innhold

Ny sø-ring


Sailfish

Anbefalte innlegg

10 SØfluer blei sendt i dag.  8)

Kun disse 2 type fluer som har gitt meg sø da jeg var med på konkuransen på Tønsberg (2007).

Fluene var ikke så pent å se på men har i hvertfall leverte fisk hver gang jeg var på tur.

mvh

tyrone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :D

 

Jeg fikk fluene dine i dag TY, ser kule ut ;)

 

Kan du ikke fortelle litt om historien til fluene?

Når funker de best? morgen/dag/kveld/natt, vind ell stille, kaldt vann ell varmt vann, strøm ell ikke strøm...o.l. ;)

 

Hei Tom Andre,

Fluene mine er ikke så vanskelig å fiske med. Her er litt stips om hvordan kan man bruker det.

 

TY's rekeimitasjoner:

Jeg er opprinnelig fra filipinene, og som alle vet at hele landet har jo ca over tusen øy. dvs mest parten inntekt er fra sjøen, bortsett fra landbruk. Filipinene er kjent for å importere konge reker, blant annet kina som ofte bestiller tonn vis .....

 

Det er mange type/art reker som finnes, jeg kan i hverfall 6 av de. Det beste av de var konge reker som kan bli stor opp til 400 til 500gr. Faren min driver med en konge reker oppdrett. Han kjøper reke yngel fra de var som et nål på 2-3cm i størrelsen. Han kjøper faktisk fra 300,000 til 500,000 reke yngel hvert år hvor man kan bli heldig hvis 100,000 av de som kan overleve i løpet av 1 måned. Veldig interesant å studere adferd på rekene hvordan de reagerer på lys, flo, lav vann, jagget av en rovfisk og hvordan de skjule seg mot andre fisk (bland annet hav abbor). Etter å ha vokst opp fra en landsby som driver med reke industrien så kan jeg si at jeg kan når man prater om reker.

 

Ty'srekeimitasjon kan fiskes som vanlig. lang sakte inntrekk, små rykk, og pause inni mellom (stille sjø). Det kan også fiskes 3-4 rask inntrekk med noen pause ved flo .dvs med strøm. Rekene ofte gjør dette når de ble jagget av en rovfisk . Kan også imitere en sild ved rask inntrekk. Dette flue er mest effektiv på dagen og like før det blir mørk, men tidlig på morningen er best. Kan fiskes med intermed og sink line. intermed line med sink fortom fungerer også utmerket.

 

Ty'spop:

Det imiterer en fisk som er skadet. Mest effektiv fra skumring til det blir lys tidlig på morningen. Helt bankers med litt bris hvor det lage noen pop lyder. Fungerer det også utmerket når man kaster på en brisling stim. 2-3-4 rykk -pause, Dette også fungerer bra til torsk fiske. men da må man ha lang sakte inntrekk. morsomt å se når torsken tar det på vann overplaten. Kan fiskes med flyt og intermed line.

 

Begge fluene har jeg fått fisk på både kaldt og varm temp i sjøen. Fungerer til alle forholdene. trenger bare å være på riktig plass og riktig tid. Husk ! gjerne lang spiss på fortomen (minst 1 meter) for å unngå knutter særlig ved kraftig vind forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mottat alle fluene :D

 

Er ikke lenge før dere mottar kjempekule fluer i posten ;)

 

Et spørsmål til Eirik Kittelsen: Er den reka du bandt til meg speys shrimp? Hvilke materialer brukte du?

 

Kan alle sammen legge ut bindebeskrivelsene de brukte? Gjerne også bonusfluene ;)

Kult med litt historie og hvordan den fisker best etc... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk en fin pakke med fluer i posten! Tenk, jeg hadde tenkt meg ut og fiske etter SØ i fjorden i regnet etter jobben. ;D

 

Fluene ble testet en etter en, og det ble med et napp og 4-5 jagende fisk >:(. Dessverre ingen fast fisk denne gangen :-\ :-\ :-\...

 

Utvilsomt meget fine fluer.  Takker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen, Det dukka opp 10 fine fluer i postkassen min og. Jeg gleder meg til å prøve alle fluene. ;)

 

Her er oppskriftene på mine Fluer:

 

Ty's rekeimitasjon:

Krok: Scierra Tactical Hooks wet,nymph str. 6

Øyet: Mono sene 0.50 (brent)

Tråd: Hvit silke xx strong lagartun

Kropp: Mylar tubing (str.S), med Hvit silke xx strong lagartun inni for sterkere kropp

Hode: Poly Bear (hvit) angler's choice

Antene: Isbjørn

 

Ty's popper:

Krok: Scierra Tactical Hooks salt water (str. 10-12)

Hale: Hvit marrabo eller rev hår , 3-4 gliss N glow pearl

Kropp: Cactus chenille (hvit eller svart) str.15mm

Hode: Tynn foam

Side finnen: Grå/hvit soft hakle

 

mvh

tyrone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...