Gå til innhold

Ballerina dun


Rønsingen

Anbefalte innlegg

Jeg fant dette mønsteret i siste Flyfishing and Flytying. Syns fluene så meget fine ut i hvertfall til de litt større døgnflueartene.

Så jeg lurte på om det er noen som har prøvd dette mønsteret?

 

Her er foresten et forsøk på å lage en Lepthophlebia imitasjon med mønsteret. Flua blei litt tjukk men neste blir sikkert bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal kroppen ligge oppå kroken? Ved fjærmyggfiske har jeg alltid tenkt at "vi binder fete imitasjoner men de ligner jo ikke orginalen pga et ganske fremtrende stykke metall som kroker jeg under flua" :-) Her synes jeg metallet er enda mer synlig..? Synspunkter?

Hvordan kan fisken bli så selektiv på f.eks grønn kroppsfarge, når flua likevel har denne kroken hengende? Hvis fisken tar rett nedenfra så ser den jo som regel ikke kroken, men... Slår meg når P. Krogvold snakker om no-hackel fluer også. Hvorfor i all verden tar den fluene med det metallet hengende, hvis den ikke vil ha en hacklet flue. Skal slutte å tenke så mye, blir bare frustrert.

 

-Esox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå det gjelder hva fisken ser og ikke ser så velger jeg å tro at den

legger merke til det som passer i forhold til den den nettopp har spist.

Har den spist maur så er den oppmerksom på farger, størrelser og fasong som minner om mauren. Hvordan man skal forklare dette når fisken ikke tar noe spesielt er verre. Da må det bli at den tar fordi det ser ut som mat.

Om kroken er der blir sikkert uvesentlig så lenge det andre stemmer.

Og slik er det ofte med resten av flua også. Eks. Selv om fisken beiter på vingemaur fisker fluer uten vinger utmerket, slike eksempler er det mange av.

 

Hva er materiallista di på flua over Rønsingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden tar den fluene med det metallet hengende' date=' hvis den ikke vil ha en hacklet flue. Skal slutte å tenke så mye, blir bare frustrert.[/quote']

 

Vel, dette er et veldig omfattende spørsmål, men skal prøve meg på et kort svar.... ;)

 

Fisken leter etter "triggere". Den ser etter "positive" tegn, ikke "negative".

 

Kort fortalt så betyr dette at om en fisk beiter på vulgata dun, så er det visse "triggere" som sier fisken at dette er riktig mat. Lengden og tykkelsen på kroppen, siluetten på vingen, eller "fotavtrykket" den lager i vannfilmen er tre markante egenskaper som skiller vulgataen fra andre insekter, eller f.eks fra en brun pinne med samme lengde og tykkelse som vulgataen. Slike "triggere" hindrer ørretten i å spise pinner og annet som lander på vannet, og jo fler triggere som stemmer på fluefiskerens imitasjon, jo sikrere er det at fisken tar flua.....

 

At fisken ikke ser "negativer" er vel også bare sant til en viss grad, for alle vet at en "up side down" døgnflue lurer flere fisk enn en med kroken ned (men kroker ikke like bra :evil: ), og mange fisk er så fortomsskye på tykk fortom, at fortommen er nok til at fisken ikke tar selv om imitasjonen er perfekt. Allikevel så overgår ofte de "positive" de "negative", og du får en sprellende fisk i andre enden av snøret.... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

At fisken ikke ser "negativer" er vel også bare sant til en viss grad, for alle vet at en "up side down" døgnflue lurer flere fisk enn en med kroken ned (men kroker ikke like bra ),

At oppned fluer lurer lettere fisk enn andre vet jeg ikke om jeg er enig i. Jeg har prøvd de fluene flere ganger og har ikke merket noe forskjell i responsen fra fisken. Snarere i disfavør oppned fluene. Men det kan godt være "trua" for alt jeg vet. For å strø ytterligere med salt i såret på oppned fluene så kan jeg referere til vår fisketur til trysil for to år siden. Husker det Flemming? Han som fisket med oppned fluer laugh.png' alt=':lol:'> og vi som fisket med "vanlige" laugh.png' alt=':lol:'>
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel' date=' dette er et veldig omfattende spørsmål, men skal prøve meg på et kort svar.... ;)

 

Fisken leter etter "triggere". Den ser etter "positive" tegn, ikke "negative".

de "negative", og du får en sprellende fisk i andre enden av snøret.... laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Ja, er kjent med teorien bak triggere og fiskens relativt lite utviklede hjerne :-). Men noen ganger stemmer det liksom ikke. Fjærmyggklekkere som henger i overflata og som ser "prikk like ut" (ehemm) som mine egne imitasjoner blir tatt. Mine imitasjoner henger til rusten tar dem. Skal selvfølgelig ikke påberope meg å vite at det ser likt ut fra fiskens ståsted, men makan til sær fisk som de go'fiskene jeg har kastet på i år har jeg aldri tidligere opplevd. I min frustrasjon skyldte jeg på fluekroken. Den er jo også ganske fremtredende på en liten myggklekker, da. Tviler på at fisken, med sitt lavoppløselige syn ser at jeg har tatt meg bryet med å dubbe engang.

 

Og ja, har forsøkt med fettet fortom, halvklekkede, helklekkede, høytstående, lavtliggende, spent, 0.10, mud. Og hva tok den til slutt? Montana!

 

Bg, som snart drar fram oterfjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å strø ytterligere med salt i såret på oppned fluene så kan jeg referere til vår fisketur til trysil for to år siden. Husker det Flemming? Han som fisket med oppned fluer laugh.png' alt=':lol:'> og vi som fisket med "vanlige" laugh.png' alt=':lol:'>

 

Ja, han som fisket med oppned fluer fikk ikke opp mange fisk, men han hadde da like mange "tilslag" på flua, hadde han ikke ??... dro bare bom, etter bom, etter bom... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Under aurevilli-klekkinger har jeg tidligere prøvd en del oppned fluer på kresen fisk, og synes det er lettere å lure opp en fisk på denne, men som sagt; jeg sluttet med disse igjen da bare én av 10 fisk ble kroket...... :cry:

 

Uten at jeg vet mye om "krokskyhet", så kan det jo være at oppned fluer fungerer best i våre mest besøkte elver, der fiskepresset er eksra stort, og fisken ofte blir satt ut igjen, men dette blir bare spekulasjoner....

 

PS: oppnedfluer skal være bra på å kroke stor sik - for de som driver med sånt fiske.... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan binde flua både med poly og foam. Her er matrial lista:

Bindetråd: Mørk nok til å lage en segmentert kropp.

Abdomen: 5mm tjukk foam kuttet i striper "litt" tjukkere en 1mm, eller polygarn. (farge etter arten du skal etterligne)

kjerne og feste snøre: 5X eller 6x monosnøre.

Hale: Microfibetts eller lignende

Hode/vinge: grå eller hvit poly garn.

Hackel: Hane i passende farge.

Cement: Flexament og Gel Ca glue.(lakering av overkroppen og til å holde kroppen på riktig plass på kroken.)

 

Selve bindebeskrivelsen er rimlig omfattende men hvis noen vil ha den så kan jeg komme med den også.

 

ideen bak flua er at kroppen skal ligge over hackelet altså kroppen over beina som de naturlige forbildene. Om dette funker bedre en andre veit jeg ikke, men opphavsmannen (Bill Logan) sier at flua fungerer utmerket og at den gjerne kan fiskes en til to størrelser større en det som klekker.

 

Kroken vil altid vere et problem for oss fluefiskere og denne fluen framhever kanskje kroken bedre en andre men jeg trur at denne imitasjonene vekker så mange triggere hos fisken at den ignorerer den ene "feilen".

 

Her er forresten et bilde av kroppen før den festes til kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for beskrivelsen!

Jeg skal lage meg et par stykker til vulgatafisket.

 

Et kult tips på forlengede bakkropper som kompis Arve bruker er å tre

inn en bit med backing på ei nål. Bind inn halefibere og smør på silikon på

backingen. Dubb et lag med f.eks flyrite over og la den tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...