Gå til innhold

'revolusjoner' innen stangbygging?


vinagunner

Anbefalte innlegg

vi hører stadig om 'revolusjoner' innen stangbygging, iaf hver gang nye serier skal lanseres :rolleyes:

 

men har det gått noe særlig fremover, eller er det mest snakk om 'sideveisforflytning' de siste 20 årene? knuste feks scott s3 eclipsen som den erstattet, eller sage xp kontra sp? er nye serier automatisk bedre, eller er de bare annerledes?

 

er det urimelig å anta at karbon for stangbyggere som stål for knivsmeder, og der har det jo ikke gått så mye fremover siden de sylskarpe samurai-sverdene ;)?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke skjedd så mye som produsentene vil ha det til. Forbedringer av eksisterende materialer er neppe revolusjonerende. Neste "revolusjon" vil forhåpentligvis være et materiale med egenskapene til karbon, men som ikke knekker.

 

Bortsett fra det håper jeg ikke det skjer så mye  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åffor det ???

 

du kjøper vel nye sko og dresser uten at de gamle er slitt ut eller går i stykker ;)

 

det oppstår jo så mye hype og mystikk fra produsentene at man lure om mye, om ikke alt, av det er BS!

 

kanskje det er like greit å ta på seg skylapper, når jeg tenker meg om ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he..skal prøve å være litt seriøs..  Er relativt fersk som fluefisker og tanken har jo slått meg noen ganger...er stengene som ble produsert for 5-10 år siden så mye dårligere?  Man fikk vel stenger med forskjellig aksjon da også....her kan det vel kanskje være noen gode bruktkjøp å hente....for de som like gamle ting da vel å merke... ;D

 

Hadde vel vært artig å visst om noen satt på en statistikk som viste at man får mer fisk med nye stenger....  :-\  Ballen herved sparket over til dere som har holdt på en stund... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke skjedd så mye som produsentene vil ha det til. Forbedringer av eksisterende materialer er neppe revolusjonerende. Neste "revolusjon" vil forhåpentligvis være et materiale med egenskapene til karbon, men som ikke knekker.

 

Bortsett fra det håper jeg ikke det skjer så mye  ;).

 

det siste må du si mer om, tmags!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke skjedd så mye som produsentene vil ha det til. Forbedringer av eksisterende materialer er neppe revolusjonerende. Neste "revolusjon" vil forhåpentligvis være et materiale med egenskapene til karbon, men som ikke knekker.

 

Bortsett fra det håper jeg ikke det skjer så mye  ;).

 

det siste må du si mer om, tmags!

 

Vel, mine favorittstenger nå er såpass bra på alle måter at jeg ikke ønsker meg noen forbedringer på dem. Annet enn at de blir bruddsikre. For meg er de perfekte fiskeredskaper, og det er alt jeg ønsker av ei fluestang. Vekta er også der den bør være. Så for meg har tiden kommet for å være konservativ  :).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke skjedd så mye som produsentene vil ha det til. Forbedringer av eksisterende materialer er neppe revolusjonerende. Neste "revolusjon" vil forhåpentligvis være et materiale med egenskapene til karbon, men som ikke knekker.

 

Bortsett fra det håper jeg ikke det skjer så mye  ;).

 

det siste må du si mer om, tmags!

 

Vel, mine favorittstenger nå er såpass bra på alle måter at jeg ikke ønsker meg noen forbedringer på dem. Annet enn at de blir bruddsikre. For meg er de perfekte fiskeredskaper, og det er alt jeg ønsker av ei fluestang. Vekta er også der den bør være. Så for meg har tiden kommet for å være konservativ  :).

 

 

 

En annen stor mann sa vel det samme om datamaskiner noen tiår tilbake.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really??  :o

 

Datamaskiner er antagelig det området hvor det alltid er rom for store forbedringer. Det er alltid behov for raskere maskiner og større lagringskapasitet. Den tilgjengelige teknologien er stadig flere hakk BAK behovet i markedet. Jeg har aldri, jeg gjentar *aldri* blitt imponert over noen datamaskin. Min siste anskaffelse er en Quad core Mac Pro maskin - helt grei. Så er det vel antagelig også den bransjen som melker markedet mest. Hadde de lansert den nyeste teknologien nå så hadde jeg kanskje blitt imponert.

 

For meg er utstyrsbransjen stikk motsatt. Der vrir man hjernecellene for å finne på noe nytt som ingen egentlig trenger  :D.

 

Grafitt som stangmateriale har på mange måter nådd en grense. Utviklingen nå gå ut på å gjøre materialet lettere og sterkere, ikke raskere/stivere. Derfor har de fleste kjente merkene brukt den samme grafitten de siste 10 årene, stort sett.

 

Samtidig har "ekte" stangbyggere (de som bygger med split-cane) aldri hatt mer å gjøre enn nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det ER forøvrig helt riktig som hevdet :) Det som er utviklet mest de siste åra, er tapering på klinge, resinen (limet) karbonet er "bakt med", stangringer osv.. dessuten er produksjonskostnadene gått ned. Forøvrig har karbon blitt, og bir fortsatt, bare dyrere og dyrere. Vi hadde SAGE graphite III og IMX på 80 tallet. Jeg er HiTech freak, men ingen revolusjon på de siste 15 år :) Dessuten var fluesnørene veldig gode/bedre enn mange er i dag å.. Utrolig men sant......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really??  :o

 

Datamaskiner er antagelig det området hvor det alltid er rom for store forbedringer. Det er alltid behov for raskere maskiner og større lagringskapasitet. Den tilgjengelige teknologien er stadig flere hakk BAK behovet i markedet. Jeg har aldri, jeg gjentar *aldri* blitt imponert over noen datamaskin. Min siste anskaffelse er en Quad core Mac Pro maskin - helt grei. Så er det vel antagelig også den bransjen som melker markedet mest. Hadde de lansert den nyeste teknologien nå så hadde jeg kanskje blitt imponert.

 

For meg er utstyrsbransjen stikk motsatt. Der vrir man hjernecellene for å finne på noe nytt som ingen egentlig trenger  :D.

 

Grafitt som stangmateriale har på mange måter nådd en grense. Utviklingen nå gå ut på å gjøre materialet lettere og sterkere, ikke raskere/stivere. Derfor har de fleste kjente merkene brukt den samme grafitten de siste 10 årene, stort sett.

 

Samtidig har "ekte" stangbyggere (de som bygger med split-cane) aldri hatt mer å gjøre enn nå....

 

ingen dum tanke, dette! :)

 

ja da, det har skjedd visse små forbedringer også de siste 15 årene, men ikke på langt nær så store som enkelte tror (kanskje etter å ha lest  brosjyrer).

 

det med split-cane er litt moro. en analogi er vinylspillere, eller platespillere: aldri har det blitt bygd så mange med så høy kvalitet som etter at det digitale mediet dukket opp. platene i seg selv har også blitt mye bedre i kvalitet. de middelmådige og dårligste døde ut, og kun de beste gjenstod (rene syndefloden som rensket scum bagene!). det virket som om digitalt var det som gav vinybransjen et spark bak. teknologien har jo alltid vært der, men ny trussel tvang bransjen til å våkne, omdefinere og forfine seg.

 

la oss si at det dukker opp et nytt materiale, ikke så bra som grafitt, men mye billigere å produsere (som cd kontra vinyl). den store massen (som består av slukfiskere og mindre fanatiske fluefiskere), vil kjøpe stenger bygd av dette nye materialet fordi det er mer enn bra nok for deres fiske (som musikk fra cd'ne for den gjengse musikkelsker). de middelmådige og dårligste produsenter av grafittstenger vil da bukke under. igjen står vi med de beste og mest konkuransedyktige. er det da å håpe at grafittstengene kan ta et steg videre da, og ikke forflytte seg stort sett sidelengs som nå?! og vil vi ende opp med en krets som fortsatt tyr til den dyrere og mer ekslusive grafitten (jfr vinylen)?

 

eller det motsatte skjer, at det dukker noe dyrere og bedre enn grafitten. hva da? vil stangbyggere fortsette sitt arbeid med å forfine grafittstengene (som vinyl- og split-canefolkene gjør nå)? eller vil de forlate grafitten til fordel for nye gull og grønne skoger? (da blir det som videoen kontra dvd'en: rent slakt!!)

 

hehehe, vissvass før 1. mai! ;D

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...