Gå til innhold

Utsyrsdiskusjonen - fortsettelsen..


Anbefalte innlegg

Etter en fruktbar og interessant diskusjon som jeg stoppet i denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5242.0 har jeg fått flere forespørsler om å fortsette diskusjonen i ny tråd, denne.

 

Denne tråden skal ha følgende innhold: habile / innhabile personer til å uttale seg om et produkt, når gjelder dette? - Mener at man skal kunne svare uansett og på alt så lenge det er relevant og det er saklig. Ikke som dette: den stangen er overlegen, ingen ved siden av, men litt i tråd med dette: "JEG MENER" det er en god stang fordi...

 

Nybegynnere / viderekommende / profesjonelle - hvem kan ha en mening, og hvor mye teller den? Dette er vanskelig, for et "Nick" / kallenavn her på forumet vil ikke fortelle mye om erfaring som fluefisker, fluekaster. Alle har lov til å svare og komme med sin mening uansett nivå. Er sånn at en nybegynners erfaring kan telle mye for en annen nybegynner, og en profesjonells erfaring kan telle mye for en annen profesjonells mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Hvilket nivå man er på som kaster eller fisker skal selvfølgelig ikke bestemme om man har lov til å uttale seg eller ikke. Og jeg liker svært dårlig at det brukes som et argument at man ikke holder et akseptabelt nivå som kaster eller fisker. Like lite liker jeg at det brukes mot en at man faktisk er på et høyt nivå. Det som jeg mener blir feil er når man uttaler seg negativt om utstyr man knapt har kjent på inne i en hall eller bare testkastet på gress. Det er jo også et spørsmål om hva utstyret er beregnet for. Som eksempel kan jeg nevne at jeg for noen år siden ble "lurt" til å kjøpe en 10' #3 G.Loomis IMX. For noe drit å kaste med inne i en hall eller til å kline ut hele snøret på en plen! Jeg kunne selvfølgelig ha spredd edder og galle rundt meg til alle og enhver og kasta stanga i søpla. Ettersom jeg hadde brukt alt for mange penger på driten så måtte jeg jo gi den et par sjanser under praktisk fiske likevel. Surprise deluxe! Det viste seg at denne stanga kanskje er en av de aller beste nymfefiskestengene som noensinne er laget. Og det er det ikke bare jeg som sier. Tørrfluepuristen ville nok derimot hate stanga som pesten, akkurat som jeg gjorde med det spinkle grunnlaget jeg hadde. Det samme forholdet vil det fort bli dersom en "nybegynner" uttaler seg om f.eks. T5. Den er på ingen måte beregnet på hverken tørrfluefiske, nymfefiske eller "nybegynnere", men på "eksperten" som skal kaste lengst mulig i konkurranse med andre "eksperter". Hvem bør da uttale seg om denne stanga?

 

En nybegynner har som regel mye mindre kunnskaper om utstyret, men kjenner like godt (eller kanskje til og med bedre) hva han liker og ikke liker. Men hva han liker kan forandre seg mens ferdighetene øker. De såkalte ekspertene kan fort glemme hvem og hvilket nivå de skal anbefale utstyr for. Men aller viktigst, slik jeg ser det, er hva det skal brukes til. I den opprinnelige tråden var det en som spurte om 2 forskjellige stenger, han opplyste hva han skulle bruke det til og fortalte også hva slags aksjon han foretrekker. Da trenger han strengt tatt ikke mer svar enn hvilken av disse som mest sannsynlig vil passe best. Han trenger IKKE svar som at "jeg liker ingen av dem, for de passer ikke meg". Da har man antageligvis ikke særlig erfaring med dem heller, ettersom de ikke passer. Og kunnskapen om dem blir deretter. Jeg vil fortsatt stå på mitt at har man ikke noe positivt å si, så bør man tenke seg om både èn og to ganger før man uttaler seg. Det bør i så fall begrunnes meget godt hvorfor man snakker negativt om utstyr eller hva det måtte være. Det holder IKKE å si at "jeg har prøvd og det var noe drit"! Den fella har jeg dessverre selv gått i flere ganger.  :-[

 

Det finnes maaange dyktige fluefiskere som kan mye om mangt, men jeg mener at det greier seg med noen få svar i de aller fleste tilfeller. De som svarer på spørsmål om utstyr kan fort klare å få til en diskusjon som blir en eneste stor graut av sprikende meninger og stakkarer som stiller spørsmål om utstyr vet ofte enda mindre etterpå enn før de spurte. Man MÅ ikke på død å liv svare på alt man er uenig i. Da tror jeg det blir liten tid til å fiske gitt.

 

Hvem er så "ekspert"? Tja, si det. En konkurransefisker er kanskje ekspert på konkurransefiske, men ikke nødvendigvis ekspert på stenger, sneller, tørrfluefiske eller hva de måtte være. Han er heller ikke nødvendigvis en dårlig tørrfluefisker eller innehar liten kunnskap om utstyr til "vanlig" fiske. En såkalt fersking kan godt være en ekspert på carbon, insekter, bekledning osv. Så kategorisering er ikke bare unødvendig, men også uheldig som utgangspunkt for diskusjoner. Men en viss erfaring innenfor det som diskuteres bør være påkrevd før man kommer med bastante påstander. Det være seg utstyr eller fiskemetoder.

 

Erik Eikre

Streamstix, Eikre-fly osv.... Kort sagt inhabil i det meste som diskuteres.  ;)

 

PS. Tørrfluepuristen er ment generelt og er ikke myntet på noen spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvilket nivå man er på som kaster eller fisker skal selvfølgelig ikke bestemme om man har lov til å uttale seg eller ikke. Og jeg liker svært dårlig at det brukes som et argument at man ikke holder et akseptabelt nivå som kaster eller fisker. Like lite liker jeg at det brukes mot en at man faktisk er på et høyt nivå. Det som jeg mener blir feil er når man uttaler seg negativt om utstyr man knapt har kjent på inne i en hall eller bare testkastet på gress. Det er jo også et spørsmål om hva utstyret er beregnet for. Som eksempel kan jeg nevne at jeg for noen år siden ble "lurt" til å kjøpe en 10' #3 G.Loomis IMX. For noe drit å kaste med inne i en hall eller til å kline ut hele snøret på en plen! Jeg kunne selvfølgelig ha spredd edder og galle rundt meg til alle og enhver og kasta stanga i søpla. Ettersom jeg hadde brukt alt for mange penger på driten så måtte jeg jo gi den et par sjanser under praktisk fiske likevel. Surprise deluxe! Det viste seg at denne stanga kanskje er en av de aller beste nymfefiskestengene som noensinne er laget. Og det er det ikke bare jeg som sier. Tørrfluepuristen ville nok derimot hate stanga som pesten, akkurat som jeg gjorde med det spinkle grunnlaget jeg hadde. Det samme forholdet vil det fort bli dersom en "nybegynner" uttaler seg om f.eks. T5. Den er på ingen måte beregnet på hverken tørrfluefiske, nymfefiske eller "nybegynnere", men på "eksperten" som skal kaste lengst mulig i konkurranse med andre "eksperter". Hvem bør da uttale seg om denne stanga?

 

En nybegynner har som regel mye mindre kunnskaper om utstyret, men kjenner like godt (eller kanskje til og med bedre) hva han liker og ikke liker. Men hva han liker kan forandre seg mens ferdighetene øker. De såkalte ekspertene kan fort glemme hvem og hvilket nivå de skal anbefale utstyr for. Men aller viktigst, slik jeg ser det, er hva det skal brukes til. I den opprinnelige tråden var det en som spurte om 2 forskjellige stenger, han opplyste hva han skulle bruke det til og fortalte også hva slags aksjon han foretrekker. Da trenger han strengt tatt ikke mer svar enn hvilken av disse som mest sannsynlig vil passe best. Han trenger IKKE svar som at "jeg liker ingen av dem, for de passer ikke meg". Da har man antageligvis ikke særlig erfaring med dem heller, ettersom de ikke passer. Og kunnskapen om dem blir deretter. Jeg vil fortsatt stå på mitt at har man ikke noe positivt å si, så bør man tenke seg om både èn og to ganger før man uttaler seg. Det bør i så fall begrunnes meget godt hvorfor man snakker negativt om utstyr eller hva det måtte være. Det holder IKKE å si at "jeg har prøvd og det var noe drit"! Den fella har jeg dessverre selv gått i flere ganger.  :-[

 

Det finnes maaange dyktige fluefiskere som kan mye om mangt, men jeg mener at det greier seg med noen få svar i de aller fleste tilfeller. De som svarer på spørsmål om utstyr kan fort klare å få til en diskusjon som blir en eneste stor graut av sprikende meninger og stakkarer som stiller spørsmål om utstyr vet ofte enda mindre etterpå enn før de spurte. Man MÅ ikke på død å liv svare på alt man er uenig i. Da tror jeg det blir liten tid til å fiske gitt.

 

Hvem er så "ekspert"? Tja, si det. En konkurransefisker er kanskje ekspert på konkurransefiske, men ikke nødvendigvis ekspert på stenger, sneller, tørrfluefiske eller hva de måtte være. Han er heller ikke nødvendigvis en dårlig tørrfluefisker eller innehar liten kunnskap om utstyr til "vanlig" fiske. En såkalt fersking kan godt være en ekspert på carbon, insekter, bekledning osv. Så kategorisering er ikke bare unødvendig, men også uheldig som utgangspunkt for diskusjoner. Men en viss erfaring innenfor det som diskuteres bør være påkrevd før man kommer med bastante påstander. Det være seg utstyr eller fiskemetoder.

 

Erik Eikre

Streamstix, Eikre-fly osv.... Kort sagt inhabil i det meste som diskuteres.  ;)

 

Veldig bra innlegg Erik ;D ;D og vel verdt å tenke igjennom. Jeg tar det iallefall til etteretning :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du gir den debatten nytt liv Robin, den var og er faktisk veldig intresant!

Sjøl synes jeg det er fint når både ekspertisen og slike som meg sjøl, som ikke er spesielt gode i noe som helst, får lov og uttale seg.

Er det et mulig grunnlag for habilitetsspørsmål er det jo greit at det akkurat da for hvert enkelt debatt-tilfelle opplyses om det, men det å utelate ekspertisen virker litt dumt på veldig mange måter.

Detaljmissforståelser og fakta pluss erfaringer på heder og ære er da så bra og riktig i all den tid det er så dyrt å kjøpe littegranne feil og siden måtte bytte ut.

Utvalget på feks stenger alene er jo så stort at det virkelig er fort gjort å gjøre nettopp det, og kunnskapene både praktisk og i modellutvalg m/m gjør at vi alikevel må innom en forhandler eller en kompis for å få prøvd den potensielle godsaken........og farge smitter over uansett hvilken innfallsvinkel vi prøver!

Alternativet blir jo kansje ellers og bestemme seg helt uten innfo i det hele tatt......og hvordan det er mulig veit jeg sannerlig ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er den største utingen å gjøre i en diskusjon, er å anbefale noe helt annet når folk spør veldig spesifikt på hva dem er ute etter! Her kom det inn svar med en gang som handlet om noe som vedkommende ikke hadde spurt om! dette skjer gang på gang. Er det så vanskelig å holde seg til spørsmålet?  Etter min mening så burde svar som ikke omhandler spørsmålet bare fjernes! ville ikke da diskusjonen vært lettere å følge og mere int. for dem som lurte på det samma??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefalte et annet stangmerke, i samme prisklassen. Man bør generelt være ytterst forsiktig med slike "avsporinger", og jeg tenkte meg om to ganger før jeg postet innlegget. Mener likevel det var i trådstarters interesse å få denne infoen. Dette fordi en sammenligning av disse to stenger ble gjort her hjemme for noen år siden og han som hadde kjøpt Streamstix angret, og spurte oss "Hvorfor sa dere ikke noe om dette?"

 

Slik jeg oppfattet trådstarter var han også generelt ute etter råd, han sa vel bare at Streamstix var et merke han hadde "kollat". Forstod det ikke slik at han utelukket å få andre råd.

 

Likevel er jeg HELT ENIG i at man skal være meget forsiktig med å spore av, men man kan kanskje stille seg DETTE SPØRSMÅLET:

 

"Er mitt svar av relevant interesse for trådstarter, eller gavner det bare min interesse for å skravle om ting jeg er opptatt av????"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Det samme forholdet vil det fort bli dersom en "nybegynner" uttaler seg om f.eks. T5. Den er på ingen måte beregnet på hverken tørrfluefiske, nymfefiske eller "nybegynnere", men på "eksperten" som skal kaste lengst mulig i konkurranse med andre "eksperter". Hvem bør da uttale seg om denne stanga?

 

Godt spørsmål.Men en kan også stille spørsmål om dere som tilhører eliten eller forhandler er enige om den enkelte stang.Og er dere objektive da.

Tar meg den frihet og sitere omtalen av T5'erstanga på siden til streamstix:

 

Sven Kalmar fikk frie tøyler til å konstruer en stang i # 5. Her er resultatet.Dette er en rask progresiv stang med toppaksjon. En meget lett stang, konstruert for langkasting med SA sitt XXD snøre i # 5. Stanga er overraskende presis når det gjelder presisjonskasting. Det er en fordel på tørrfluekast og teknisk kasting.

 

Vel dette er bare pirk fra min side men jeg husker vel fra tidligere at det var ikke særlig populært i Streamstixtihengeres øyne å fremstille T5'ern som en ren konkurransestang, spesielt heller ikke den stivhet som den ble målt med etter CCS metoden og nå ser det ut til at det er mere akseptert etter hvert at dette ikke er en "fiskestang" men mere en ren konkurransestang.

Ser jeg noe slinger i valsen her eller er det bare meg. ;)

 

Uansett så er jeg hovedsaklig kun interessert i folks personlige meninger og erfaringer , men beklageligvis så vil det aldrig være noen garantier for at bransjefolk har 100% ærlige hensikter på et forum ,samme hva de heter,eller driver med.Derfor er det svært  viktig å moderere seg selv i langt større grad en en vanlige forbrukere.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter min mening så er den største utingen å gjøre i en diskusjon, er å anbefale noe helt annet når folk spør veldig spesifikt på hva dem er ute etter! Her kom det inn svar med en gang som handlet om noe som vedkommende ikke hadde spurt om! dette skjer gang på gang. Er det så vanskelig å holde seg til spørsmålet?  Etter min mening så burde svar som ikke omhandler spørsmålet bare fjernes! ville ikke da diskusjonen vært lettere å følge og mere int. for dem som lurte på det samma??

 

 

Er enig i det første du skriver her Lars, men husk at når man er engasjerte mennesker og lidenskapelige fluefiskere som vi alle er her inne så kan man lett la seg rive med, noe som kan føre til at man går noe lenger enn temaet skulle tilsi. Det kan til og med hende at det er dette som gjør et forum levende og friskt. Husk også at vi er alle forskjellige individer med forskjellig temperament og glød.

 

Du spør Lars om det er så vanskelig å holde seg til spørsmålet. Svaret er ja på grunn av at man får så mange innfallsvinkler i løpet av en diskusjon at det er fort gjort å havne litt på siden. Sånn er det bare i de fleste debatter og diskusjoner.

Ta en liten kikk på dine egne bidrag på fluefiskesiden Lars, og jeg regner med at du finner flere innlegg av deg selv som ikke nødvendigvis er rettet inn mot hovedspørsmålet i tråden. :rolleyes:

Skulle man fjerne alle spørsmål som ikke omhandler spørsmålet er jeg redd moderatorene fikk litt vel mye å gjøre og antall innlegg på forumet hadde gått ned betraktelig. ;D

 

Når det er sagt kan vi vel alle bli flinkere til å reflektere litt på forhånd før vi skriver våre innlegg, selv om det slett ikke er lett når man blir litt rødglødende i topplokket ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel er jeg HELT ENIG i at man skal være meget forsiktig med å spore av, men man kan kanskje stille seg DETTE SPØRSMÅLET:

 

"Er mitt svar av relevant interesse for trådstarter, eller gavner det bare min interesse for å skravle om ting jeg er opptatt av????"

 

 

Hadde vært interessant med noen synspunkter rundt mitt spørsmål her. Er ikke det noe av kjernen i det som diskuteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket nivå man er på som kaster eller fisker skal selvfølgelig ikke bestemme om man har lov til å uttale seg eller ikke. Og jeg liker svært dårlig at det brukes som et argument at man ikke holder et akseptabelt nivå som kaster eller fisker. Like lite liker jeg at det brukes mot en at man faktisk er på et høyt nivå. Det som jeg mener blir feil er når man uttaler seg negativt om utstyr man knapt har kjent på inne i en hall eller bare testkastet på gress. Det er jo også et spørsmål om hva utstyret er beregnet for.

 

Jeg vil fortsatt stå på mitt at har man ikke noe positivt å si, så bør man tenke seg om både èn og to ganger før man uttaler seg. Det bør i så fall begrunnes meget godt hvorfor man snakker negativt om utstyr eller hva det måtte være. Det holder IKKE å si at "jeg har prøvd og det var noe drit"!

 

 

Først og fremst et bra innlegg Erik! Er helt enig at ferdighetsnivå skal ikke diskvalifisere fra å kommentere utstyr, om det gjelder et høyt eller lavt ferdighetsnivå.

 

Er forsåvidt enig med deg i mange sammenhenger at har man ikke noe positivt å si så bør man holde kjeft. Unntaket er i slike utstyrsforum der noen spør om råd. Da bør både positive og negative sider ved ei stang, snelle, vadere etc. komme frem. Jeg tror dette forum vil gjøre mange en bjørnetjeneste dersom det bare skal være akseptert å komme med positive kommentarer. Selvfølgelig som du sier bør det begrunnes, men mange ganger kan det være vanskelig å begrunne hvorfor en liker/ikke liker ei fluestang. Jeg mener det da bør være lov å skrive det, f.eks opplyse om at du ikke likte denne stanga, fikk f.eks ikke den riktige feelingen med den. Er fort gjort å bli litt heit i toppen som fluefisker når ei stang eller annet hauses opp i det uendelige, og noen kommentarer fra den andre siden kan også høre med for å balansere bildet. MEN, jeg skjønner godt deg som er i bransjen helst ser slike kommentarer foruten. Det bør likevel være en rettighet vi som sitter på den andre siden (les; forbrukere) har. Tror dette også vil gagne bransjen på sikt. Hvem er vel tjent med at det dannes et bilde f.eks på fora som dette som er så rosenrødt av et produkt slik at forventingene skrus opp og skrus desto fortere ned igjen etter stanga er kjøpt og virkelig testa i elva eller ved vannet fordi det ikke passet fiskeren? Det sies at positiv produktomtale går videre til 5 personer, mens negativ går videre til 20. Fluefiskemarkedet i Norge er forholdsvis lite så til syvende og sist lever dere av kunder som gjør gjenkjøp, og det skjer kun dersom kunden er fornøyd. Nettopp det er rollen til slike fora etter min mening; å danne et balansert bilde av et produkt fra et utall forskjellige brukere med forskjellige ferdighetsnivåer. Så er det opp til hver enkelt å vurdere disse og danne seg sin egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det slik som i starten av den opprinnelige tråden, trådstarter får faktisk svar.........og etterpå der baller det på seg med litt av hvært i kjølevannet!

At kjølevannet da kan risikere og bli mer intresant enn utgangsspørsmåler for en større andel av leserne er jo bare bra for et forum sjøl om man selvsagt da også risikerer fullstendig toskete innlegg som feks detta! >:(

Takk for at du gir den debatten nytt liv Robin, den var og er faktisk veldig intresant!

Sjøl synes jeg det er fint når både ekspertisen og slike som meg sjøl, som ikke er spesielt gode i noe som helst, får lov og uttale seg.

Er det et mulig grunnlag for habilitetsspørsmål er det jo greit at det akkurat da for hvert enkelt debatt-tilfelle opplyses om det, men det å utelate ekspertisen virker litt dumt på veldig mange måter.

Detaljmissforståelser og fakta pluss erfaringer på heder og ære er da så bra og riktig i all den tid det er så dyrt å kjøpe littegranne feil og siden måtte bytte ut.

Utvalget på feks stenger alene er jo så stort at det virkelig er fort gjort å gjøre nettopp det, og kunnskapene både praktisk og i modellutvalg m/m gjør at vi alikevel må innom en forhandler eller en kompis for å få prøvd den potensielle godsaken........og farge smitter over uansett hvilken innfallsvinkel vi prøver!

Alternativet blir jo kansje ellers og bestemme seg helt uten innfo i det hele tatt......og hvordan det er mulig veit jeg sannerlig ikke!

:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er den største utingen å gjøre i en diskusjon, er å anbefale noe helt annet når folk spør veldig spesifikt på hva dem er ute etter! Her kom det inn svar med en gang som handlet om noe som vedkommende ikke hadde spurt om! dette skjer gang på gang. Er det så vanskelig å holde seg til spørsmålet?  Etter min mening så burde svar som ikke omhandler spørsmålet bare fjernes! ville ikke da diskusjonen vært lettere å følge og mere int. for dem som lurte på det samma??

 

 

Er enig i det første du skriver her Lars, men husk at når man er engasjerte mennesker og lidenskapelige fluefiskere som vi alle er her inne så kan man lett la seg rive med, noe som kan føre til at man går noe lenger enn temaet skulle tilsi. Det kan til og med hende at det er dette som gjør et forum levende og friskt. Husk også at vi er alle forskjellige individer med forskjellig temperament og glød.

 

Du spør Lars om det er så vanskelig å holde seg til spørsmålet. Svaret er ja på grunn av at man får så mange innfallsvinkler i løpet av en diskusjon at det er fort gjort å havne litt på siden. Sånn er det bare i de fleste debatter og diskusjoner.

Ta en liten kikk på dine egne bidrag på fluefiskesiden Lars, og jeg regner med at du finner flere innlegg av deg selv som ikke nødvendigvis er rettet inn mot hovedspørsmålet i tråden. :rolleyes:

Skulle man fjerne alle spørsmål som ikke omhandler spørsmålet er jeg redd moderatorene fikk litt vel mye å gjøre og antall innlegg på forumet hadde gått ned betraktelig. ;D

 

Når det er sagt kan vi vel alle bli flinkere til å reflektere litt på forhånd før vi skriver våre innlegg, selv om det slett ikke er lett når man blir litt rødglødende i topplokket ;D ;D

 

Terje!

 

Ja da Terje jeg skal ærlig innrømme at jeg tidligere ikke alltid har hatt rent mel i posen jeg heller, når det gjelder å skli ut! Men kan ikke huska å ha starta utskliinga! :rolleyes:

Syns ikke det er vanskelig å holde tråden når det er et spesfikt spørsmål på gang! men selvfølgelig i andre tråder der det er lagt opp til å prate litt mere fritt så skjønner jeg at det er enklere å ta tråden litt ut sideveien.

Moderatorene hadde ikke fått så mye mere jobb, hvis folk bare lærte seg litt folkeskikk på det å holde tråden ren sjøl!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tok ikke lange tida før vi var på vei i flere retninger her heller...  ;D

 

Vel Robin, jeg må vel nesten få svare Teton på et par småpunkter? T5 står for Tournament #5. Altså konkuranse. Det er det den er beregnet for, og har aldri blitt markedsført som noe annet. "Tørrfluekast" som du referer til er en vanlig betegnelse på presisjonskast-delen av kastekonkurranser. Altså kast på blink. Dette uttrykket brukes også i reglementet som er beskrevet på Castingforbundet's side. Det er ikke og har aldri vært intensjonen å gi inntrykk av at T5 er en tørrfluefiskestang (artig ord). Hva enkelte bruker stanga til er derimot en helt annen sak.

 

Det er vel ikke noe galt i å ha en laber holdning til et produkt, men dersom man skriver negativt om det så bør det også følge med bakgrunnen for uttalelsen. Det samme gjelder selvfølgelig positive innlegg. "Prøvd" er et ganske diffust begrep...

 

En annen sak er at vi aldri har 100% garranti for ærlige hensikter fra noen som helst forumbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Å prøver vi (les; jeg) å være ærlig, så blir vi/jeg fortsatt rakket ned på med beskyldninger om "kjøpt og betalt", og/eller er inhabil :) Dessuten er jeg fortsatt IKKE i "bransjen". MAO. uansett hva jeg skriver er det feil!!! Synd, for jeg mener faktisk jeg kan bidra med svar...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tana

Stå på Pål og dere andre, synes dere prøver å gi veldig mange gode råd men jeg tror selv jeg hadde blitt lei av all denne sytingen fra endel fra forumet her, det er jo syting eller hva? Selv prøver jeg å lese tester og da finne ut hvilken stang jeg vil gå får og da prøve de ut, kanskje den ikke passer meg så godt, da er det jo bare å prøve en ny en, jeg er fersk på fluefiske med fluestang 3-4 året iår, men det kan jo ikke sammenlignes med noe annet fiske når fisken biter på.... ;D, har blitt skikkelig bitt av bassillen og får endel fisk'ja!

(Offpiste :-), Pål du skylder meg kurs i 2 hånds bare så du vet det....tip ;) Roar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns noe av sjarmen med forum er at vi kan lese hva alle mener. Likevel er avsporing en uting, men pokker så fort gjort det er å glippe. Syns også det er ok at moderator "modererer" oss litt noen ganger. En del av greia det også.

 

Tror det er viktig at nybegynnere ikke stoler blindt på det som blir skrevet her, det er jo bare enkelte medlemmers meninger. Se på dette som en av flere kilder til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøver vi (les; jeg) å være ærlig, så blir vi/jeg fortsatt rakket ned på med beskyldninger om "kjøpt og betalt", og/eller er inhabil :) Dessuten er jeg fortsatt IKKE i "bransjen". MAO. uansett hva jeg skriver er det feil!!! Synd, for jeg mener faktisk jeg kan bidra med svar...

 

 

Jeg som nybegynner setter i alle fall stor pris på folk som deg, som har vært med i gamet en stund og kan gi gode råd.

 

Stå på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ser at diskusjonen fortsatt lever i beste velgående, mens jeg har vært ute med tørrflueboksen og dratt årets første "brune" over 500 gr i et av Løvienskiolds mindre og mer bortgjemte vann...

 

Som det er nevnt, også av meg, så skal selvsagt enhver som har noe som helst å bidra med, uansett "link" og ferdighetsnivå ha anledning til å bidra.  Vi kan ikke ha et forum hvor folk enten må ha fisket i 20 år og eie 15 stenger før de skal kunne gi sin mening, eller være forhindret fra å gi saklig informasjon fordi de har en eller annen tilknyttning til et varemerke. Det er allikevel, vet jeg gjentar meg selv, viktig å kunne opplyse om "linken" tidlig i innlegget, nettopp for å forhindre at noen tror at det ligger en skjult agenda fra innleggerens side. Og, jeg tror det ligger et særlig ansvar fra en "fagperson" å begrunne innlegget ( ikke bare at dette er "superstanga"). 

 

Vi kan godt være uenig om det aller meste, men det er allikevel et noe mer alvorlig steg når en persons integritet og ærlighet trekkes i tvil fordi det eksisterer en "link".  Subjektivitet er dessverre et svært menneskelig trekk, og litt varme følelser bidrar gjerne til en forsterkning (Kan jeg være helt objektiv når jeg diskuterer fluestenger når jeg som regel alltid har to Sage med på tur, eller når jeg diskuterer bil og har eid Saab i 18 år ?). 

 

Tror jeg at en person som lever av å selge et bestemt stangmerke, dubbing, Eller "hva det nå er", er helt nøytral og objektiv?.. Sorry, gjør ikke det, men jeg er allikevel svært interessert i å høre begrunnelsen slik at jeg kan danne meg en egen mening.

 

Så til siste avsnitt... Jeg har hatt stor nytte av råd og innspill på dette forumet, men jeg har ofte sjekket og dobbeltsjekket informasjon. Jeg ønsker å vite "hvorfor" er dette produktet bra og hva kan det sammenlignes med.  Å anbefale et produkt uten å vite hvilket "nivå" eller "stil" eller "preferanser" som etterspørreren har kan koste mye penger, og gi en svært negativ opplevelse.  Alle med lang fartstid bør huske at som "nybegynner" gir man ofte erfarne fiskere alt for mye påvirkningskraft, man vil så gjerne få "det" til.  I fjor plukket jeg fram min 10 år gamle "sølvkroken", tok den med på tur, og syntes det faktiskt var skikkelig gøy.  Den funket etter 8 år i skapet, lufter den sikkert i år også.

 

Morten

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sin mening, og som de fleste andre mener jeg også som person og som administrator at dere skal kunne være lov til å ytre sin mening om f.eks en stang eller annet på en positiv eller negativ måte om det er på et saklig nivå. Jeg prøver å holde forumet fritt for direkte reklame for et produkt (hva nå enn reklame er?!?!). Det er ikke alltid like lett å skille mellom reklame og nyttig informasjon.

 

Har ingen planer om å skjerpe inn retningslinjene noe større, dere skriver det dere vil skrive, også modererer jeg om noe er ute av kurs. Dere som har holdt på med fluefiske lenge, dere profesjonelle, og alle andre erfarene fluefiskere enten dere er tilknyttet et merke eller levrandør bør få kunne skrive noe positivt om et produkt dere liker. Men gjør det på en ordentlig måte, ikke få folk til å stille seg spørsmålet "hvorfor" er det så bra etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøver vi (les; jeg) å være ærlig, så blir vi/jeg fortsatt rakket ned på med beskyldninger om "kjøpt og betalt", og/eller er inhabil :) Dessuten er jeg fortsatt IKKE i "bransjen". MAO. uansett hva jeg skriver er det feil!!! Synd, for jeg mener faktisk jeg kan bidra med svar...

 

 

 

Pål; vi kan være uenige så lenge vi ønsker, men i mine øyne har du bransjetilknytning ettersom du er medlem i et proteam (som jeg ikke skal nevne navn på). Synes det er helt flott at du og andre med diverse tilknytninger kommer med råd og tips ettersom dere helt sikkert kjenner utstyret meget godt, men synes dette også da bør komme klart frem for ryddighetens skyld. Ser du påstår du ikke har noe igjen for dette medlemsskapet, men hva din kontrakt med proteamet innebærer er en sak mellom deg og produsenten som vi andre ikke har noen forutsetninger for å vite noe om. Egentlig spiller det også mindre rolle om du ikke har økonmiske interesser i firmaet da jeg regner med et slikt "medlemsskap" fører til en viss lojalitetsfoelelse ovenfor produsenten uansett godtgjørelse.

 

 

Uten å nevne konkrete episoder (og bare for å gjøre det helt klart tenker jeg ikke på den tråden som startet hele diskusjonen) så har jeg sett flere eksempler hvor folk med tilknytning til produsenter/importører eller andre i en eller annen form starter tråd med det formål å skryte av et produkt som nettopp er lansert. Dette er snikreklame og etisk lite forsvarlig etter min mening dersom man ikke klart gir seg til kjenne under hvilket flagg man seiler.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

JEG ser den med bransjetilknytning. Dessuten er jeg vel en person som faktisk, tro det eller ei :) vanligvis henfaller til laaange saklige, dokumenterte, og pedagogiske avhandlinger. Uttalelser i disse fora på nett er basert på vilje om og hjelpe, samt og IKKE bruke en time på hvert innlegg, da det er mange innlegg og besvare, samt at jeg heller fisker eller binder fluer :) HVIS det er en person pr. dag som får et tips av meg som vedkommende kan ha glede av er det verdt tiden jeg bruker på å svare. Er nemlig en så skadet person at jeg faktisk lar det gå sport i å hjelpe så godt jeg kan med ALLE som trenger hjelp innenfor områder JEG kan bidra. Dere får bli så kvalme :) dere bare vil, men jeg sier det rett ut; JEG sitter inne med enorm kunnskap, frivillig eller ei, om fluefiske. De fleste på disse nevnte fora kjenner meg jo ikke, så flere av mine innlegg kan derfor SE UT SOM lider under bransjetilknytning (hvilket tildels stemmer). Det betyr IKKE at jeg faktisk svarer med idealisme, kunnskap, og hjertet og IKKE "drømmen" om å fremheve spesielle merker av spesielle årsaker. JA, det er lett å bli irritert på "sutring", for det er det mye av (les; yrkeskverrulanter). Dessuten er det mange av disse som ikke har PEILING. SÅ, problemet blir da HVEM skal man høre på og ikke?? Dette er vanskelig for den enkelte leser. Jeg håper at når jeg svarer heretter så slipper jeg og andre denne utidige avsporinga fra tråden. Da gjerne av "internettfiskere" som produserer sine egne teorier istedet for og dra seg ut å fiske:) Samma faen, om 1000 år er alt glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle søkende ;D

Dr. Dry refererer til at noen starter tråder, som rein snikreklame. Det kan sees slik, og det kan heldigvis sees på som rein opplysning om hvor/hva man kan øke sin livskvalitet med.

Jeg startet en tråd for en uke tilbake med å henvise til en ny kajakk på markedet. Helt utrolig bra farkost.

Folk som ikke trengte denne opplysningen kunne selvsagt, som med alt annet se bort ifra den. Men de som er lysten på kajakk, ikke har våget å kjøpe enda, fordi de er usikker på diverse ting, bla stødighet, de ville ha utbytte av sådan opplysning. Mange lykkelige bare på en uke..... Hvem skal man bruke energi på? De som vil ha hjelp? JA!

Jeg ser på det som en ren glede å få opplyse om noe så trivielt, som kan bety så mye glede for mange mennesker, allerede denne sommeren :)

Ja, jeg har en viss form for tilknytning til butikken Aktiv på Askøy. Jeg jobbet der i noen år før de begynte med kajakksatsing.

Jeg har også en tilknytning til Bergen Aktiv, siden Espen som jobber der er en hyggelig person jeg ble kjent med da han solgte Scierra.

Jeg har også handlet fiskeutstyr der, som de ikke har hatt tilgjengelig i hyllene hos Aktiv.

Så har vi Fluefiskesenteret i Bergen, som jeg har stått på messe for, gjennom Streamstix.

Betyr dette at jeg må aldri anbefalle et produkt?? ???

Nei takk, det vil jeg aldri slutte med. Men å si jeg har tilhørighet her eller der blir for leit, fordi jee da må ramse opp en masse.

Jeg har ingen lønning hos Aktiv, jeg skal bidra litt med fisketekniske saker og ting, men utover det ingen interesse av at de selger mange Native kajakker, utover at det samtidig betyr mange lykkelige mennesker. Det betyr noe  :D

Jeg unner nemlig mange som meg til å få erfare nettopp denne kjakkmodellen, rett og slett fordi den er meget, meget bruksvennlig.

Og selvsagt, grunnet Aktivs geografiske nærhet til meg, var det naturligvis derfor jeg også fikk tak i en slik farkost så fersk til landet...

jeg dro med andre ord nytte av min kjennskap til butikken.

Men det er det mange på dette forumet som gjør. Garantert. ;)

Det finnes grenser, helt klart, men som sagt igjen: For meg handler ikke god etikk og moral om å utelate å informere (uansett rolle/tilhørighet), men heller forsøke frastå fra sjikane og nedrakking på andre personer/produkter. Det skal man holde seg for god til :)

 

Privatpersonen Stig står helt fritt. Betyr ikke noe for meg å få skrevet noen linjer på forumet bare for at folk skal se navnet mitt. Hadde vært mest fornuftig å opptre annonymt. Men hva er poenget med det?

Da skjuler man jo seg selv som person og individ. Er vel ikke noe poeng i det... 8)

Fortsatt god søndag. Nå kommer drittværet til oss, og klekkinger av døgnfluer er nært forestående.

La pennen ligge, ut å fisk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...