Gå til innhold

Hvor langt kaster du?


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet har jeg blitt stillt veldig mange ganger. Litt pga at jeg er tvilling og alt man gjør sammen blir det konkurranse av. . .  :D

Spørsmålet mitt er egentlig hvordan måler man et lengdekast? Er det fra snella eller stangtuppen? Må snøre ligge rett eller er det greit om det blir en krøll?

Hadde vært morsomt å visst slik at neste "kastestevne" med brutter så måler vi riktig  ;D

 

Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Regner med det måles fra stangtuppen ?

Er vel ikke mange som legger ut snøret helt snorrett fra stangtupp til fortomspiss, men noen er jo flinkere til dette enn andre  :D

Kaster man 25 meter med 5'er stang er man nok ikke så dårlig stilt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

i konkurranse måles det fra der du står (bør stå)til der flua lander ;) og det er nok også den mest seriøse måten å måle det på.Det skal ikke så mye krøll på liggende line før den faktiske lengden blir noen meter kortere en x antall meter line du har lagt ut.Beklageligvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello

 

Deter riktig, fra der du står til flua lander. Da får man jo lengden uansett krøll eller ikke. Bruker du laaaange dobbelttrekk med en drift og et lite løft i albuen etter stoppen så vedder jeg på at du slår bruttern din ;D

 

Det var bare et tips fra min erfaring på hvordan du kommer laaangt... he he.( ikke fasit, bare trening og erfaring)

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For å svare direkte på tittelen: Jeg kaster nok ikke lengre enn andre (kanskje til og med kortere enn de fleste), likevel kaster jeg som regel FOR langt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å få denne tråden til å spore av. Jeg er bare så alt for enig med Erik. Et fluesnøre går ikke lengre enn overrullingen varer. Skal du virkelig knuse broren din. Tjuvtrener du på å kaste akkurat så langt at flua strekker seg pent og legger seg ytterst. Hvis det er målet ditt hele tiden, og tøyer lengdene dine derfra - da vil du snart knuse broren din først under praktisk fiske ( som er mye morsommere), etterhvert også i lengde. Vær tålmodig, oppnå snørekontroll.

 

Håper ikke dette ble et flåsete svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et flott svar. Det viktigste er å bygge opp kastet trinn for trinn. Bedre å kaste 20meter med fortom som strekker seg flott ut enn 23 meter med snøre og fortommen som ligger to meter bak.

 

Slik jeg har forstått det så er du og bruttern full av konkurranse instinkt.

 

PS! Det er som oftest når du ikke fokuserer på lange kast du kaster langt, høres kanskje rart ut. Men de lengste kastene tror jeg de fleste får til når de ikke er så opptatt av det. Man blir roligere, man fokuserer mer på teknikk enn kraft. Et solid timet dobbeltrekk kommmer man langt med. Problemet er ofte fokus på kraft isteden for teknikk.

 

Måtte bare skrive det, selvom det kanskje var avsporing.

 

Fortsatt lykke til med rekordkastene ;)

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ca. 100 meter med en 12-fots spinn-stang og 60-grams stingsild, med 0,17 mm Fireline og smalspolet haspelsnelle.

 

Med fluestang - mye kortere.

Jeg får mer fisk innenfor 15 meter enn ved å strekke meg så langt jeg kan. Da slipper jeg også å frustrere meg over at fortommen detter som spaghetti. Selv fisker jeg 100% mer effektivt nå jeg kaster så langt jeg er komfortabel med.

 

Men - når man ENDELIG får til det der 25-meters kastet med sekser-stanga og fortommen strekker seg pent utover - DET føles godt, det....  ;D Skjer sjelden i fiskesituasjoner, derfor oppfant Gud gressplener og Holmendammen. Der kan man jo konkurere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere litt, under fiske så er det sjelden jeg trenger å kaste langt  ;D

Av og til på SØ fiske ute i fjorden og når fisken står i renna HELT på den andre siden av elva. . .

 

Spørmålet gikk mere ut på hvordan man måler kastene ;)

 

Synes det er fint om det sporer litt av, greit å se litt tips.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig

 

Ja, som jeg skrev så var det avsporing. Morsomt å lære av hverandre. Jegharstått og pugget kasteteknikk og fått mye igjen for det. Det er ofte svært små justeringer som gjør underverker. De få gangene jeg kaster langt er i sjøen, jeg for min del harlærtmye av kasting i sjøen. Lettere å kontrollere distanser i ferskvann. Noen er sikkert ueing, men det er min erfaring.

 

Til tittelen: he he.... Målebånd fra der du står til der flua lander er fortsatt mest effektivt.

 

Skitt fiske folkens: Nå er det skogen og ørretvak som venter ;D

 

 

Torgeir

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Nei.....det må være noe rart med deg. :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg kaster ikke spesiellt langt, men langt tok til å havne i buskene bak meg.

Hehe, det må da være en av de beste setningene så langt i år. ;D

 

Welcome to the club Sixpack! Jeg kaster alltid bedre på våren og dårligere om høsten. Når våren kommer har jeg trent teknikk en stund og om høsten har jeg fisket en stund. Presisjon/presentasjon er derimot mye bedre på høsten. Men regner med en del småhvisking på land om griserumper og skeive baksleng. Er vel bare sånn det er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg kødder mye med kasting gjennom året. Går fint med kast opp til 20 meter, og treffer som regel veldig bra på de. Men så har du de gangene med busk i baksleng (er ikke god på spay+++), vind, og når fisken vaker 1 meter lenger vekke en det du vil at den skal gjøre. Da tar eg mer i, bruker FOR mye krefter, slipper stanga for langt ner i bak og fremsleng, og kastet kolapser 100% og det ser ut som eg ikke har kastet med fluestang før. Vist eg skal tippe, så er det vel 5-10 % fisker eg ikke får gjennom sesongen pga kasting ( for langt vekke, busker o.l) På land med tørt snøre, vindstille osv, kaster eg vel 25 meter tror eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

En ting er hvor langt jeg kan kaste et fluesnøre. har vel enkelte ganger under kastetrening kastet nesten hele snøret ut, men da ligger fortommen som regel som en vase etterpå, og kastet ville vært ubrukelig i fiskesituasjon.

En annen ting er hvor langt jeg kan kaste med god strekk på fortommen, greie bukter, og at flua lander akkuratt dit jeg vil under "normale" værforhold.. Det tror jeg blir vanskelig å måle men tipper nok et sted mellom 15 og 20 meter kansje, uten at jeg har målt helt sikkert.

Og det holder alltid for meg :) Sjeldent jeg har trengt å kaste noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Er faktisk litt enig med deg,Sixpack. Vil si jeg var ganske mye bedre på lange kast før, men får langt mer og større fisk nå. Har vel med at jeg har fokusert mer på anvendelige kast i elver som ikke tillater veldig med baksleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Opplever akkurat det samme!  ;D

Etter en lengre periode med intens fisking så må jeg "jobbe meg inn" for å få til de lengste kastene. Men du verden så presis jeg er  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fiskekompis som sier at får du fisk så kaster du langt nok. Dype ord.. he he

 

Mitt inntrykk er at i ferskvann så er presisjon og fortomstrekk alfa og omega, i sjøen KAN man ha fordel av lange kast. Klart at hvis man ser en flott fisk vake på 25meter steady og ikke flytter på seg så har man mye igjen for de timene man la ned i treningen på å kontrollere lange kast, og de fiskene husker man jammen godt.

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...