Gå til innhold

Figga 2007


Falconet

Anbefalte innlegg

Sulphurea-fisket i Figga er jo en av de morsomste og "enkleste" periodene i den elva. Knyt på ei gul-grønn flue, gjerne litt større enn orginalen. Hadde et brukbart fiske på dette i fjor kan jeg huske (første halvdel av juni). Enklere kan det ikke bli... Har jo også sett vulgata-larver i bunslammet i Figga, så ikke se bort fra at den dukker opp som Tormod sier, iløpet av et par uker. Noen som vet om det er vanntemp eller daglengden som avgjør når vulgaten stiger til overflata og bretter ut seila sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takktakk!  ;D

 

Vekt: 4 hg

Lengde: 33 cm

Flue: Zulu Silver

 

edit: Hvor er manerene mine  ??? Takk til Tormod som tipset meg om den fine elva!  :-*

post-0-13949849675601_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer Ulv!

Du har vært ivrig en stund nå, men tipper iveren ikke ga seg med dette...?

Ser frem til flere rapporter ut over sommeren... ;D

 

 

Dere har ikke sett det siste fra meg i alle fall. Tror jeg har funnet meg en svært vanedannende hobby. (Èn? To inkl luebinding som er halve morroa.)

Delvis takket være fluefiskesiden og de som er over normalen aktiv i forumet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hei jeg har vært noen turer i enden av leksdalsvannet der elva starter, å fått noen fine har vel vært der 4-5 ganger å faktisk fått fisk hver gang, 14 dager- 3 uker sia no, var en tur opp for 2 dager siden å da var det veldig liten vannstand der, lurer litt på hvordan forholdene er nedover i elva har aldri gått nedover, er det mye skog, slik at det kan være vanskelig med å få kastet ut skikkelig, for de øverste meterene ser ganske "gjenngrodd" ut, er forholdene bedre lengre nede?

 

Er egentlig litt stolt over meg selv for jeg har egentli fisket med flue i flere år, men har aldri vært opptatt av klekkinger å hvilken insekt som er på vannet, med det resultat at jeg har fått vldig lite med fisk, men etter at jeg såg filmene tørrfluelandet 1 og 2, åpenbarte det seg en helt ny verden, jeg får mere fisk og har blitt mere oppmerksom på det som skjer litt rundt og ikke bare det med å kaste å kaste å kaste, og nå når filmen rett linje med andreas fismen kom så vart kastinga mi mye bedre også, så nå har hele denne fluefiske- opplevelsen blitt så mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Er egentlig litt stolt over meg selv for jeg har egentli fisket med flue i flere år, men har aldri vært opptatt av klekkinger å hvilken insekt som er på vannet, med det resultat at jeg har fått vldig lite med fisk, men etter at jeg såg filmene tørrfluelandet 1 og 2, åpenbarte det seg en helt ny verden, jeg får mere fisk og har blitt mere oppmerksom på det som skjer litt rundt og ikke bare det med å kaste å kaste å kaste, og nå når filmen rett linje med andreas fismen kom så vart kastinga mi mye bedre også, så nå har hele denne fluefiske- opplevelsen blitt så mye bedre

 

Livet er herlig  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Forvirring i Figga.

 

For noen uker sider hadde jeg besøk av en fiskekompis sørfra, et av målene for turen var Figga. Første stopp var filialen ved Leksdalsvatnet, der var det kort å få kjøpt men ikke for elva. Ved butikken nærmere Steinkjer (Lysheim?) solgte de det samme kortet, og der opplyste betjeningen at det antageligvis gjaldt elva. Nuvel, lovlydig som jeg er tok jeg en telefon til en av butikkene i Steinkjer som burde ha peiling. Der var svaret enkelt, - nei det selges ikke kort for Figga pga av gyro. Vi var rimelig klare for fiske, så jeg ringte butikk nummer to. Da fikk jeg til svar at det er fiska i Figga, men at en del ikke var så nøye med kort. Men hvis vi ville kjøpe fiskekort kunne vi høre med en av grunneierne. Mannen vi banka på hos var veldig ok, men han fortalte at det neppe ble aktuelt å fiske i Figga før 2012 pga. gyro.

 

Så da er mitt spørsmål, har vi bare vært ekstremt uheldige eller er informasjonen om Figga så mangelfull? Hvis det siste er tilfelle er det skremmende, når det gjelder elver med gyro burde infoen være krystallklar.

 

Ps. Det endte med at vi stakk noen mil sørover og fikk i det minste sett aure på godt over kiloen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus: Her der det nok noen som har missforstått. Både du og grunneier. Grunnen til at dere fikk til svar fra sportsbutikkene at det ikke var så nøye med kort, var rett og slett fordi de vet at det foregår ørretfiske i elva.

At grunneieren ga deg svaret du fikk er fordi i deres hoder finnes det kun èn type fiske i Figga; Laks. Det var nok ikke i hans fjærneste fantasier at noen gidder å fiske ØRRET i elva, og tok det nok dermed for gitt at du lurte på laksefisket.

 

Når det gjelder info om Figga er nok ikke den på noen måte mangefull. Få elver det har vært så mye snakk om i distriktet.

 

Så til ørret: ovenfor sperra er elva 100% fri for gyro, og brunørreten lever sitt vante liv som ingen ting skulle ha skjedd. Skal jeg gjette vil jeg mene at 80% av elva er over sperra, og dermed fritt fram for ørretfiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Forvirring i Figga.

 

For noen uker sider hadde jeg besøk av en fiskekompis sørfra, et av målene for turen var Figga. Første stopp var filialen ved Leksdalsvatnet, der var det kort å få kjøpt men ikke for elva. Ved butikken nærmere Steinkjer (Lysheim?) solgte de det samme kortet, og der opplyste betjeningen at det antageligvis gjaldt elva. Nuvel, lovlydig som jeg er tok jeg en telefon til en av butikkene i Steinkjer som burde ha peiling. Der var svaret enkelt, - nei det selges ikke kort for Figga pga av gyro. Vi var rimelig klare for fiske, så jeg ringte butikk nummer to. Da fikk jeg til svar at det er fiska i Figga, men at en del ikke var så nøye med kort. Men hvis vi ville kjøpe fiskekort kunne vi høre med en av grunneierne. Mannen vi banka på hos var veldig ok, men han fortalte at det neppe ble aktuelt å fiske i Figga før 2012 pga. gyro.

 

Så da er mitt spørsmål, har vi bare vært ekstremt uheldige eller er informasjonen om Figga så mangelfull? Hvis det siste er tilfelle er det skremmende, når det gjelder elver med gyro burde infoen være krystallklar.

 

Ps. Det endte med at vi stakk noen mil sørover og fikk i det minste sett aure på godt over kiloen...

 

Dette er et stort problem i Norge generelt! Alle forventer at du har kort, men ingen vet hvordan man skaffer det. Jeg har fra i fjor av konsekvent unnlatt å kjøpe kort der det ikke på noen måte er opplyst om hverken hvor, hvordan man kjøper kort. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Blir ikke figga stengt i år?

 

Av landets vel 400 lakseelver får ikke laksefiskere lov til å fiske i 51 av dem i sommer. Aurlandselva, Salangvassdraget og Jølstra er blant de som stenges for laksefiske.

 

Salangvassdraget, Spansdalselva,

Tuvenelva, Lakselva i Godfjorden,

Sørdalselva, Skjoma, Forsåvassdraget,

Laksåga i Nordfjorden, Ranelva, Aunelva,

Halsanelva, Hestdalselva

Terråkelva, Mossa, Tangstadelva, Moldelva

Steinkjerelva med Byaelva, Figga, Kvalelva,

Jølstra, Ytredalelva, Mørkridselva, Lærdalelva,

Aurlandselva, Ekso, Vosso, Tysseelva,

Steinsdalelva, Granvinselva, Eio med Bjoreio,

Kinso, Opo, Jondalselva, Rosendalselva,

Førre, Orreelva, Gjerstadelva,

Aulivassdraget, Sandevassdraget.

 

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan føye til at Steinkjerelva og Byaelva blir åpen! Eneste man trenger er medlemskap i SJFF, samt sesongkort.

Dette blir nok eneste lakseelv i landet med no bag-limit. Hadde det ikke vært for at SØ er fredet, og det dermed ikke tar seg bra ut å fiske brunørret ville Byaelva vært en av landets beste brunørretelver :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gjelder ikke det bare den nederste lakseførende strekningen ? elva som er over laksesperra er jo åpen for ørretfiske?

 

Korrekt.

 

Ok..  :) Det samme som i fjor med andre ord.

Når jeg var der i fjor mente noen kortselgere at hele elven var stengt, mens andre sa at øverste del var fiskbar.

 

Anywho... finfin elv.. Takk igjen Tormod for veiledningen til min første ørret ;D Husker det som i går selv om det har blitt en del pinner etter den turen ;D

Tror faktisk jeg må ta meg en og annen tur dit i sommer når jeg får fri av pappa fra baderomsoppussingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hepp! En frekk 4årsBUMP fra meg=)

Ingen som vet hvor aktuelle grunneieren for den øvre delen av figga holder til? Var ikke bare bare å få klarhet i fiskerettigheter borti strøket der.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp! En frekk 4årsBUMP fra meg=)

Ingen som vet hvor aktuelle grunneieren for den øvre delen av figga holder til? Var ikke bare bare å få klarhet i fiskerettigheter borti strøket der.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

På gården du ser på høyden over elva. Han kommer til å le litt av av deg, samt selge deg et fiskekort han vanligvis ikke selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se derja. Takker og bukker.

Bedre at de flirer litt av deg enn at de kommer løpende etter deg med salthagla! :)

Hvor mye koster kortet, husker du det? Regner med han ikke har så mye veksel.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...