Gå til innhold

Tilslagsproblemer


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

Gjest Kalle

Var ute å fiska med streamer i favorittvannet i kveld og hadde store problemer med å få fisken til å sitte. Fikk en og kjente 6 i tilslaget men de datt av umiddelbart. Den ene av de kjentes ut som den var grise stor. Har tenkt å prøve mer med streamer men trenger noen tips om tilslaget. Jeg klaska til umidelbart jeg kjente fiskene :rolleyes:

Er det noen gode tips om tilslag å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har opplevd selv når jeg fisker med streamer at fisken sitter nesten av seg selv altså. At man ikke må gjøre noe stor form for tilslag. I det du kjenner den tar så bare løfter du opp stanga rolig.

 

Min teori er at du røsker flua ut av munnen på han, fisker mye etter SØ og der kroker fisken seg nesten alltid av seg selv. Prøv litt mer is i magen, du kan jo også prøve å stramme opp snøret med venstre hånd i det den tar og ikke røske i stanga.

 

Bare en erfaring, ingen fasit.

 

Skitt fiske!!

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Har samme erfaring som Toggi her. Ved streamerfiske har gjerne flua i seg selv så stor fart at tilslag er unødvendig. I tillegg angriper fisken streameren, i motsetning til fjærmygg som den bare "plukker".

En rolig oppspenning, gjerne etter at fast fisk er et faktum, er ofte nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisker med streamere som har lange "haler" så kan jo det være en årsak. Av og til napper fisken flua bare helt bakerst. Da kjenner du bare et lite rykk før fisken er borte. Hvis tilfelle så kan du jo lage en streamer på lengre krok i samme størrelse?

 

Stort sett så bruker den å kroke seg selv når jeg bruker streamer.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Det er veldig viktig at stanga peker i samme retning som snøret under streamer fiske, da har du veldig god kontakt med flua og du kroker egentlig fisken med neven dersom du har stanga i vinkel til snøret så demper stanga kontakten mellom deg og fisken og du kroker dårligere.

 

Dette er mine erfaringer fra sjøørretfiske, lange haler på flua og dårlige kroker kan også føre til dårlig uttelling.

 

Oppfordrer sterkt til å fiske med tørrfluer da alt annet er juks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Oppfordrer sterkt til å fiske med tørrfluer da alt annet er juks :P

 

:o vet det , men storfiskene spiser ikke mygg. blir tørrflue etter de senere i sommer når øyenstikkerne kommer. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Øystein skrev:

Oppfordrer sterkt til å fiske med tørrfluer da alt annet er juks

 

ahhhhhhh..........som vakker musikk i mine ører ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein skrev:

Oppfordrer sterkt til å fiske med tørrfluer da alt annet er juks

 

ahhhhhhh..........som vakker musikk i mine ører ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Trodde du skulle være først med den kommentaren, Terje....

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å fiska med streamer i favorittvannet i kveld og hadde store problemer med å få fisken til å sitte. Fikk en og kjente 6 i tilslaget men de datt av umiddelbart. Den ene av de kjentes ut som den var grise stor. Har tenkt å prøve mer med streamer men trenger noen tips om tilslaget. Jeg klaska til umidelbart jeg kjente fiskene :rolleyes:

Er det noen gode tips om tilslag å få?

 

Fisket du med en streamer med lang hale/vinge...?

 

Fisk streameren mye fortere dersom fisken bare napper i halen, og dra med venstrehånden i stedet for å røske til med stanga. Dersom fisken ikke krokes da, er flua fortsatt foran fisken, og ikke oppe i et tre bak deg... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Vingen er bare litt lenger en kroken.

Er litt gira på å få kroka en av de 3-5kilos fiskene som går i det vannet ;D

Så skal prøve det med å dra med venstre hånda Flemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Oppfordrer sterkt til å fiske med tørrfluer da alt annet er juks :P

 

har du ikke hørt ordtaket: når ørreten ikke tar på tørt , spiser fanden våtfluer.....eller noe sånt tror jeg :rolleyes:

 

Fisker alltid med tørrfluer jeg ;), det vil si noen av dem har druknet når "beistet" endelig biter på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går. fiska ein del med Streaking Caddis, virka som fisken viste att de var bare juks :-\, flere som håppa rett over flua. men til slutt virka de som den ville ta flua. men med lite erfaring var de vel 4 til 5 tilslag uten att eg kjente fisken i de hele. før eg fekk den til å sitte. men de virka som om den tar nor flua stopper. men klarte til slutt å få ein par fisker til å bite seg fast.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går. fiska ein del med Streaking Caddis, virka som fisken viste att de var bare juks :-\, flere som håppa rett over flua. men til slutt virka de som den ville ta flua. men med lite erfaring var de vel 4 til 5 tilslag uten att eg kjente fisken i de hele. før eg fekk den til å sitte. men de virka som om den tar nor flua stopper. men klarte til slutt å få ein par fisker til å bite seg fast.  ;D

 

Dette er et kjent streaking caddies fenomen.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig er det mest interessante med tilslaget er at det finnes ingen fasit. Hver situasjon er ulik, og tilslaget gjøres mer på "feeling" enn som en direkte følge av en gjennomtenkt strategi.

 

Personlig synes jeg f.eks. at det er utrolig vanskelig å gjøre rett tilslag når fisken tar i svak/ingen strøm på kort line. Jeg har definitivt størst tilslagsproblemer i stille vann på 5-10 meters hold... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Eller hvis fisken følger etter streameren: Da er det mye bedre å speede opp og riste litt i stangtuppen - så sitter'n - i stedet for å stoppe opp. Da snur den heller bak flua. Litt paradoksalt, men det funker til gangs.

 

Og til tilslag på tørt så pleier jeg nesten alltid å bare stramme opp rolig. Alt annet er "gambling og høye skuldre"  ;D

post-0-13949849504756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...